Abiword!

Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Abiword!

Inlägg av prafjessor »

Hej, jag har några frågor:

Hur ställer man in "default" i Abiword? Alltså att när jag startar programmet så är det ett av mig förvalt typsnitt? Och hur gör jag för att få Abiword att likna MS Word lite mer? Jag använder 100% som dokumentstorlek, och "papperet" drar till vänster. Skulle vilja ha det mer centralt, MS-style! Och hur fixar man automatisk stor bokstav i början på ny mening?

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 prafjessor, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Abiword!

Inlägg av DeepThought »

För att ändra i "default" så tror jag att du skall gå in i Format -> Skapa och modifiera (Create and modify? :-\) och ändra/lägga till formatmallar.

Verktyg -> Formatmallshanterare är också intressant.

Hur man får "pappret" centrerat vet jag ej, tyvärr :( Zooma -> Sidbredd ger du det resultatet, men tyvärr så förlorar man ju då 100%-perspektivet. Du får väl förminska fönstret i värsta fall, hehe ;)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Abiword!

Inlägg av prafjessor »

DeepThought skrev: För att ändra i "default" så tror jag att du skall gå in i Format -> Skapa och modifiera (Create and modify? :-\) och ändra/lägga till formatmallar.

Verktyg -> Formatmallshanterare är också intressant.

Hur man får "pappret" centrerat vet jag ej, tyvärr :( Zooma -> Sidbredd ger du det resultatet, men tyvärr så förlorar man ju då 100%-perspektivet. Du får väl förminska fönstret i värsta fall, hehe ;)
Tack, jag ska prova det.

Jo, man förlorar 100%-perspektivet om man zoomar ut, dessutom blir typsnittet fult. Ja, det är väl inte världens största grej att haka upp sig på, men är man van vid MS Word så är man.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"