amsn

freddan85

amsn

Inlägg av freddan85 »

nån som vet hur man får amsn att funka i kubuntu  jag installerade den från automatix fast de g inte logga in för jag har ingen tls  eller va de hette  å de funkiade inte att ladda ner tls heller =(
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: amsn

Inlägg av SakJur »

Gaim/Kopete är att rekommendera... amsn är bara skräp...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Okänd

Inlägg av Okänd »

SakJur skrev: Gaim/Kopete är att rekommendera... amsn är bara skräp...
funkar det på windows nät det är ju det vi (i alla fall  jag ) är ute efter förövrigt ligger din typ av inlägg på apstadiet
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

gaim fungrar mot MSN och fungerar bra, Kopete kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte provat.
aMSN har jag inte heller provat, så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt..
Att slänga ur sig att amsn är skräp utan att förklara varför du tycker det ger inte mycket substans till din åsikt..
Förklara gärna varför du tycker det är skräp
Senast redigerad av 1 Barre, redigerad totalt 14 gånger.
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

freddan85:

Ja, aMSN skall fungera alldeles utmärkt under KUbuntu också (jag kör iofs CVS, men det skall gå utmärkt med den version som finns i förråden!).

Vad gäller TLS så tror jag helt enkelt att det är så att servern ligger nere, just eftersom en annan användare fick precis samma fel nu i dagarna:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9656.0.html

Jag skall kolla på aMSNs forum, återkommer om jag hittar något! ;D

EDIT: Det verkar räcka att köra följande i terminalen (alternativt leta upp tcltls i Synaptic/Adept):
sudo apt-get install tcltls

Läs mer: http://www.amsn-project.net/wiki/Installing_TclTLS
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 14 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
freddan85

Inlägg av freddan85 »

jag provade att köra sudo apt-get install tcltls i terminalen å då kom de upp 

Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd       
Reading state information... Färdig
tcltls är redan den senaste versionen.
0 uppgraderade, 0 nyinstallerade, 0 att ta bort och 0 ej uppgraderade.

fast de funkar inte att få igång amsn  ändå =(
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Barre skrev: gaim fungrar mot MSN och fungerar bra, Kopete kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte provat.
aMSN har jag inte heller provat, så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt..
Att slänga ur sig att amsn är skräp utan att förklara varför du tycker det ger inte mycket substans till din åsikt..
Förklara gärna varför du tycker det är skräp
OK!
aMSN är bara skräp för att man tex. inte kan köra fler klienter än MSN messenger, dvs. AIM och ICQ är bara att glömma.
danne@ skrev:
funkar det på windows nät det är ju det vi (i alla fall  jag ) är ute efter förövrigt ligger din typ av inlägg på apstadiet
danne@ Windows nät?
Syftar du på MSN messenger? Både Kopete och GAIM kan användas till MSN messenger...

Apstadiet?
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Okänd

Inlägg av Okänd »

Testa med Lägg till / Ta bort program.

[img width=150 height=133]http://img452.imageshack.us/img452/2923/amsngw4.th.png[/img]

Varför använda Automatix i Feisty... ;)
Ratski

Inlägg av Ratski »

aMSN fungerar inte på deras windows nät. Itne vad jag har fått erfara. tycker dock det är ett trevligt gränssnitt om man tröttnat på  (GAIM. (säger man gränssnitt??  ::))

*Hrmm. du menar att man lättare ska kunna ta emot och skicka filer mellan varandra??* annars kan du ignorera allt jag sagt  :P ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev: Testa med Lägg till / Ta bort program.

[img width=150 height=133]http://img452.imageshack.us/img452/2923/amsngw4.th.png[/img]

Varför använda Automatix i Feisty... ;)
varför inte servern ligger väl nere även den vägen
Okänd

Inlägg av Okänd »

danne@ skrev: varför inte servern ligger väl nere även den vägen
Ja inte vet jag om det är fel på installationen eller MSN servrarna... ;)
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Skaffa inte aMSN. Det är bara helt enkelt fult. Gaim/Kopete är snyggare ^^
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

