Knas med installation.

xputnic

Knas med installation.

Inlägg av xputnic »

Efter en viss  tids tänkandet bestämt mig för att undersöka vad det här med linux och Ubuntu egentligen innebär. Tänkte att det skulle vara lite roligt att lära sig ngt annat än bara Windows.

Nu till min fråga; när jag försöker installera, och skapa partitioner att installera på, och det blir dags att fylla i antal mb jag vill att Ubuntu-partitionen ska vara (jag vill samköra både win och linux) så säger ubuntu ifrån, och säger: för lite utrymme. Jag har försökt med att fylla i 15 000 mb, och den säger ifrån. Den partition jag försöker skapa är fat32. Vad är det jag har missat?

På min dator finns just nu det endast en ntfs partition på 60gb. Av dem är 35,7gb lediga. Vad gör jag för knas?
Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional (än så länge)

CPU typ: Mobile Unknown, 1256 MHz (3.5 x 359)

Systemminne: 1008 MB  (DDR SDRAM)

Grafikkort: Intel(R) 82852/82855 GM/GME Graphics Controller  (64 MB)
Ljudkort: Intel 82801DB(M) ICH4(-M) - AC'97 Audio Controller [B-1]
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: Knas med installation.

Inlägg av Smygis »

Kör på ext3. Fat32 är till för usb-minnen  ;)
Om du formaterar 15000MB som ext3 och 500MB som swap så klarar du dig fint.

Kör du automagisk så får du swapen på köpet.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 10 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
Idéalist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Idéalist »

Jo jag tackar!
Skönt att inte vara ensam med problem. Jag försöker ladda in xubuntu i en Fujitsu Liteline 433/192MB/6GB. Den knatar på tills installationen kommit till 15% och identifierar filsystemet, och där står den. Jag har gjort om försöket 3 gånger med samma resultat. Några förslag?
Why having a large Bill, when you can have a small Tux?
Användarvisningsbild
Idéalist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Idéalist »

Tänkte göra ett nytt försök. Om jag sätter hårddisken i min bärbara USB-case, kan jag då partitionera och formatera disken i min stationära Ubuntumaskin? Hur?
Why having a large Bill, when you can have a small Tux?
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Använd programmet GParted.

sudo apt-get install gparted
sudo gparted

Nu vart jag osäker, Vilken disk är det du vill formatera?
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

xputnic skrev: Efter en viss  tids tänkandet bestämt mig för att undersöka vad det här med linux och Ubuntu egentligen innebär. Tänkte att det skulle vara lite roligt att lära sig ngt annat än bara Windows.

Nu till min fråga; när jag försöker installera, och skapa partitioner att installera på, och det blir dags att fylla i antal mb jag vill att Ubuntu-partitionen ska vara (jag vill samköra både win och linux) så säger ubuntu ifrån, och säger: för lite utrymme. Jag har försökt med att fylla i 15 000 mb, och den säger ifrån. Den partition jag försöker skapa är fat32. Vad är det jag har missat?

På min dator finns just nu det endast en ntfs partition på 60gb. Av dem är 35,7gb lediga. Vad gör jag för knas?
Titta på denna, går det inte så säg till igen.

http://ubuntu-se.org/drupal/Installera_Feisty_Fawn
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"