Koppla en ubuntudator till ett windows nätverk?
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
Koppla en ubuntudator till ett windows nätverk?
Går det och om ja, hur gör man?
Thanks på förhand

fd. Shadow här på forumet
- danno
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
SV: Koppla en ubuntudator till ett windows nätverk?
Klart att det går... frågan är bara till vad och/eller hur du vill koppla upp dig.
Vill du "bara" komma åt utdelade kataloger från windowsdatorer fungerar smbfs utmärkt.
Det skall gå att logga in på en windowsdomän också...
Vill du "bara" komma åt utdelade kataloger från windowsdatorer fungerar smbfs utmärkt.
Det skall gå att logga in på en windowsdomän också...
Enklast så skapar du en utdelad Mapp
System>Adminstartion >Delade Mappar
Väljer Samba som sedan installeras "automagiskt".
Dela inte ut hela Home , IMHO
Sedan Platser >Nätverk ska du se dina Windowsburkar om de
då också har utdelade mappar.
Lätt som en plätt...

Lätt som en plätt...

- ninetwozero
ah tack :] för vi tänkte fixa en linuxsal på skolan och den behöver komma åt nätverket. så om man loggar in i t.ex ubuntu så ska ens homekatalog bli det som man har på sin nätverksdel.. om det går. (linuxsalen blir främst för de som aldrig testat som vill göra det, kommer dock leka där en massa hehe.)plun skrev: Enklast så skapar du en utdelad Mapp
Lätt som en plätt...![]()
Jo men då är det en helt annan sak.... hursomhelst så får du Samba installerat via att Dela ut en mapp.Shadow skrev:ah tack :] för vi tänkte fixa en linuxsal på skolan och den behöver komma åt nätverket. så om man loggar in i t.ex ubuntu så ska ens homekatalog bli det som man har på sin nätverksdel.. om det går. (linuxsalen blir främst för de som aldrig testat som vill göra det, kommer dock leka där en massa hehe.)plun skrev: Enklast så skapar du en utdelad Mapp
Dela inte ut hela Home , IMHO ;)
Sedan har du ju Platser > Anslut till Server men det får du nog fråga "skoladmin" om...
Många bökar o strular själv och ev också hittar på en massa tok som det blir surt för efteråt
när de kallas till förhör angående dataintrång....

Allting loggas ju, troligen också i de flesta skolor... en del har riktiga IDS system...

- ninetwozero
jao men nu var det ju så att linuxlärarn är med på detta heheplun skrev:Jo men då är det en helt annan sak.... hursomhelst så får du Samba installerat via att Dela ut en mapp.Shadow skrev:ah tack :] för vi tänkte fixa en linuxsal på skolan och den behöver komma åt nätverket. så om man loggar in i t.ex ubuntu så ska ens homekatalog bli det som man har på sin nätverksdel.. om det går. (linuxsalen blir främst för de som aldrig testat som vill göra det, kommer dock leka där en massa hehe.)plun skrev: Enklast så skapar du en utdelad Mapp
Sedan har du ju Platser > Anslut till Server men det får du nog fråga "skoladmin" om...
Många bökar o strular själv och ev också hittar på en massa tok som det blir surt för efteråt
när de kallas till förhör angående dataintrång....
Allting loggas ju, troligen också i de flesta skolor... en del har riktiga IDS system...![]()

På våran skola så har jag tänkt mig att när man loggar in med sin AD användare på en Ubuntu maskin så skapas ens hemkatalog i:
/home/WORKGROUP/*användare*/
Problemet är väl att inställningar man gör blir kvar på datorn man sitter vid.
Men sen lägger man en länk i /etc/skel/Desktop/ (vanlig KDE genväg) som pekar på "smb://server_med_elevmappar/elevkataloger/$(whoami)/"
Riktigt enkelt.
Problemet är väl att inställningar man gör blir kvar på datorn man sitter vid.
Men sen lägger man en länk i /etc/skel/Desktop/ (vanlig KDE genväg) som pekar på "smb://server_med_elevmappar/elevkataloger/$(whoami)/"
Riktigt enkelt.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- ninetwozero
soft om jag lyckas få detta att fungera hehe
tack för all hjälp, fortsätt posta om ni kommer på grejjer 

- ninetwozero
det där funderade vi på idag, måste vi skapa typ över 100 användare eller finns det något lättare sätt? :/Emil.s skrev: På våran skola så har jag tänkt mig att när man loggar in med sin AD användare på en Ubuntu maskin så skapas ens hemkatalog i:
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Nej, ni skall inte behöva skapa alla användarkonton igen. Byggstenarna i att integrera en Unix/Linux maskin med Active Directory är LDAP, Kerberos och Samba. Det finns såklart flera olika sätt att göra men ett sätt för en Ubuntu installation är beskrivet här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=280702Shadow skrev:det där funderade vi på idag, måste vi skapa typ över 100 användare eller finns det något lättare sätt? :/Emil.s skrev: På våran skola så har jag tänkt mig att när man loggar in med sin AD användare på en Ubuntu maskin så skapas ens hemkatalog i:
Ett annat exempel finns här: http://blog.scottlowe.org/2007/01/15/li ... version-4/
- ninetwozero
man tackar och bockar för länkarna. 

- Sir Jean David
Jag funderar på att ha Ubuntu som server och xp-datorer som klienter. Jag är ute efter att lagra användarprofilerna på servern. Några tips på hur jag ska gå till väga?
- Sir Jean David
Sen undrar jag om man kan ha samma användarnamn och lösenord på Windows-klienten samt Ubuntu-servern och därmed automatiskt loggas in på sin hemmapp på ubuntu-servern när man loggar in i windows.
När jag ändå är ingång... Måste man köra domän-nätverk för att uppnå det jag vill, dvs att lagra windowsanvändarnas profiler (inkl dokument) på ubuntu-servern? Vist räcker det med ett workgroup-nätverk?
När jag ändå är ingång... Måste man köra domän-nätverk för att uppnå det jag vill, dvs att lagra windowsanvändarnas profiler (inkl dokument) på ubuntu-servern? Vist räcker det med ett workgroup-nätverk?