Var är programmen

Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Var är programmen

Inlägg av zero gravity »

Hm intressant läsning allt det här :) och ett stort tack till broder Tuck med för en faktiskt intressant läsning om än kanske något felplacerad :P
Jag håller helt med i konceptet hjälp till självhjälp. Framförallt förslaget om en "popup-sida" som startas efter instalationen, med enkla instruktioner om hur man hittar sina svar o får hjälp.
Vill dock gå steget längre i denna självhjälp för att få över mer w$ användare.
För det första borde det finnas en enkel dokumentation steg för steg hur man instalerar de program som man oftast behöver. Och dessutom ett enkelt dokument som förklarar grunderna i ubuntu (vilket visserligen delvis finns, fast inte tydligt placerat som t.ex. på skrivbordet.

Tyvärr har jag dock inget svar till Iowiks första fråga. Det tycks vara väldigt svårt att fixa program till ubuntu om man inte har internett. Det finns en del som grund på ubuntu skivan. Dock så borde det göras en liknande skiva som innehåller de mest vanliga programen och alla dependences (tror det blev felstavat :P)
Detta skulle underlätta då det bara hade vart att ladda ner en image eller fil och bränna den till cd/dvd.
Därefter skulle man kunna använda den i resporitories under synaptic för att instalera programen.
Kanske detta är en bra idé för framtida projekt?

ps. Jag har någonstanns läst om en liknande fråga. Kan inte bara dra mig till minnes vart.
Du kanske kan googla runt lite så kanske du hittar ett sätt o bränna en sådan skiva.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Var är programmen

Inlägg av n4h0j »

[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
n4h0j

Var är programmen

Inlägg av n4h0j »

[quote="zero gravity"]Tyvärr har jag dock inget svar till Iowiks första fråga. Det tycks vara väldigt svårt att fixa program till ubuntu om man inte har internett. Det finns en del som grund på ubuntu skivan. Dock så borde det göras en liknande skiva som innehåller de mest vanliga programen och alla dependences (tror det blev felstavat tongue)
Detta skulle underlätta då det bara hade vart att ladda ner en image eller fil och bränna den till cd/dvd.
Därefter skulle man kunna använda den i resporitories under synaptic för att instalera programen.
Kanske detta är en bra idé för framtida projekt?

ps. Jag har någonstanns läst om en liknande fråga. Kan inte bara dra mig till minnes vart.
Du kanske kan googla runt lite så kanske du hittar ett sätt o bränna en sådan skiva.[/quote]
Kom igen nu zero, det tog mig förmodligen mindre tid att googla fram länken ovan än vad det tog dig att skriva denna delen av inlägget... :P ;)
marwal

Var är programmen

Inlägg av marwal »

Käre Broder Tuck,

Mina ord om daddande var absolut inte ett försök att porträttera dig eller avsedda att såra dig på något sätt. Min bild av dig (så fullständig den nu kan bli på ett forum) är en helt annan. Du synes mig ta dig tid att samla in kunskap, analysera den och snabbt omsätta den i praktik.

Mina ord om daddande syftade alltså inte på dig utan en bred tendens överlag jag tyckt mig upptäcka där många frågor och svar om Linux tar avstamp i att Linux inte är Windows och att det är ett problem. Jag hade inte dig i tankarna i den iakttagelsen och är hemskt ledsen om min bristande förmåga att uttrycka mig tydligt förvandlat mina ord till en vässad pil riktad mot din skalliga hjässa.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Var är programmen

Inlägg av ozamosi »

Broder Tuck,

Varför går du inte till launchpad.net eller någon av de sändlistor och IRC-kanaler där utvecklingen av Ubuntu sker? Målet med Ubuntu är att det ska bli så lätt som möjligt att använda, och utvecklarna behöver förslag och tips. Just en skärm som syns vid första uppstarten tror jag det har pratats om, men jag är inte säker på hur det slutade.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Var är programmen

Inlägg av zero gravity »

Måste tyvärr hålla med dig Nahoj :)
Min egen lathet tog överhanden, jag kunde likväl googlat och gett ett konkret svar.
Detta ber jag om ursäkt för. Har märkt på senaste att mina inlägg blivit längre och längre.
Hoppas bara detta inte är ett tecken på någon framtida profession inom politik ;P
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Var är programmen

Inlägg av Broder Tuck »

Oki, marwal :D

Jag tackar för det klarläggandet och ursäktar Dig mer än väl. Ang #24 här ovan, så hann jag huka mig någotsånär, ändock. No hard feelings.

Ozamosi, ja jag har gjort en del försök att ta mig in där, men skamligt att säga, så har jag ännu inte lyckats. ;( Det projektet har jag tv lagt på is.

Jag är så glad över att ha funnit Ubuntu och jag känner mig så nöjd med och engagerad i det, att jag skulle önska att Ubuntu (=vi) kunde finna vägar att möta alla dessa winandlose - användare som kanske skulle vilja/våga pröva något annat OS. Dessa användare utgör kanske 90 % på världsmarknaden. Av dessa 90 % använder kanske flertalet mestadels den typ av program som distribueras med Ubuntu, OpenOffice, en browser och ett mailprogram, musik- och bildprogram.

Vi kan ge dem det de använder sig av och ändå lyckas det inte. Jag ser det som en informationsfråga, helt enkelt.

Ja, ja .... Det får väl växa fram.

Slutligen vill jag också tacka för att ni inte skåpar till mig, för att jag tar upp all denna plats i forat. Jag vill sannerligen inte skapa irritation här inne. Men jag medger att jag själv kan känna lite irritation över att något så bra som Ubuntu, inte snabbare kan komma än fler datoranvändare till handa.

Jag önskar er alla en god och angenäm dag.

Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
n4h0j

Var är programmen

Inlägg av n4h0j »

Du tar inte upp plats Broder. Du är ett högst välkommet inslag på detta forum. Hade du kunnat läsa vad vi skriver på moderatorforumet hade du vetat det... :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Var är programmen

Inlägg av Broder Tuck »

Tack nahoj och övriga, för det ;)

Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"