Fråga om html och frames
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Fråga om html och frames
Tänkte börja pilla lite med en hemsida, och har kollat upp en del på http://www.w3schools.com/ mm och försökt sätta mig in i ämnet.
problemet jag har är att jag inte vill använda mig av frames (då jag förstått att det inte är så smart). Så jag undrar hur gör man för att dela upp hemsidan i olika delar utan att använda mig av frames? Jag vill med andra ord inte behöva ändra på alla sidor då jag vill göra en ändring på t.ex. en meny.
problemet jag har är att jag inte vill använda mig av frames (då jag förstått att det inte är så smart). Så jag undrar hur gör man för att dela upp hemsidan i olika delar utan att använda mig av frames? Jag vill med andra ord inte behöva ändra på alla sidor då jag vill göra en ändring på t.ex. en meny.
Senast redigerad av 1 Anonymous, redigerad totalt 9 gånger.
Abusus non tollit usum
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
SV: Fråga om html och frames
Det behöver inte vara dumt att använda frames - precis av den anledning du själv ger: man slipper ändra på alla filer om man bara vill ändra i en meny. Jag upplever frames som ett av de enklaste sätten att bygga hemsidor. Tyvärr har dock frames vissa nackdelar och många tycker att det kanske inte är så nytt och fräscht med frames.zero gravity skrev: Tänkte börja pilla lite med en hemsida, och har kollat upp en del på http://www.w3schools.com/ mm och försökt sätta mig in i ämnet.
Ett vanligt sätt att dela upp sidor i "rutor" som liknar frames är till exempel med CSS.
En annan metod är att bygga sidan i till exempel PHP (ett programmeringsspråk som ofta används för att till exempel bygga hemsidor). I PHP kan man till exempel ganska lätt ha ett litet script som bygger en meny. Sen kan man ha ett annat script som bygger en annan del av sidan och så vidare så att man bara behöver uppdatera en meny som finns på många sidor på ett enda ställe.
Det finns även någon som heter shtml eller ssi (server sided includes) som kanske skulle kunna vara bra (har inte testat själv).
Värt att veta är också att inte alla webbhotell har stöd för till exempel php eller ssi. En del har något som jag tror liknar php som heter asp (som är från Microsoft).
Ytterligare en variant är att bygga menyn i ett javascript - men då kan man försvåra för sökmotorer om man har otur - de klarar ofta inte av javascript och kan då inte indexera dina sidor.
Utöver w3schools är webdesignskolan ett bra ställe att börja på http://webdesignskolan.se/ när det gäller webb-grejer. Och så Wikipedia såklart

Hoppas det hjälper,
Per
Senast redigerad av 1 Anonymous, redigerad totalt 9 gånger.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Skall ta en titt på länken du skickade. Jag hade även tänkt sätta mig och pilla med css efter ett tag men det verkar som jag får ge mig på det direkt med 
Har du någon bra direktlänk som förklarar hur man bygger upp delar av en sida med css?
Hade helst sluppit att bygga med frames även om det verkar lite väl lockande bekvämt.
mvh. //Zero
edit. Hittade det på länken du skickade
Tack för hjälpen

Har du någon bra direktlänk som förklarar hur man bygger upp delar av en sida med css?
Hade helst sluppit att bygga med frames även om det verkar lite väl lockande bekvämt.
mvh. //Zero
edit. Hittade det på länken du skickade

Tack för hjälpen
Senast redigerad av 1 zero gravity, redigerad totalt 9 gånger.
Abusus non tollit usum
iFrame, kan det vara något? Själv skulle jag säga att det APSOLUTA just nu vore <div></div> taggarna. Formatera dom med css så ska du se att det går bra. Dessutom kan man få dem att fungera som lager (om du använt Photoshop innan?). Tänk då vad lite css styling, typ opacity 80% skull göra i en div-tagg med en häftig bakgrunds bild?
http://www.w3schools.com/tags/tag_div.asp
Själv började ja använda det tack vare kompisar, sedan fick mecka med det själv, dock i dreamweaver. Om du har dreamweaver, lär dig det, och sedan lär du dig div och css. Funkar ju genom wine så...Bl.a. använder wikipedia div:ar!
Hursomhelst, om du intresserar dig i div taggar, så hittade jag en bra guide
http://www.yourhtmlsource.com/styleshee ... ayout.html
som kan hjälpa dig en liten bit på vägen vad gäller att formatera div taggarna.
Den sektion som du verkligen bör läsa är Floating Elements. Dra ner till den och börja läsa
för att förstå hur du ska ändra vart på skärmen du vill placera din div. Resten får du leta efter själv. Om du behöver hjälp så kan du alltid säga till ^^ Om ni vill, så kan jag skicka exempel på vad jag menar...nackdelen med dreamwever är dock att den gör allt åt en, och som nu så har jag glömt lite av hur man skulle skriva i css:en
Notera dock att CSS S U G E R på IE...vem använder det =/ (Firefox grundar sigsjälv ju t.o.m på css ^^)
http://www.w3schools.com/tags/tag_div.asp
Själv började ja använda det tack vare kompisar, sedan fick mecka med det själv, dock i dreamweaver. Om du har dreamweaver, lär dig det, och sedan lär du dig div och css. Funkar ju genom wine så...Bl.a. använder wikipedia div:ar!
Hursomhelst, om du intresserar dig i div taggar, så hittade jag en bra guide
http://www.yourhtmlsource.com/styleshee ... ayout.html
som kan hjälpa dig en liten bit på vägen vad gäller att formatera div taggarna.
Den sektion som du verkligen bör läsa är Floating Elements. Dra ner till den och börja läsa
för att förstå hur du ska ändra vart på skärmen du vill placera din div. Resten får du leta efter själv. Om du behöver hjälp så kan du alltid säga till ^^ Om ni vill, så kan jag skicka exempel på vad jag menar...nackdelen med dreamwever är dock att den gör allt åt en, och som nu så har jag glömt lite av hur man skulle skriva i css:en

