Kommer inte in disken ful [LÖST]

nonkol

Kommer inte in disken ful [LÖST]

Inlägg av nonkol »

Hej har vist fylt min disk for mycket .min undran 'r hur ja kommer at den kor just nu pa live
skivan det .hur skriver jag i terminalen for att tomma min hemma map som jag tror e ful
mvh nonkoll :'(
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 14 gånger.
Bowmore

SV: Kommer inte in disken ful

Inlägg av Bowmore »

Det enklaste är att starta Gnome partitionshanterare under System>Administration och se om den verkar full.

Du kommer åt ditt home under Dator i filbläddraren Nautilus. De brukar heta disk, disk-1, osv så kolla igenom till du hittar din home. Sen kan du ta bort de filer du kan undvara.

Om du inte har behörighet att ta bort (lite osäker här) så kör istället sudo nautilus från terminalen och gå sen in under /media/disk? (samma disk som tidigare).
nonkol

Inlägg av nonkol »

Tack for hjalpen tog bort en del ska starta nu o se om det funkr .
  ;)
nonkol

Inlägg av nonkol »

Var samma problem. när testade igen men ska jag tömma trach om så vart ligger den,
mvh nonkol
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Den heter .Trash och är normalt dold. I Nautilus meny Visa markerar du Visa dolda filer.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

En annan sak du kanske borde testa att tömma är apts cache. Detta görs nog lättast manuellt via terminalen från LiveCDn:

Leta upp din /-partition (den som innehåller /etc, /usr m.fl), den borde heta /media/disk?? som din home-partition. Ta reda på hela sökvägen och kör sedan följande kommandon i en terminal:

cd /media/disk-?/var/cache/apt/archives
sudo rm *.deb

Glöm inte att ersätta disk-? i det första kommandot med namnet på din /-partition. Var noggrann och försiktig, och kopiera hellre än skriv av!

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
nonkol

Inlägg av nonkol »

Tack för all hjälpen ja flyttade mer från disken än vad jag gjorde i början  så kom ja in igen
:) :D :D
tack för suporten
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"