Problem med ventriloserver!

Moomin

Inlägg av Moomin »

Har sökt lite i forumet men inte riktigt hittat det jag vill ha svar på, så nu har jag lite frågor :) Jag är absolut nybörjare på linux, har använt det nu i 30 minuter så ha det i åtanke om ni svarar.

Jag laddade ner en ventriloserver ventrilo_srv-2-1-2-Linux-i386.tar.gz. Jag packade upp filerna till en katalog och sen startade jag en körbar fil som heter ventrilo_srv. Nu till det jag undrar över: Det kommer inte upp något på skärmen, i windows-versionen av ventriloserver så kommer kommando-prompten upp och visar där information som tex när någon ansluter osv. Jag öppande Systemövervakaren och såg att ventrilo_srv låg där. Hur gör jag för att få det grafiskt?

kommer inte på mer frågor just nu men det lär komma fler :)
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

Du har hämtat och startat upp serverdelen, dvs den del av ventrilo som alla 'snackare' ansluter sig till. Den ska bara vara på om du vill ha en 'Ventrilo tjänst' som andra kan koppla upp sig till och använda som 'hub'. Dessa servrar har oftast inget 'fönster' utan de mesta inställningar görs i inställningsfiler eller som startup optioner i *nix.

EDIT: Det kan också finnas en 'gui'(dvs fönster mm) i GNOME/KDE mm till servern du kan använda. I så fall borde det hittas via deras hemsida antar jag.

Kolla där du hämtade den. Där borde finnas en klient som du kan använda. Prova sedan och koppla upp dig till din egen dator.

EDIT 2: Hittade följande på <a class="postlink" href="http://www.ventrilo.com">http://www.ventrilo.com</a> med:

You should also read the "ventrilo_srv.htm" file with an internet browser, or lynx, for detailed information about how to setup and configure the server

Kolla i installationsbiblioteket efter ventrilo_srv.htm där finns antagligen mer info.
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Moomin, har du senare fler frågor som inte har med ämnet att göra, skapa nya trådar i respektive forum i så fall. Sök också gärna innan för att se om din eventuella fråga redan är besvarad.

*byter ämne på tråden samt flyttar till "installation av program"*
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Btw, välkommen till forumet! Hoppas att du ska känna dig hemma! :)
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
snailtail

Inlägg av snailtail »

Hej!

Jag testade nyss att ladda ner ventrilo-server (visserligen version 2.3.1 så det kanske har nåt med saken att göra?)
och när jag startar den via terminalen så ger den en massa output (ett litet urklipp här nedan):

Kod: Markera allt

./ventrilo_srv &
[1] 737
Ventrilo Server - Public - Version 2.3.1
(c)Copyright 1999-2005 Flagship Industries, Inc.

Version           = 2.3.1
Name              = Server 1
Phonetic          = Server 1
Auth              = 0
Duplicates        = 1
MaxClients        = 8
SendBuffer        = 131072
RecvBuffer        = 131072
LogonTimeout      = 5
CloseStd          = 1
TimeStamp         = 0
PingRate          = 10
ExtraBuffer       = 131072
ChanWidth         = 0
ChanDepth         = 8
ChanClients       = 0
DisableQuit       = 1
VoiceCodec        = 0 (GSM 6.10)
VoiceFormat       = 1 (11 KHz, 16 bit) - Bytes/Sec 2210
SilentLobby       = 0
AutoKick          = 0

Accepting connections on these interface(s).
  1: 0.0.0.0

Accepting UDP Status/Control messages on these interface(s).
  1: 0.0.0.0

READY:
Och om jag sedan kopplar upp mig mot den så syns det i terminalen. Den talar om lite smått och gott om vem som ansluter sig osv.
Och jag har inte rört inställningsfilen alls.
Får du ingen output alls när du startar servern?

Mvh
Magnus

[edit]flyttade om ordens inbördes ordning så nån fler än jag skulle förstå vad jag skrivit utan att få magkramper av hysteriska skrattanfall[/edit]
Moomin

Inlägg av Moomin »

Akejo: Okej, tack, ska läsa lite och se vad jag kan hitta där.

Nahoj: okej, tack tack :)

snailtail: Ah okej. Jag startade inte min server via terminalen, utan dubbeklickade på en körbar fil. kan vara därför. Eftersom jag inte har använt linux förut så vet jag nästan ingenting om terminalen förutom att man kan skriva kommandon där, jag tänkte lära mig det grafiska i ubuntu/gnome först :)
Användarvisningsbild
gothenburg
Kontakt:

Inlägg av gothenburg »

Jag installerade precis ventrilo server med :)
Jag är bannad i #ubuntu-se !
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"