jag ska hålla i en Linux-kurs

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: jag ska hålla i en Linux-kurs

Inlägg av Grön Göling »

johan_pirate skrev: Nej, men typ en timme eller nåt :)

Vi har tyvärr inte så mycket tid på oss att presentera.
Hmm...5 min. till UNIX och GNU, 5 min. till Linux i gemen, 5 min. om Windows och sen drabbar du dem  det egentliga ämnet: Jämförelserna. Och trycker litet extra på Linux (och givetvis Ubuntu  ;) )
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
midler

Inlägg av midler »

CryingFreeman skrev: Ser bra ut! Några andra saker att ta upp:

inga virus! :)

...

Jag vill bara kommentera ut "inga virus"???? Själv hittade jag två st (dock inga virus) till ubuntu (varav en som var remote med hjälp av ett hål i apache). Visst, jag gillar FreeBSD (som sägs vara det säkraste), men inte ens den utstår ifrån virus och dylikt.

http://www.milw0rm.com/

Och jag kan tänka mig att det finns mer i metasploit att finna. Vad man däremot kan ta upp, är att Ubuntu med flera distributioner är inte lika hårt åtsatta av virus som Windows

(detta mest för att hackaren inte känar något till att hacka en desktop dator med en linux dist installerad på, eftersom att en sån person antingen är fattig. Inget illa mot oss, jag menar att det oftast finns i fattigare länder, eller att en sådan användare vet vad han/hon gör eller i varje fall något sådar).

Vad gäller just Operativsystem som använder linux är utsatta av, är för att dom är gillade som webservers mm.

Sedan tror jag inte "hårbocken" på GNU gillar attt ni talar mindre om han  :P 

Men det stämmer, även jag hade tittat mer på GNU, om de åtminstone hade haft en finare ikon. Den är så typiskt tecknad amerikansk superhjälte aktig. Man kanske borde sätta sig ner å teckna en finare åt dem?

\\Vafan, windows är ju igentligen jvligt bra om man tänker efter....HAHAHA där fick jag er XD, tänk inte efter, tänk i förväg ^^
Man kunde vatt smart, om man inte vatt dum.
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Angående fri mjukvara borde du ta upp att OpenOffice faktiskt är lika bra/bättre än Microsofts dito. Många kan helt enkelt inte förstå att saker som är gratis kan vara lika bra som kommersiella motsvarigheter. Ta upp det med att det är många fler som arbetar med projektet när koden är fri och att alla kan skicka in buggrapporter vilket underlättar betydligt för alla utvecklare. :D

Du kanske ska ta upp det redan, men det tål att upprepas (tänk på att för en vanlig användare är programen mycket viktigare än operativet).
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Trill

Inlägg av Trill »

midler skrev:
CryingFreeman skrev: Ser bra ut! Några andra saker att ta upp:

inga virus! :)

...

Jag vill bara kommentera ut "inga virus"???? Själv hittade jag två st (dock inga virus) till ubuntu (varav en som var remote med hjälp av ett hål i apache). Visst, jag gillar FreeBSD (som sägs vara det säkraste), men inte ens den utstår ifrån virus och dylikt.
Om jag säger såhär då.

Den vanliga hemanvändaren kommer inte att drabbas av virus. Den knasiga programmeraren kommer inte att drabbas av virus. osv osv.
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

###RESULTAT###

Hej allesammans, det blev en väldigt lyckad kväll med 4 personer!!!

Vad tog alla vägen egentligen??!! Vågar dom inte komma till JohnBauer?

Jaja, det gick som sagt lyckat. Jag (och en Linux intresserad klasskompis) pratade om Linux och visade upp nya Ubuntu med Beryl och berättade att det fanns programmotsvarigheter som Open Office, Pigdin.

Vi pratade även om hur säkert Ubuntu var och hur Open Source fungerar.

Alla, verkade vara nöjda. Efteråt fick dom var sin cd hem att testa.

tack till midler för att han var min högra hand!
Senast redigerad av 1 johan_pirate, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

jag hade kommit om jag vart i närheten. :) =D
Användarvisningsbild
tpnet
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av tpnet »

Kul att det bra med utbildningen.
Jag ska själv visa upp Ubuntu till en PRO förening, och försöka få några att bli intresserad av Ubuntu. Min fråga är om du skrivit någon checklista eller körde du bara på och visade det dom frågade om? Jag har ställt upp ett par datorer i en butikslokal som jag låter allmänheten testa Ubuntu på. Min förhoppning är att få skolungdomarna och pensionärerna att bli intresserade och våga byta ut Windows.
//Tony
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

tpnet skrev: Min fråga är om du skrivit någon checklista eller körde du bara på och visade det dom frågade om?
checklista? hur menar du? :)
tpnet skrev: Jag har ställt upp ett par datorer i en butikslokal som jag låter allmänheten testa Ubuntu på. Min förhoppning är att få skolungdomarna och pensionärerna att bli intresserade och våga byta ut Windows.
//Tony
Mycket bra idé där, smidigt, har du fått några kommentar ifrån folk då? :)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Det där är så TYPISKT!
Man slår knut på sig själv och får så jäkla liten respons!
Men okej, 4 pers är 4 pers och nånstans ska ju lavinen börja rulla.....

