Uppdrag: Att få tillbaks pengar för en obrukad XP-licens

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Det går frammåt! Nu har det även skapats en debatt på linuxportalen.se. Tillsammans kan vi göra våra röster hörda! :D
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

NYA BESKED FRÃ…N ACER! Trött på att vänta på svar ringde jag dit själv.

Det finns INGEN möjlighet att få tillbaks pengar. Enligt killen på supporten jag talade med idag har jag inte ens möjlighet att neka till EULA när jag startar datorn. Han menar att jag gått med på alla avtal genom att köpa datorn. Han hade trots detta ingen möjlighet att ge mig någon kopia på vad jag uppenbarligen godkänt! Han förklarade vidare att man inte får sälja datorer utan operativsystem ("plockdatorer" räknas ej), men han erkänner att acer endast säljer bärbara datorer med Microsoft-mjukvara.

Vidare säger han att EULA som den ser ut på en "orginalskiva" inte har något med deras version eftersom det är deras egen. Därför skulle inte "full refund"-avtalet gälla deras verison (eller OEM-versioner i allmänhet om jag förstod honom rätt). Jag hade inte heller här någon möjlighet att få någon kopia på deras användaravtal. Hmm... Det där sista KAN väl inte stämma? Ett avtal måste väl finnas? Annars skulle man ju kunna kopiera fritt, installera på flera maskiner mm...

Tonen är idag också mycket mer kort och otrevlig. Han anser helt enkelt att frågan är obekväm, enligt min tolkning. Detta ser jag dock som en uppmuntran till er alla att göra världen en tjänst och ringa Acer omgående!

020-25 25 00

Ring omedelbart och fråga hur det fungerar om man inte vill använda sig av windows! Hur får man pengarna tillbaks för den vara man inte bett om och inte fått några alternativ till? Varför vill de inte erbjuda laptops med linux? Vem ska man höra av sig till med klagomål? mm mm...

Om ni som faktiskt vågar ringa och ställa obekväma frågor gör det idag kan jag inte tänka mig att det går obemärkt förbi. Med tanke på att snacket gick redan efter att jag hade ringt, tänk vad de skulle säga om 20 personer till ringde innan de stänger idag! :D

Kampen går vidare! Kanske ringer acer och ber om ursäkt? (inte speciellt troligt) Om inte annat går kampen vidare gentemot media och den allmäna opinionen! Upplys omvärlden om vad vi anser om detta!

er broder /johan
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

En gammal gnuhetertråd - http://www.gnuheter.org/comments.php?op ... er=&thold=# - diskuterar detta. Länken går till den delen av tråden som är relevant:
Ja, man kan vägra acceptera Windows EULA och få pengarna tillbaka. Men detta gäller hela produkten, dvs OS och dator. Man får inte reklamera enbart Windows, utan måste häva hela köpet och återlämna datorn också i så fall.
Det finns ingen källa eller dylikt, men det låter vettigt, faktiskt...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Acer verkar inte veta vad de pratar om..

Men i huvudsak klandrar jag politiker, media och en majoritet av de röstberättigade för allt detta!

För om, i första hand konkurrenslagar men även många andra lagar, varit stiftade av kompetenta personer med medborgarnas bästa för ögonen så hade detta aldrig varit några problem.

Acer hade då varit tvungna att erbjuda samma dator även utan windows förinstallerat och då också utan att ta betalt för windows. Vid det aktiva valet att köpa dator med windows förinstallerat skulle heller inte ett avtal (som att EULAN accepteras) kunna gälla automatiskt vid själva köpet utan kundens medgivande.

Om företag nekar kunden dessa rättigheter skulle de kunna dras inför domstol och med tydliga bevis (som enkelt hade kunnat tas fram i detta fall) direkt bli fällda och skadestånd utbetalas till kunden.

Men jag ser att ansvar också till stor del ligger hos alla konsumenter. Påverkan genom att handla rätt är underskattat! Vad spelar det för roll om du ger en liten summa i förhållande till din inkomst till någon organisation varje månad för att göra världen bättre, om du handlar fel för övriga pengar?

