Måste webbfiler ligga i /var/www/ ??
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Måste webbfiler ligga i /var/www/ ??
Har för avsikt att lägga alla webb-filer och tillhörande filer till hemsidan på min andra hårddisk.
denna dator har bara 4 Gb och 3Gb stora (små) hårddiskar, denna dator är enbart för detta i nuläget. Hur gör jag?
denna dator har bara 4 Gb och 3Gb stora (små) hårddiskar, denna dator är enbart för detta i nuläget. Hur gör jag?
Genom att försöka med det omöjliga
når man högsta graden av det möjliga.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Måste webbfiler ligga i /var/www/ ??
Du kan ändra sökvägen (eller lägga till fler) i filen /etc/apache2/sites-enabled/000-default
Eller om du bara ska använda den extra hårddisken till webben så kan du montera in den under /var/www
Eller om du bara ska använda den extra hårddisken till webben så kan du montera in den under /var/www
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Okej!
Hårddisken är monterad i media-mappen, så jag testar med att ändra sökvägen till att börjar med
Hårddisken är monterad i media-mappen, så jag testar med att ändra sökvägen till att börjar med
Senast redigerad av 1 SM6VAE, redigerad totalt 13 gånger.
Genom att försöka med det omöjliga
du skulle ju bara kunna "fulhacka"
mount --bind /din/disk/du/vill/ha/som/webroot /var/www
detta försvinner dock efter reboot, går ju att symlänka också, men det har jag aldrig behövt göra så det vet jag inget om tyvärr =/
men detta är en sista utväg, försök ändra länken först, det blir bäst i längden

detta försvinner dock efter reboot, går ju att symlänka också, men det har jag aldrig behövt göra så det vet jag inget om tyvärr =/
men detta är en sista utväg, försök ändra länken först, det blir bäst i längden

- Louie
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Annars kan du göra en ln -s namn sökväg för att göra en länk som t.ex pekar på din monterade hårddisk.
Lycka till
MVH
Lycka till
MVH
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Eller så lägger man till automontering i fstab.Guttasej skrev: du skulle ju bara kunna "fulhacka"![]()
men detta är en sista utväg, försök ändra länken först, det blir bäst i längden![]()

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
funkar ju det med ^^ men om man är helt grön brukar man föredra att bara köra med mount --bind ^^Emil.s skrev:Eller så lägger man till automontering i fstab.Guttasej skrev: du skulle ju bara kunna "fulhacka"![]()
men detta är en sista utväg, försök ändra länken först, det blir bäst i längden![]()
![]()
så kände jag iaf innan jag börja fatta strukturen i fstab
Eller helt enkelt, bara ändra DocumentRoot i din httpd.conf till den katalog du vill.
Och starta sedan om Apachen.
DocumentRoot "/var/www/error/"
Och starta sedan om Apachen.
DocumentRoot "/var/www/error/"