oGGe skrev: Skaffa inte aMSN. Det är bara helt enkelt fult. Gaim/Kopete är snyggare ^^
aMSN har faktiskt börjat bli riktigt läckert... Eller det är i alla fall inte dyngfult längre.
Faktum är att det är snyggare än MSN Messenger 7.5... Inte för att det säger mycket. Men men.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Smygis skrev:
oGGe skrev: Skaffa inte aMSN. Det är bara helt enkelt fult. Gaim/Kopete är snyggare ^^
aMSN har faktiskt börjat bli riktigt läckert... Eller det är i alla fall inte dyngfult längre.
Faktum är att det är snyggare än MSN Messenger 7.5... Inte för att det säger mycket. Men men.
Den versionen jag har ar ruggit snygg (om man gamfor med Windows live messenger)
Men amsn funkar daligt med vanliga msn, alla man skriver med far medelandet kunde inte leverera foljande medelande till alla motagare:
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag har sällan problem med aMSN, det flyter på fint, och jag får sällan några klagomål/problem av/med andra användare. Det enda problem jag verkligen haft är att det aldrig står att filöverföringar är klara, även om de är det..

Jag kör CVS-versionen med tcl/tk 8.5 kompilerat med xft, så det blir inte dumt alls! ;)

Det är inte riktigt nybörjarnivå, men väldigt enkelt att fixa, för det det är en snubbe som gjort ett förträffligt script som löser allt ;D Grymt bra!

Kolla in den här tråden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=297676
Så kör man scriptet så här: bash fixamsn.sh cvs
Ratski

Inlägg av Ratski »

DeepThought skrev: Jag har sällan problem med aMSN, det flyter på fint, och jag får sällan några klagomål/problem av/med andra användare. Det enda problem jag verkligen haft är att det aldrig står att filöverföringar är klara, även om de är det..

Jag kör CVS-versionen med tcl/tk 8.5 kompilerat med xft, så det blir inte dumt alls! ;)

Det är inte riktigt nybörjarnivå, men väldigt enkelt att fixa, för det det är en snubbe som gjort ett förträffligt script som löser allt ;D Grymt bra!

Kolla in den här tråden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=297676
Så kör man scriptet så här: bash fixamsn.sh cvs
måste få fråga dig hur du upplever hastigheten när du för över filer? får du det att komma upp i bra hastigeter? i gamla skitiga windows så gick det i ca 100kb/s för mig, nu är jag nere på mellan 1-4kb/s.. ingen höjdare.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jodå, filöverföringshastigheterna är helt ok, iallafall oftast. Det kanske kan ha med din brandvägg att göra? För här fungerar det fint allt som oftast.

Dock kan det kan hända att det går segt ibland, men jag har svårt att avgöra om det är hos mig eller den andra personen som felet ligger.. :-\
Ratski

Inlägg av Ratski »

DeepThought skrev: Jodå, filöverföringshastigheterna är helt ok, iallafall oftast. Det kanske kan ha med din brandvägg att göra? För här fungerar det fint allt som oftast.

Dock kan det kan hända att det går segt ibland, men jag har svårt att avgöra om det är hos mig eller den andra personen som felet ligger.. :-\
ok. hur kan man koppla bort brandväggen? sitter direkt till modem, men ibland routern (och routern har jag kopplat rätt). Är brandväggen i datorn?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag tänkte nog mest på om du hade router. Gör såhär:

Starta aMSN, gå in på Konto -> Inställningar -> Anslutning och kolla vilken port filöverföringarna går på. Det finns också möjlighet att testa porten (jag fick för tillfället felet att jag är bakom en brandvägg eller router, men jag bytte router nyss och har inte testat filöverföringar än, så det lär inte fungera nu). Sedan kan du gå in i routern och se till att öppna porten, men det är olika från router till router, så det är nog bäst att du kollar upp mer routertillverkaren hur du skall konfigurera den för filöverföringar via msn.

Hoppas det hjälper något :)
Ratski

Inlägg av Ratski »

DeepThought skrev: Jag tänkte nog mest på om du hade router. Gör såhär:

Starta aMSN, gå in på Konto -> Inställningar -> Anslutning och kolla vilken port filöverföringarna går på. Det finns också möjlighet att testa porten (jag fick för tillfället felet att jag är bakom en brandvägg eller router, men jag bytte router nyss och har inte testat filöverföringar än, så det lär inte fungera nu). Sedan kan du gå in i routern och se till att öppna porten, men det är olika från router till router, så det är nog bäst att du kollar upp mer routertillverkaren hur du skall konfigurera den för filöverföringar via msn.

Hoppas det hjälper något :)
Jadå, nä routern har jag koll på.. hade bara för mig att ubuntu hade ngn form av inbyggd brandvägg som stoppade trafiken. har ändå trubbel med överföringarna, men vad tusan, får ta den lilla extra tiden dådå

tack ändå
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"