Jag håller helt med i konceptet hjälp till självhjälp. Framförallt förslaget om en "popup-sida" som startas efter instalationen, med enkla instruktioner om hur man hittar sina svar o får hjälp.
Vill dock gå steget längre i denna självhjälp för att få över mer w$ användare.
För det första borde det finnas en enkel dokumentation steg för steg hur man instalerar de program som man oftast behöver. Och dessutom ett enkelt dokument som förklarar grunderna i ubuntu (vilket visserligen delvis finns, fast inte tydligt placerat som t.ex. på skrivbordet.
Tyvärr har jag dock inget svar till Iowiks första fråga. Det tycks vara väldigt svårt att fixa program till ubuntu om man inte har internett. Det finns en del som grund på ubuntu skivan. Dock så borde det göras en liknande skiva som innehåller de mest vanliga programen och alla dependences (tror det blev felstavat

Detta skulle underlätta då det bara hade vart att ladda ner en image eller fil och bränna den till cd/dvd.
Därefter skulle man kunna använda den i resporitories under synaptic för att instalera programen.
Kanske detta är en bra idé för framtida projekt?
ps. Jag har någonstanns läst om en liknande fråga. Kan inte bara dra mig till minnes vart.
Du kanske kan googla runt lite så kanske du hittar ett sätt o bränna en sådan skiva.