Kul att det gick bra iallafall.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
tpnet
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av tpnet »

johan_pirate skrev:
tpnet skrev: Min fråga är om du skrivit någon checklista eller körde du bara på och visade det dom frågade om?
checklista? hur menar du? :)
tpnet skrev: Jag har ställt upp ett par datorer i en butikslokal som jag låter allmänheten testa Ubuntu på. Min förhoppning är att få skolungdomarna och pensionärerna att bli intresserade och våga byta ut Windows.
//Tony
Mycket bra idé där, smidigt, har du fått några kommentar ifrån folk då? :)
Checklista på vad du tycker är viktigt att lyfta fram ang (Linux) Ubuntu. Kanske checklista är fel ord. Vilka punkter tycker ni är dom viktigaste att lyfta fram på en utbildningsdag eller presentation av Ubuntu.

Reaktionen från folk som har testat är positiva, en del tror inte det är en (Linux-dator) dom testar på utan en ny windows version, så jag bränner CDn som jag skicka med
Senast redigerad av 1 Anonymous, redigerad totalt 10 gånger.
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

tpnet skrev: Checklista på vad du tycker är viktigt att lyfta fram ang (Linux) Ubuntu. Kanske checklista är fel ord. Vilka punkter tycker ni är dom viktigaste att lyfta fram på en utbildningsdag eller presentation av Ubuntu.
Precis, de därför jag gjorde den tråden för att lyfta fram det bästa av GNU/Linux på så kort tid vi hade att presentera.
tpnet skrev: Reaktionen från folk som har testat är positiva, en del tror inte det är en (Linux-dator) dom testar på utan en ny windows version, så jag bränner CDn som jag skicka med
Mycket nöjd, bra reklam där och jag hoppas att du har ubuntu-se som referens ;)
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Jag tycker det är väldigt bra att ni håller kurser för folk som inte vet ett dugg om linux (eller för den delen datorer i allmänhet) så att de faktiskt förstår att det finns alternativ. En vanlig svensson kanske hört om mac någon gång, men han skulle nog inte våga pröva eftersom det inte fungerar på en vanlig PC.

Tar vi då denna "svensson" och antar att han/hon hört talas om Linux och av någon underlig anledning bestämmer sig för att pröva detta nya och spännande operativsystem, hur ska denna person gå tillväga? Har han/hon någon bekant som kan något om linux så kan det väl ordna sig, men låt oss nu anta att han/hon istället söker på nätet efter Linux (och får då enormt många träffar).

"Åh, linux.com måste vara stället jag söker efter", tänker personen och klickar sig in på denna sida. "Vad är det här, jag har hört att Linux ska gå att ladda ner, men jag ser ingen download-knapp!" tänker han och gör om sökningen. Låt oss ännu en gång göra ett antagande om att denna svensson då hamnar på distrowatch och får syn på ubuntu och går in på deras hemsida.

"En download-knapp, äntligen! Eh, va? Vadå "burn the iso file into a disc", äh jag går och lägger mig!". Antagligen skulle han/hon inte ens hinna såhär långt vilket ni säkert förstår.

Därför kära vänner uppskattar jag ert försök att föra fram GNU/Linux i samhället!

P.S. Ni får uräkta mina nycker (som bl.a. tvingade mig att skriva det här :P ) och att jag gått lite Off Topic!
Senast redigerad av 1 Kerath, redigerad totalt 10 gånger.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

Kerath, mycket bra skrivit kunde inte skriva mycket bättre själv, men som du säger man vågar inte eller så orkar man inte :)

