Om Ubuntu-se och nybörjare

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Emil.s
Kontakt:

SV: Om Ubuntu-se och nybörjare

Inlägg av Emil.s »

johan_pirate skrev: Tjena stoffe!
stoffepojken skrev: På vilket sätt är ett apt-get krångligare än synaptic i inlärningssynpunkt?
En person som aldrig har suttit vid Ubuntu innan ska ju inte kastas sig in i terminalen direkt, användaren blir ju automatiskt skraj och kastar in Windows igen(många iallefall) då.

Men som du säger det är inte fel att lära sig kommandon om X skulle sucka ihop.

FEL!

Jag hade bara använt Windows innan jag testade *NIX. Terminalen var något av det första som jag ansåg vara riktigt bra i systemet.
Senast redigerad av 1 Emil.s, redigerad totalt 14 gånger.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Bossieman skrev: Tänk er följande två olika nybörjare:

1: Hej! Har precis installerat Ubuntu på min dator, fick en skiva från en arbetskamrat på jobbet. Jag vet inte hur jag ska göra för  att installera program. Jag har office 2003 på skiva men när jag stoppar in den så startar inte installationen automatiskt och jag vet inte hur jag ska göra för att kunna installera det. I windows startartade installationen automatiskt. Sen undrar jag också hur jag installerar msn messenger.

2. Hur fixar jag så att jag kan ssh:a till min Ubuntu dator från skolan?

Jag skulle utan större eftertanke här, väldigt enkelt kunna ge 2 helt olika beskrivningar till dessa nybörjare för att lösa deras frågor och eventuella följdfrågor.
Jag skulle i min support till person 1 inte nämna terminalen överhuvudtaget men för fall 2 skulle jag direkt svara med ett kommando i terminalen. Det handlar om att känna av och pejla nivån hos nybörjaren. Att försöka hjälpa person 1 utan att blanda in terminalen (även på eventuella följdfrågor) borde vara en självklarhet för de som är faddrar tycker jag.

Och det handlar inte om att dumförklara någon, det handlar om att erbjuda den mest lämpliga lösningen för en specifik person.
Haha, det är väl klart att du skulle ge person nr. 2 rådet att använda terminalen då det är ett måste för att använda ssh. :P

Jag anser att du har helt rätt i det här fallet, i de flesta fall märker man under vilken "kategori" av nybörjare personen ifråga hamnar. Men jag tycker ändå att man till nr. 1 kunnat säga "Du kan antingen installera Open Office från Lägg till/ta bort program eller genom att öppna en terminal och skriva "sudo apt-get install ....". Kom ihåg att personen faktiskt inte måste vara dum bara för att han/hon inte förstår varför linux inte gör det och det så och så.

Båda personerna i dina exempel skulle faktiskt kunna vara raka motsatsen till vad de verkar och därför tycker jag att man, precis som plun sa, ska ge alternativ och inte bara anta.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Båda personerna i dina exempel skulle faktiskt kunna vara raka motsatsen till vad de verkar och därför tycker jag att man, precis som plun sa, ska ge alternativ och inte bara anta.
Nja, jag menar nog snarare att det inte är några som helst tvivel om vilken skillnad på nivå dessa bägge nybörjare befinner sig. Det är snarare så att du pratar om en teoretisk möjlighet som knappast är applicerbar på verkligheten.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kerath skrev: Båda personerna i dina exempel skulle faktiskt kunna vara raka motsatsen till vad de verkar och därför tycker jag att man, precis som plun sa, ska ge alternativ och inte bara anta.
Jo men är det en konkret problemlösning så blir det oftast terminalen.

Det viktiga sedan är att visa på ALLA de olika metoderna för en användare.
Det är INTE en slump att Yelp dvs Feistys hjälpfil är utformad som den är.

De allra flesta användare vill och kan klara av det här helt själv, 100% säker.. :D

Fixar man inte det här så är den "eviga ökenvandringen" bestående för Linux samt konkret Ubuntu. 

Och nu finns det ju material uppklistrat i forumet samt material i Drupal som
är sökbart för vem som helst.

Och det syns då också i loggar hur man eftersöker olika funktioner... :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ja, och användare av den första typen hoppas vi kommer alltfler -- även om de kan bli en utmaning för supporten.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Bossieman skrev:
Nja, jag menar nog snarare att det inte är några som helst tvivel om vilken skillnad på nivå dessa bägge nybörjare befinner sig. Det är snarare så att du pratar om en teoretisk möjlighet som knappast är applicerbar på verkligheten.
Jag anser att det är en mycket trolig händelse. Jag vet själv att jag mycket väl skulle kunnat skriva en sådan undran om jag inte tagit reda på mer information, ändå skulle jag vilja göra allt via terminal. Vidare tycker jag att även om du nu skulle ha rätt och denna person skulle sky terminalen som självaste pesten så kanske någon annan, i och med ditt inlägg, skulle få upp ögonen för terminalen.  >:(  :D
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
BjörnF

Inlägg av BjörnF »

En uppenbar fördel med Lägg till/ta bort eller synaptic är möjligheten att botanisera bland programmen vilket inte går med apt-get (vad jag vet?). Å andra sidan går apt-get snabbare om man vet vad man vill installera. Räcker inte det så? Läser man i hjälpdokumentationen lite så presenteras både apt-get och synaptic.

Tycker det verkar vara lite storm i vattenglas det här. Mycket slutsater som dras utifrån vad folk tror. Jag undrar hur stort detta problem är, egentligen.
Okänd

Inlägg av Okänd »

BjörnF skrev: Jag undrar hur stort detta problem är, egentligen.
Jo det är ett stort problem eftersom användare tror det funkar som i Windows och
febrilt letar efter en nedladdning på nån sida.