Notera dock att CSS S U G E R på IE...vem använder det =/ (Firefox grundar sigsjälv ju t.o.m på css ^^)
Man kunde vatt smart, om man inte vatt dum.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:

Enda problemet är att har jag en meny som jag t.ex. vill lägga till en ny menypost i så får jag göra det på alla sidorna. Har inte riktigt klurat ut hur jag skall lösa det. Men skall definitivt läsa på mer om webbdesign

Abusus non tollit usum
Ta en liten titt på PHP och använd det till menyn, behövs inte mycket kunskap till just det du vill göra där.zero gravity skrev:tack för länkarna. Hade redan zoomat in på div taggar och gjort en snygg grund med css formatering. Funkar hur smidigt som helst med div och css och man slipper tabeller.
Enda problemet är att har jag en meny som jag t.ex. vill lägga till en ny menypost i så får jag göra det på alla sidorna. Har inte riktigt klurat ut hur jag skall lösa det. Men skall definitivt läsa på mer om webbdesign![]()

Kod: Markera allt
<?php
include('meny.html');
?>

- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Fasiken, var de så enkelt, jag tackar och bugar för all hjälp jag fått.
Nu skall jag bara komma på vad sidan skall handla om och så e de klart.
edit: testade och slänga in koden i index.html filen men det verkar som den inte läser taggarna riktigt med <?php. Antagligen något dumt fel jag gör men skall ta och läsa på mer så får vi se om de grejar sig.
Nu skall jag bara komma på vad sidan skall handla om och så e de klart.
edit: testade och slänga in koden i index.html filen men det verkar som den inte läser taggarna riktigt med <?php. Antagligen något dumt fel jag gör men skall ta och läsa på mer så får vi se om de grejar sig.
Senast redigerad av 1 zero gravity, redigerad totalt 16 gånger.
Abusus non tollit usum
Lägger man det där i div-boxen där man vill ha menyn då eller!? Nu är inte jag med riktigt.Neme skrev:Ta en liten titt på PHP och använd det till menyn, behövs inte mycket kunskap till just det du vill göra där.zero gravity skrev:tack för länkarna. Hade redan zoomat in på div taggar och gjort en snygg grund med css formatering. Funkar hur smidigt som helst med div och css och man slipper tabeller.
Enda problemet är att har jag en meny som jag t.ex. vill lägga till en ny menypost i så får jag göra det på alla sidorna. Har inte riktigt klurat ut hur jag skall lösa det. Men skall definitivt läsa på mer om webbdesign![]()
där du vill ha menyn exempelvis.Kod: Markera allt
<?php include('meny.html'); ?>
![]()

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
För att sidans php-kod ska tolkas av php, krävs det att sidan heter .php. Har du ingen php-kod på sidan kan den heta .html utan problem, vilket är fallet i meny-exemplet ovan.zero gravity skrev: testade och slänga in koden i index.html filen men det verkar som den inte läser taggarna riktigt med <?php. Antagligen något dumt fel jag gör men skall ta och läsa på mer så får vi se om de grejar sig.
Jo exakt. Men kolla på det CryingFreeman sade.Emil.s skrev:Lägger man det där i div-boxen där man vill ha menyn då eller!? Nu är inte jag med riktigt.Neme skrev:Ta en liten titt på PHP och använd det till menyn, behövs inte mycket kunskap till just det du vill göra där.zero gravity skrev:tack för länkarna. Hade redan zoomat in på div taggar och gjort en snygg grund med css formatering. Funkar hur smidigt som helst med div och css och man slipper tabeller.
där du vill ha menyn exempelvis.Kod: Markera allt
<?php include('meny.html'); ?>
![]()
![]()
Du kan hoppa till http://phpsidan.se för att lära dig lite grunder och kanske kolla hur man installerar php med apache i linux.