Något än mer underskattat är vad man använder. Men det kanske jag skriver om någon annan gång ;)

Men jag ser i.a.f. inte att lösningen ligger i att vänta på att alla andra ska göra något åt saken utan JAG. Hur flera på detta forum tänker vet jag redan. Hur tänker DU?
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Tänkte att det kunde vara på sin plats att nämna konkurenslagen...
19 § Missbruk från ett eller flera företags sida av en dominerande ställning på marknaden är förbjudet.
Sådant missbruk kan särskilt bestå i att
1. direkt eller indirekt påtvinga någon oskäliga inköps- eller försäljningspriser eller andra oskäliga affärsvillkor,
2. begränsa produktion, marknader eller teknisk utveckling till nackdel för konsumenterna,
3. tillämpa olika villkor för likvärdiga transaktioner, varigenom vissa handelspartner får en konkurrensnackdel, eller
4. ställa som villkor för att ingå ett avtal att den andra parten åtar sig ytterligare förpliktelser som varken till sin natur eller
enligt handelsbruk har något samband med föremålet för avtalet. Lag (1998:648).
Ska vi se vem som kan hitta flest punkter acer brutit mot i detta fallet? Eller kanske datortillverkare i allmänhet? Punkt nummer 2 är speciellt intressant om ni frågar mig!

SÃ…. När ni ringer (för jag hoppas verkligen att ni tar upp kampen med mig och alla andra) till acer (eller annan valfri datortillverkare), kom ihåg att peka på denna text! Fråga om de anser att deras policy följer svensk lagstiftning. Svart på vitt!

020-25 25 00 - Om ni glömt av numret till acer. Rapportera nedan! ;)
Adam

Inlägg av Adam »

Varför inte stämma Acer.;)
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Jag trodde det var konkurensverkets uppdrag? :P

Men, jag ska inte vara den som är den. Hostar du upp med feta cash så, why not? ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

-Klockrent-

Jag hjälper till, men inte idag...........................................
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

I morgon är det måndag och kampen går vidare! Följ gärna också debatten på linuxportalen.se där den är förstasidesnyhet. :)
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Äntligen måndag! Det första jag gjorde när telefonväxeln på acer öppnade var att ringa ansvarig för kundsupporten (det var i varje fall den person jag frågade efter så jag antar att jag blev kopplad rätt), Fredrik Fredriksson.

Jag frågade varför jag inte kan få någon licens för mjukvaran som följer med datorn men han meddelade mig att inte heller han kunde ge mig någon kopia av den. Han var dock ganska säker på att jag KOMMER få bli tvungen att godkänna EULA innan jag kan starta datorn, dvs licensen finns på datorn.

Vidare möter jag även denna gång en oförståelse för mitt problem och mina frågor, denna gången dock i snyggare förpackning. Det är en viss skillnad mellan den vanliga supporten och supportansvarig, tur är väl det. Men Fredrik ger mig också en del andra värdefulla ord på vägen.

"Acer gör datorer för mainstream" och "om vi skulle se en lönsamhet i att sälja datorer med linux så är det ju klart att vi skulle göra det". Tydligen räcker inte ca 4% av användarna. Undrar i så fall hur Apple tjänar ihop till sitt levebröd. Är det bara ipods?

Konkurrenslagarna har han "ingen närmre kännedom om" och kan inte direkt svara på frågor om dessa. Han tycker inte heller att jag som konsument bör ha valmöjlighet när det gäller vilken mjukvara jag ska välja. Speciellt komiskt bli det när följande ungefärliga (!) ordväxling sker:

J: Så ni anser inte att kunden ska ha någon valmöjlighet då?
F: Jo, absolut. Vi på acer har ju många olika konfigurationer med olika hårddiskar, processorer, trådlös överföring och annan teknologi.
J: Men man ska inte kunna välja vad man vill lägga på hårddisken? Man får inte välja mjukvara?
F: Nej, de flesta vill ju ha Windows Xp.

Jag är fortfarande förundrad över att jag inte kan få en enkel kopia på deras EULA mailad till mig! Även när jag förklarar att många reagerat på olika linuxforum och att jag vill reda ut saken så att inga missförstånd sprider sig (till acers uppenbara nackdel) ber han mig bara att vänta tills jag får datorn.

Jag uppmanar er att ringa acer och ställa nedan stående frågor!
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

1. Hur kan jag få tag på en acer-laptop med linux eller annan fri mjukvara?
2. Hur kan jag få tag på en laptop utan något OS om jag nu inte kan få det med fri mjukvara?
3. Kan jag då få pengarna tillbaks för windowslicensen jag inte vill ha och inte tänker använda?
4. Strider inte det mot konkurrenslagen att inte ge kunden något val i fråga om mjukvara?
5. Hur ser användaravtalet för era förinstallerade OS ut? Kan jag få en kopia mailad/postad till mig?
6. Vem ska jag tala med om jag har åsikter i frågan och vill vara med och påverka Acers utbud?

