Hur skapar man en symbolisk länk ?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Jonas

Inlägg av Jonas »

Hejsan !

Sitter här nu och fattar inget. Jag har en ftp server (vsftpd) som kompisar skall kunna ladda ner lite filer då och då från. Nu är det så att jag har skapat några användare på servern. Men nu skulle jag vilja ha lite symboliska länkar i deras home mapp om man säger så till lite andra mappar på hdisken. Då gjorde jag som följande:

sudo ln -s /mappen /home/användaren

Kanon bra blev en länk i användarens mapp men när jag loggar in med en ftp klient och klickar på denna länken vill klienten ladda ner detta länken istället för att skicka användaren till mappen. varför blir det så ?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Forcevision"]Hejsan !

Sitter här nu och fattar inget. Jag har en ftp server (vsftpd) som kompisar skall kunna ladda ner lite filer då och då från. Nu är det så att jag har skapat några användare på servern. Men nu skulle jag vilja ha lite symboliska länkar i deras home mapp om man säger så till lite andra mappar på hdisken. Då gjorde jag som följande:

Kanon bra blev en länk i användarens mapp men när jag loggar in med en ftp klient och klickar på denna länken vill klienten ladda ner detta länken istället för att skicka användaren till mappen. varför blir det så ?[/quote]
Du har inte talat om vad länken ska heta.
Lättaste sättet att skapa symlink är att stå i katalog där sym ska ligga och skriva;
ln -s /source/map targetname

Dom 2 bästa kommandona i linux är man och apropos. :cool:
Jonas

Inlägg av Jonas »

Okej man har jag kollat i och provat allt tror jag som står där i men det fungerar inte.
Men varför vill ftp klienten ladda ner genvägen?
Det måste ju finnas något kommando som gör så att den inte vill ladda ner den?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Forcevision"]Hejsan !

Kanon bra blev en länk i användarens mapp men när jag loggar in med en ftp klient och klickar på denna länken vill klienten ladda ner detta länken istället för att skicka användaren till mappen. varför blir det så ?[/quote]
Såg inte först hur du skrivit, du har alltså valt en mapp från "/" - att välja från "/mapp" går inte (tror jag inte i alla fall) bara för att det är endast root som har rättigheter där.
Lägg en ftproot under /home istället - /home/ftp, där lägger du dina filer du vill ha på ftp och symlinka allt dit - sudo ln -s /home/ftp /home/username
Det ska nog funka bättre.
Jonas

Inlägg av Jonas »

Nope det fungerade inte heller. Samma grej ftp klienten vill bara ladda ner länkarna. Även om jag lägger mapparna i /home
Vad kan felet vara då ?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du måste använda dej av –bind parameter

Gör så här:
http://www.ducea.com/2006/07/27/allowin ... ry-chroot/
Jonas

Inlägg av Jonas »

ja jo det har jag skrivit i /etc/fstab

/var/www/dev /home/ftp_user/www_dev none bind 0 0

Men det fungerade bara på dom tre första användarna sedan nästa användare gick det inte på !
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"