download.php

Åsa-Nisse

download.php

Inlägg av Åsa-Nisse »

Ok,

Har precis installerat 7.04 på min stationära. Det funkar görbra som väntat. Men jag har som vanligt fått fixa upplösningen via en textfil. Eftersom jag inte installerar Ubuntu så speciellt ofta så hinner jag inför varje gång glömma bort vad det var för textfil och hur man gjorde osv. Men det är förhållandevis lätt att googla till sig lösningen på problemet. Konstigt att detta problem som funnits så länge ännu inte har fixats?!

Och som vanligt när man kör firefox just efter man installerat så måste man ändra i nån inställning så att den fil som laddas ner inte får namnet "download.php". Detta gäller förstoss inte bara i Ubuntu.

Jag har nu suttit pinsamt länge med att hitta vart man ställde in så att det skall bli rätt. Det är heller inte så lätt att googla till sig svaret eftersom man självklart får miljarder med träffar när man söker på download.php.

Detta tycker jag är en pinsam fråga men jag tror att många med mig svär en hel del efter varje installation innan de hittar rätt. Och nu vågar jag inte leta längre eftersom jag är rädd att mitt tangentbord eller mus skall krossas eller brytas itu av Mr Hyde! ;)

Så vart f*n ställer man in så att det inte blir download.php i firefox?
Senast redigerad av 1 Åsa-Nisse, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

SV: download.php

Inlägg av Barre »

Åsa-Nisse skrev: Så vart f*n ställer man in så att det inte blir download.php i firefox?
Du skall inte behöva ändra någonting.. men :),...
Jag antar att du försöker ladda ner en fil genom att högerklicka och väja "spara mål som" (eller nått sånt) och då sparar den download.php.
Detta beror inte på någon inställning i Firefox, utan att sidan du besöker inte länkar direkt till filen du vill ladda ner. Utan du skickas till en fil som heter download.php och det är den filen som startar nerladdningen.
Så istället för att högerklicka på filen du vill ladda ner, klicka med vänster musknapp så skall du nog se att filen laddas ner så småningom..

Inlägg av Åsa-Nisse »

Jo, så kan det vara ibland. Men i det här fallet när jag högerklickar på bilden jag vill ladda ner så vill firefox spara den som download.php medan explorer sparar den som jpeg eller bmp fast det i adressfältet hänvisar till en jpg-bild.

(Bilden) http://www.gnome-look.org/CONTENT/conte ... n_sxga.jpg

Ok, det här kan anses vara ett I-landsproblem men jag stör mig i alla fall. :'(
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Det fungerar iaf för mig att välja spara bild som på gnome look bilden..Men jag känner igen ditt problem
att download.php oftast dyker upp men det finns en enkel lösning i firefox.. Man höger klickar och väljer
visa sid info och går in på fliken media..Där finns bilden att spara som jpg
Bild
Bild
Bild
Bild
Åsa-Nisse

Inlägg av Åsa-Nisse »

Jaha, nu funkar det för mig också. Och jag har ingen aning om hur det gick till så jag har inte lärt mig något av detta utan kommer förmodligen att få erfara den här frustrationen nästa gång det händer igen. ;-P
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Åsa-Nisse skrev:  
  Jaha, nu funkar det för mig också. Och jag har ingen aning om hur det gick till så jag har inte lärt mig något av detta utan kommer förmodligen att få erfara den här frustrationen nästa gång det händer igen. ;-P
Hojta gärna till här i forumet nästa gång du erfar samma problem, åtminstone jag är väldigt intresserad av problemet.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"