Ubuntu eller Kubuntu

sansut

Ubuntu eller Kubuntu

Inlägg av sansut »

Hej vilken bör man välja Ubuntu eller Kubuntu?
Vilken är bättre eller sämre med avseende på prestandan?
Jag har en gamal DELL C600 850Mhz, 512MB ram och 80GHD.

Mvh
Sandor
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Ubuntu eller Kubuntu

Inlägg av DeepThought »

Jag skulle faktiskt rekommendera Xubuntu (som jag f.ö. kör själv ;)). Där använder man Xfce som skrivbordsmiljö istället för Gnome/KDE, och det är lite "lättare" prestandamässigt. Även applikationer är valda för att göra systemet lättare.

Mer info om Xubuntu finns här:
http://www.xubuntu.org/

EDIT: Hej och välkommen till forumet förresten! ;D
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

Inlägg av Trixa-med-tuxa »

Vad det gäller prestandan så spelar det ingen roll vilken av dom två du väljer.
Jag har testat nämna 3 varianter på en Compaq Armada E500 - 900 Mhz 512 RAM 20 Gb HD.
Jag har testat bägge och gillar utseendet i Kubuntu 7.04 men tycker att användarvänligheten och det praktiska är mycket bättre i Ubuntu 7.04 - dessutom kan du modellera väldigt mycket med det grafiska gränssnittet och få det läckert var du vill.
Xubuntu 7.04, ska vara mindre minneskrävande, har jag också testat men ser ingen anledning att använda det - det verkar dessutum innehålla några buggar som jag inte stött på i Ubuntu 7.04. Kan vara en ren tillfällighet. Jag upplever en väldigt tydlig satsning på UBUNTU - och det är bra tycker jag. Du behöver dessutom inte välja om du absolut vill ha valfriheten (testa bägga-växla...etc) du kan  enkelt lägga till KDE´s desktop via din inbyggda installationshanterare. Välj..Alla..i vänsterkolumnen-välj Sök-skriv...KDE desktop-och då tror jag att det läggs till alla tillägg du behöver...t ex "dualstartfönstret" GNOME VS KDE....när du loggar in så väljer du sedan.
Jag gillar Gnome bäst och då blir det Ubuntu pure.
Jag tror säkert att det finns kunnigt folk här som kan lägga till ett och annat till det jag sagt.
Lycka till!
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Kde är mest till för folk som är vana med windows..Annars så håller jag mig till xubuntu men det var kubuntu och kde som fick mig att få upp intresset för ubuntu..Var inte direkt imponerad av gnome & ubuntu första gången jag testade..Men det var också länge sedan inte alls lika utvecklat som idag  ;D
Bild
Bild
Bild
Bild
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

sansut skrev: Hej vilken bör man välja Ubuntu eller Kubuntu?
För mig var valet mellan ubuntu och kubuntu mer indirekt. Själva skrivbordsmiljön i sig, spelade mindre roll. Det som avgjorde valet för mig var vilka program jag gillade att köra, av de som var anpassade för kde resp. gnome (kubuntu/ubuntu). Allt är en fråga om tycke och smak, personligen gillar jag fler kde-program än gnome dito. Testa båda, fast bara en itaget, så ser du vad du gillar bäst. Räkna med att det kan komma att bli ett par ominstallationer innan du är nöjd, och har hittat det du gillar.

Jag gjorde misstaget att installera kde-desktop i ubuntu, fick då både ubuntu och kubuntu i ett, det rörde till det för mig då jag inte visste vad som var vad. Testde sedan rena installationer av ubuntu/kubuntu, innan jag slutligen valde
K U B U N T U
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

sansut skrev: Hej vilken bör man välja Ubuntu eller Kubuntu?
Vilken är bättre eller sämre med avseende på prestandan?
Jag har en gamal DELL C600 850Mhz, 512MB ram och 80GHD.

