jag håller på att anpassa mig i livet som GNU + Xubuntu Linux människa. Hittills går det ganska smidigt.
Igår försökte jag mig på att starta en projekt i Anjuta. Jag har tidigare byggt enkla prylar i bara en fil i Geany och kompilerat med kommandoraden eller den fina F8-knappen - och det har gått bra (när GCC kom in i bilden).
I Anjuta när jag försökte starta ett projekt ville jag bygga ett GUI från C med hjälp av ett fint GUI (något jag haft våta drömmar om länge nu). Jag klickade på GTK-projekt och försökte starta. Då fick jag en lista över paket som saknades som jag försökte installera. Tyvärr misslyckades jag med att få igång paketet som skulle heta GLIB. Om jag fattar det rätt är detta ett baspaket till GTK.
Jag lyckades inte installera ngt som hette glib från synaptic och inte heller från terminalen.
F: Borde jag bygga GUI'n med något annat än GTK? (Känns lite flummigt eftersom GIMP funkar finfint).
F: Har detta något att göra med att jag kör Xfce och inte Gnome? Vad spelar det egentligen för roll vad man kör för miljö egentligen? Jag har inte greppat det än.
F: Hur gör jag enklast för att få in glib? Ligger det i ngt metapaket typ MetaPackageForCodeMonkeys? Det som skulle vara skönt är att bara få in "allt" man kan behöva, allt från TIDY via monodevelop och LaTeX till LAPACK.
F: Är jag dum som kör *buntu - borde jag köra en Linux-distribution är mindre "linux -h"? [1]
F: En annan, relaterad sak: om jag installerar ett paket som vill installera en massa sub-paket, får man då bort sub-paketen om man avinstallerar huvudpaketet?
F: Ännu en annan sak som är lite relaterad: Jag kickade igång octave från terminalen och försökte plotta, men fick ett felmeddelande som jag tror innehöll X11 (?). Är inte detta ett annat GUI-system? Kan man köra flera samtidigt?
Tacksam för all hjälp,
Per
[1] switchen -h står ofta för att "jag är människa", jämför till exempel "ls -l" med "ls -l -h"