Jag blir så ***** förbannad!

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
TheOne

Jag blir så ***** förbannad!

Inlägg av TheOne »

http://www.idg.se/2.1085/1.107710 Är dom goa eller!?  >:(

Gillade denna kommentaren:

"problemet är att Microsoft vägrar visa vad för kod som dom äger utan dom bara kräver pengar.
Mellin::)
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

SV: Jag blir så ***** förbannad!

Inlägg av Louie »

Det är det enda den där draken har i huvudet, pengar, pengar och mer pengar.
Jag hoppas att det blir deras död.

Microsoft har gjort sedan tidigare lagt grunden för att börja kräva göra patentroyalties för Linux och annan öppen källkod. Bland annat tecknade företaget nyligen ett avtal med Novell där Microsoft får rätt till vissa patentanspråk på Linux.

Är inte det rätt dåligt för Linuxvärlden? Jag har hört att Novell ska vara ganska mycket microsoftvänliga men hur gynnar det avtalet oss? Om det nu gör det...

/L
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Låt dom hålla på, så länge det är skrivet under gpl-licensen så kan de inte göra ett skit, (eller är det bara jag som är naiv?). Visst om dom vill ha pengar från Novell för något avtal de ingått så är det väl upp till dom men resten borde dom inte kunna röra.

Det som irriterar mig värst är att de förutom pengagirighet försöker få total kontroll på allt.
Se t.ex Xbox360 som jag själv var dum nog att köpa. Om jag vill patcha oblivion så måste jag ha internet och måste dessutom registrera mig på dera sida mm. Det räcker alltså inte att gå ner till affären och köpa patchen som en normal person, utan de måste ha upplysningar om dig och vad du spelar.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

zero gravity skrev: Det som irriterar mig värst är att de förutom pengagirighet försöker få total kontroll på allt.
Se t.ex Xbox360 som jag själv var dum nog att köpa. Om jag vill patcha oblivion så måste jag ha internet och måste dessutom registrera mig på dera sida mm. Det räcker alltså inte att gå ner till affären och köpa patchen som en normal person, utan de måste ha upplysningar om dig och vad du spelar.
Jag får "storebror ser dig" känslan när jag tänker på det. Man kan ju bara fundera på vilken information dom skulle kunna knycka från din dator.

/L
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Är det bara jag som tycker att det är skönt om det äntligen blir något av M$:s hot?
Bättre för alla att dom spelar ut korten än att bara fortsätta FUD:da!
Förhoppningsvis kan M$ "affärsmetoder" bli en fråga några fler än vi i vårat lilla nördiga hörn av världen bryr sig om/känner till?
Längre artikel: http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune_archive/2007/05/28/100033867/

Men det är klart, M$ har antagligen rätt! Läs t.ex om det här patentet :)
Senast redigerad av 1 HenrikAn, redigerad totalt 14 gånger.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Okänd

Inlägg av Okänd »

HenrikAn skrev: Men det är klart, M$ har antagligen rätt! Läs t.ex om det här patentet :)
Även om de har rätt så har de fel.... :D

En del experter ser  paralleller med den amerikanska bilindustrin som isf
att skydda sig sjäv helt plötsligt upptäckte att Japaner o Europeer gjorde
bättre bilar än de själva.

Microsoft samt de andra mjukvarujättarna ser då en fördel i att hålla
spelplanen i USA. De andra stämmer MS och MS betalar någon miljard och "Status Que" bibehålls.  Amerikanska aktieägare är då också nöjda.

Som utvecklingen är nu så inser MS att situationen snabbt kan bli helt omöjlig och
det är ju bara att köra på för den fria mjukvaruvärlden.

Sen kan MS, Novell, Sun osv köra sitt slagfält i USA.... :)
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"