Mvh
Sandor
Det är faktiskt inget som hindrar dig från att ha alla tre, i *buntu, installera paketen kubuntu-desktop, ubuntu-desktop och xubuntu-desktop och sen är det bara att välja och vraka var gång du loggar in...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Jag installerade Kubuntu-desktop och måste säga att jag är väldigt nöjd med det...
Fast Gnome känns mer hemma än KDE.

Kubuntu har lite trevliga effekter och är väldigt likt XP, men Gnome känns mer användarvänligt...

Är du van vid XP så är ju KDE (Kubuntu) ganska likt XP, men Gnome går snabbt att göra till XP liknande...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

...och de flesta "KDE-applikationer" kan man köra i Gnome och vice versa... så då återstår mest det grafiska...layouten..som någon sa: XP-likt - då är KDE antagligen mer intressant.
Sonrep

Inlägg av Sonrep »

DeepThought skrev: Jag skulle faktiskt rekommendera Xubuntu (som jag f.ö. kör själv ;)). Där använder man Xfce som skrivbordsmiljö istället för Gnome/KDE, och det är lite "lättare" prestandamässigt. Även applikationer är valda för att göra systemet lättare.
Fast med 512MB RAM ska man väl kunna kunna köra GNOME med hyffsat flyt.

Fördelen med Ubuntu, är väl att den är mer underhållen än Kubuntu/Xubuntu. Xubuntu har iofs en trevlig filhanterare.
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Xubuntu är bra om man har lite dator. XFCE är faktiskt väldigt snyggt ^^
Själv kör jag Xubuntu och har inte stött på några problem som inte finns i andra Ubuntu-distros.
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

...visst kan du köra ubuntu 7.04 med 512 i RAM - no problemo. Jag gör det.
Lätt som en plätt :)
SakJur
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Trixa-med-tuxa skrev: ...visst kan du köra ubuntu 7.04 med 512 i RAM - no problemo. Jag gör det.
Lätt som en plätt :)
Jag kör Ubuntu/Kubuntu på en med 256 mb ram... Väldigt lite lagg...

Jag upplever Kubuntu som snabbare...
sakjur@launchpad
Sonrep

Inlägg av Sonrep »

oGGe skrev: Xubuntu är bra om man har lite dator. XFCE är faktiskt väldigt snyggt ^^
Själv kör jag Xubuntu och har inte stött på några problem som inte finns i andra Ubuntu-distros.
Jag undrar om det finns folk som föredrar att köra Xubuntu på högpresterande datorer.
SakJur
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Sonrep skrev:
oGGe skrev: Xubuntu är bra om man har lite dator. XFCE är faktiskt väldigt snyggt ^^
Jag undrar om det finns folk som föredrar att köra Xubuntu på högpresterande datorer.
DeepThought?
sakjur@launchpad
sansut

Inlägg av sansut »

Tack för alla svar är mer än nöjd  ;D!
Jag installerade Kubuntu först och tyckte att det var rätt snyggt. installerade Ubuntu och Xubuntu desktopen men fick problem så jag installerade en ren ubuntu. Ska prova den någon månad innan jag eventuellt byter eller fastnar.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Kom på en sak, du kan ju hämta hem och testa LiveCDn för de olika smakerna och se vilken du trivs bäst med!

Tänk bara på att hastigheten hos LiveCDn inte är imponerande ;)

Om du leker för mycket med nuvarande installation kan du kolla in den här sidan:
http://www.psychocats.net/ubuntu/index och sedan är det bara att titta under delen som heter "Playing Around" ;)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Sonrep skrev:
Jag kör xubuntu på en 1.33GHz AMD Thunderbird med 768MB RAM och ett GF3 kort. Inget monster direkt.
Men den klarar både Kubuntu och ubuntu utan några bekymmer.

Men jag kör xubuntu helt enkelt för att jag gillar Xfce mer än dom övriga DE's.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"