I själva verket så finns det mesta redan i Ubuntus förråd.

Ofta får de då ner en konstig tar.gz fil som det ska mixtras med... får de fart på
installationen så bryter då också ibland beroenden ihop.... Gonatt..

Sen kanske det finns en debfil att ladda ner som man då också missar... osv..

Inget problem om man bara får se hur det funkar... ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ja, det verkar vara en väldigt vanlig grej att man surfar runt och hittar ett program man vill ha (oftast inget särskilt unikt), laddar ner en tar.gz eller rpm och börjar dubbelklicka på den. Inge konstigt alls, för så gör man ju i Windows.

Förråden (oavsett om man använder terminalen eller GUI-verktyg för att leta och installera) är en fantastisk resurs. Verkligen något vi bör försöka sälja in. Helst innan folk ens försöker installera något.

Att sedan några är nyfikna och vill lära sig kompilera, vill köra det allra allra senaste eller behöver något väldigt ovanligt program är en annan sak.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Urban Anjar skrev: Att sedan några är nyfikna och vill lära sig kompilera, vill köra det allra allra senaste eller behöver något väldigt ovanligt program är en annan sak.
Jo men för att det ska funka måste någon skapa en vettig howto angående
verktygen man använder samt hur standardprocedurerna ser ut.

Sen måste fallgroparna beskrivas angående att först ta reda på hur det är med Ubuntu och en viss tar-gz fil.

För de som inte vill kompilera men ändå köra det senaste har då Getdeb skapats.

http://www.getdeb.net/

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

BjörnF skrev: En uppenbar fördel med Lägg till/ta bort eller synaptic är möjligheten att botanisera bland programmen vilket inte går med apt-get (vad jag vet?). Å andra sidan går apt-get snabbare om man vet vad man vill installera. Räcker inte det så? Läser man i hjälpdokumentationen lite så presenteras både apt-get och synaptic.

Tycker det verkar vara lite storm i vattenglas det här. Mycket slutsater som dras utifrån vad folk tror. Jag undrar hur stort detta problem är, egentligen.
Det går utmärkt att botanisera bland programmen i Aptitude. Aptitude är den rekomenderande installationsmetoden i Debian Etch. Tyvärr så har Ubuntu valt att inte följa vad som gäller uppströms vilket knappast hjälper de som vill ha en mer standardaliserad installationsmetod.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

plun skrev:
BjörnF skrev: Jag undrar hur stort detta problem är, egentligen.
Jo det är ett stort problem eftersom användare tror det funkar som i Windows och
febrilt letar efter en nedladdning på nån sida.

I själva verket så finns det mesta redan i Ubuntus förråd.

Ofta får de då ner en konstig tar.gz fil som det ska mixtras med... får de fart på
installationen så bryter då också ibland beroenden ihop.... Gonatt..

Sen kanske det finns en debfil att ladda ner som man då också missar... osv..

Inget problem om man bara får se hur det funkar... ;)
Det här verkar vara "ett fall för marknadsföringen". Om man skaffar cd-fodral till Ubuntuskivor som delas ut, så skulle man kunna skapa en lite info i snygg design som ligger med i fodralet, som ett omslag framåt och med "sångtexterna" inuti.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: Det här verkar vara "ett fall för marknadsföringen". Om man skaffar cd-fodral till Ubuntuskivor som delas ut, så skulle man kunna skapa en lite info i snygg design som ligger med i fodralet, som ett omslag framåt och med "sångtexterna" inuti.
Redan fixat.... :D  Do you Ubuntu....

http://www.librarian.net/stax/2042/do-you-ubuntu/

Klockrent lysande...  hon bryr sig inte utan bara gör det hon tror är rätt.. och
det funkar.. :)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

plun skrev:
Grön Göling skrev: Det här verkar vara "ett fall för marknadsföringen". Om man skaffar cd-fodral till Ubuntuskivor som delas ut, så skulle man kunna skapa en lite info i snygg design som ligger med i fodralet, som ett omslag framåt och med "sångtexterna" inuti.
Redan fixat.... :D  Do you Ubuntu....

http://www.librarian.net/stax/2042/do-you-ubuntu/

Klockrent lysande...  hon bryr sig inte utan bara gör det hon tror är rätt.. och
det funkar.. :)
Håller med om att den där är suveränt bra, men damen i fråga har en viss erfarenhet av datorer och installationer. För den totala gröngölingen (ja, släkt med mig!), som är 100% rudis,  så kanske "sångtexterna" skulle vara en liten bonus?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: Håller med om att den där är suveränt bra, men damen i fråga har en viss erfarenhet av datorer och installationer. För den totala gröngölingen (ja, släkt med mig!), som är 100% rudis,  så kanske "sångtexterna" skulle vara en liten bonus?
Eller är det så här som Linuxnooben beskriver....

http://www.linux-noob.com/forums/index. ... topic=2953

Patetiskt enligt min mening för att få en dator att funka.... :P
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev:
Grön Göling skrev: Håller med om att den där är suveränt bra, men damen i fråga har en viss erfarenhet av datorer och installationer. För den totala gröngölingen (ja, släkt med mig!), som är 100% rudis,  så kanske "sångtexterna" skulle vara en liten bonus?
Eller är det så här som Linuxnooben beskriver....

http://www.linux-noob.com/forums/index. ... topic=2953

Patetiskt enligt min mening för att få en dator att funka.... :P
Kidnappa inte tråden :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

stoffepojken skrev:
Kidnappa inte tråden :)
Hehe  ;)

Tyckte "dagboken" var lite beskrivande angående hur en nybörjare får strula på...

Från Malmö är han som skriver...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"