Så vår uppgift är att få folk köra detta underbara GNU/Linux! Men vi har en tuff uppgift framför oss eftersom många ser Windows som en standard i datorer och allt annat är det okänt och kusligt :)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

midler skrev:Visst, jag gillar FreeBSD (som sägs vara det säkraste), men inte ens den utstår ifrån virus och dylikt.
Du blandar nog ihop freebsd med openbsd... openbsd har "Only two remote holes in the default install, in more than 10 years!"
midler skrev: (detta mest för att hackaren inte känar något till att hacka en desktop dator med en linux dist installerad på, eftersom att en sån person antingen är fattig. Inget illa mot oss, jag menar att det oftast finns i fattigare länder, eller att en sådan användare vet vad han/hon gör eller i varje fall något sådar).
De flesta exploits används för att utnyttja din dator vid attacker, varvid det inte spelar någon som helst roll att du är fattig, bara din dator är på... Det är däremot positivt om användarna är korkade, desto fler korkade användare vi får till ubuntu som kan tänka sig att installera och köra kod som inte är kontrollerad på något vis, desto större risk är det att vi får in virus...
johan_pirate skrev: Linus var inte medveten att Linux skulle bli så stort, allt började ju som ett lite projekt där hemma, och då kallade han sitt system för minix.
Minix skapades 1987 till en bok av typen "så här gör du ditt egna os", av Andrew Tanenbaum. Linus använde minix för att skapa linux.
mcNisse skrev: Jag saknar ett GNU framför linux.
Jag saknar ett Xorg framför linux... Det borde givetvis heta Xorg/linux :P

Ärligt talat, xorg är viktigare än gnus verktyg, har fler rader kod, körs mer än gnus verktyg osv... Ingen kallar bsd för gnu/bsd trots att de oxå använder gnus verktyg... och linux skulle  klara sig utmärkt utan gnu på samma sätt som gnu klarar sig utmärkt utan linux.  gnu är dock jävligt bra verktyg...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Ärligt talat, xorg är viktigare än gnus verktyg, har fler rader kod, körs mer än gnus verktyg osv... Ingen kallar bsd för gnu/bsd trots att de oxå använder gnus verktyg... och linux skulle  klara sig utmärkt utan gnu på samma sätt som gnu klarar sig utmärkt utan linux.  gnu är dock jävligt bra verktyg...
Ähum. Hur skulle kärnan kunna kompileras utan gcc? Utan gnu finns inget att köra.  Vad ska du med en kärna utan att kunna göra något?

Dessutom kan du köra XFree86 istället för xorg. Så xorg går att vara utan men inte gnus program.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

mcNisse skrev: Ähum. Hur skulle kärnan kunna kompileras utan gcc? Utan gnu finns inget att köra.  Vad ska du med en kärna utan att kunna göra något?

Dessutom kan du köra XFree86 istället för xorg. Så xorg går att vara utan men inte gnus program.
Vi linuxanvändare kanske tvingas till att använda bsd's verktyg istället? gcc är ett verktyg som går att köra i linux, inte mer. Kerneln kan om behövligt skrivas om till att kompileras om i visual c++.

Jag måste egentligen be om ursäkt, en diskussion om gnu/linux versus linux är i sig otroligt onödigt och kan egentligen hänvisas direkt till (tex)
http://en.wikipedia.org/wiki/GNU/Linux_ ... ontroversy eller diskussionsforum gällande detta fenomen. Fast nu var det iofs inte jag som började med denna diskussion per se.

EDIT: Vi vet egetnligen alla argumenten för/emot gnu/linux gentemot linux... Om vi vill fortsätta diskuetera detta kan vi ta det i pm, eller i en ny tråd...
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 12 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

johan_pirate skrev: ###RESULTAT###

Hej allesammans, det blev en väldigt lyckad kväll med 4 personer!!!

Vad tog alla vägen egentligen??!! Vågar dom inte komma till JohnBauer?

Jaja, det gick som sagt lyckat. Jag (och en Linux intresserad klasskompis) pratade om Linux och visade upp nya Ubuntu med Beryl och berättade att det fanns programmotsvarigheter som Open Office, Pigdin.

Vi pratade även om hur säkert Ubuntu var och hur Open Source fungerar.

Alla, verkade vara nöjda. Efteråt fick dom var sin cd hem att testa.

tack till midler för att han var min högra hand!

Nice, detta borde du upprepa några gånger ;D

Att det bara kom 4 pers var väl lite otur, men du får inte ge dig nu!
Du har trots allt raggat 4 pers till Linux ;D
Senast redigerad av 1 oGGe, redigerad totalt 12 gånger.
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
sodoff

Inlägg av sodoff »

Såg att trådskaparen är ifrån Bredaryd! Du vet jag vem jag ska skicka till svärfar nästa gång daorn strular ;-)
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

sodoff skrev: Såg att trådskaparen är ifrån Bredaryd! Du vet jag vem jag ska skicka till svärfar nästa gång daorn strular ;-)
haha ;D ;D ;D
sodoff

Inlägg av sodoff »

hehe jag kommer att flytta ner till dina trakter om en månad, vi får helt enkelt starta en LUG  ;D

svärfar är btw vansinnigt nöjd sedan jag assimilerade honom in i ubuntusfären
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"