Numret till acers support är 020-25 25 00

Det går även att maila dem på acer_sweden@acer-euro.com !
Adam

Inlägg av Adam »

Acer har fått mail.
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Jag har fått svar från svts PLUS!
Hej!
Det är några fler som hört av sig de sista dagarna med detta problem. Om man går till en butik som "plockar ihop" en dator med komponenter åt en borde man väl kunna slippa Windows? Är problemet de bärbara? De kanske inte finns att plocka ihop på samma sätt?
Mitt svar:
Hejsan!

Tack för ert svar!

Precis, för stationära datorer är inte problemet lika allvarligt eftersom man där har möjlighet att plocka ihop sina egna datorer. Om man däremot kollar på bärbara så finns det knappt någon som säljer utan förinstallerat windows. Här finns ju inte alls samma möjlighet att själv "plocka ihop" efter eget tycke utan man får snällt acceptera tillverkarnas villkor eller vara utan dator. Det finns säkert ett fåtal undantag bland tillverkarna men knappast i de stora kedjornas utbud. Alternativet man har är att beställa från utlandet, men då får man ju naturligtvis högre frakt och inte svenskt tangentbord.

Med tanke på att ca 4% av datoranvändarna (lika mångaeller något fler än antalet mac-användare) och synnerligen långt högre procent av utvecklarna använder sig av linux eller andra "öppna format/fria format" är det ju lite underligt. Vad tillverkarna vet är att vi linuxanvändare ändå går och köper en dator med windows för att sedan ta bort det manuellt så de ser ju ingen vinst i att sluta upp med det om ingen sätter press på dem.

I linuxkretsar talas det ofta om just denna "windows-skatt" som även vi som inte använder Microsofts produkter på något sätt tvingas betala.

Debatten som väckts på internet just nu börjar ta fart och har exempelvis hamnat på linuxportalen.se på deras förstasida. Det säger en del om hur viktigt vi GNU/Linux-användare anser att detta är!

Hoppas innerligt att detta inte rinner ut i sanden, som små konsumenter har vi väldigt lite att sätta emot de stora tillverkarna, men tillsammans är vi många, och synnerligen starka! Vi hoppas att ni väljer att uppmärksamma denna kamp!

Mvh Johan Thorén
Det börjar röra på sig! :D
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

[quote="Adam4444"]Acer har fått mail.[/quote]
Kanon Adam4444!!!
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Det tragiska i sammanhanget är att jag aldrig skulle köpa Acer, eftersom de brukar ha trasiga ("specialgjorda") strömsparfunktioner och liknande på mer eller mindre alla sina datorer. Så om ni ska övertyga någon tillverkare borde ni kanske välja någon som gör datorer som fungerar med linux ;)

Menmen... Mail skickat, fast bara med de första tre frågorna. Jag tänkte spela intresserad kund, och svara med de sista tre på det svar jag får :)
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Kunde du inte sagt det innan jag beställde den? Alla andra jag snackade med sa ju att den verkade bra... :P

Låter som en plan ozamosi! ;)

ps. har du lust att posta ditt mail? .ds
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Tja, linuxmjukvarorna brukar ju ha workarounds för de flesta acer-"funktionerna", så det ska nog fungera ändå ;)
Ämne: Några frågor

Hej, jag har tänkt köpa en bärbar dator först, men jag har några frågor
innan jag bestämmer mig:

1. Hur kan jag få tag på en acer-laptop med linux eller annan fri
mjukvara?
2. Hur kan jag få tag på en laptop utan något OS om jag nu inte kan få
det med fri mjukvara?
3. Kan jag då få pengarna tillbaks för den eventuella windowslicensen
jag inte vill ha och inte tänker använda?
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Se nu till att posta era eventuella svar som acer skickar(?). ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="nahoj"]Hoppas innerligt att detta inte rinner ut i sanden, som små konsumenter har vi väldigt lite att sätta emot de stora tillverkarna, men tillsammans är vi många, och synnerligen starka! Vi hoppas att ni väljer att uppmärksamma denna kamp![/quote]
Om vi upplevs som aktivister (vilket vi i en negativ bemärkelse inte är) kan vi få svårare att nå fram. Kan vara värt att ha i åtanke när vi uttrycker oss.

Har annars inget att säga förutom. BRA! :)
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Intressant tråd! Jag funderar själv på att köpa ny dator snart men har ingen lust att betala en enda krona för ett förinstallerat Windows men antar att jag blir tvungen. Trodde att man kunde köpa en dator helt utan OS men det går tydligen inte om man ska tro tidigare inlägg. Jag är dessutom student och skulle behöva hitta något studentdatorerbjudande och jag gissar att det begränsar ännu mer. Men för er som orkar ringa runt och bråka med företag lyfter jag på hatten!
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"