Ang Feisty Fawn Live-CD

Okänd

Ang Feisty Fawn Live-CD

Inlägg av Okänd »

Hej!

Då Feisty Fawn släpptes så laddade jag ner ISO filen (Desktop x86) och brännde in den som en Image till en cd-skiva. De ca två första gångerna så fungerade Live-CD'n att använda för att titta runt.
Häromdagen/natten så skulle jag använda denna Live-CD igen men då helt plötsligt så fungerar den inte (kommer inte in på skrivbordet). Får upp ett meddelande på en svart skärm med vit text (lägger meddelandet längre ner här i inlägget).

Trodde att det blivit något fel på skivan så jag hämtade ner Feisty Fawn igen igår kväll och brännde då denna gång in den på en DVD-skiva. Men får samma meddelande som med den tidigare skivan.

Jag kan välja språkinställnikngar m.m. Vidare kan jag välja olika allternativ som Starta/installera även de övriga allternativen kan jag välja (har även kontrollerat skivan för fel).
MEN då jag väljer något av ovanstående allternativ så fullföljs inte det som skall fullföljas. Det resulterar i att en svart skärm med vit text dyker upp. Jag förstår inte vad det är jag skall göra för att komma vidare in till skrivbordet med Live-skivan?

Vad betyder detta nedanstående och vad är det jag skall göra?
BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.3-3ubuntu3) Built-in Shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in comands
/bin/sh: can't access tty; job control turned off
(initramfs) ____  <=marksträcket är en blinkande markör

MVH/Malou
Senast redigerad av 1 Malou, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Ang Feisty Fawn Live-CD

Inlägg av vulfgar »

Malou, detta är en bugg som drabbar några personer. Här finns en länk som mer beskriver problemet och ett par tänkbara lösningar http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... =initramfs
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej Vulfgar!

Tack för länken. Men tyvärr den säger mig inget  ;)

Tycker detta är ett mycket märkligt probelm.
Den äldre Live-CD'n med Ubuntu 6.10 fungerar alldeles utmärkt att köra.

MVH/Malou
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det går just nu inte att ge ett exakt svar på detta....

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9017.0.html

I forumet finns 2 trådar på helt kollapsade burkar pga av detta  :-[

1 tråd med en bedrövlig pajkastning kring detta med en mycket besviken
användare som uttryckte sin ilska. :P

Hursomhelst så skulle jag installera med Edgy och sedan uppgradera till Festisen.

Det är en liten chansning men vi får väl åka hem till dig om det blir pannkaka.

Eller får vi anlita GGSdata i Göteborg... :D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej Plun!

Tack för svar  ;)
Hursomhelst så skulle jag installera med Edgy och sedan uppgradera till Festisen.
Det är bara det att då vi försökte med detta att installera den äldre versionen Ubuntu 6.10 med hjälp av Live-CD'n så fungerade ju inte detta heller. Den åt upp windows partionen för mig (av någon märklig anledning) samt andra märkliga saker. Men det var också något som hände med hårddisken i och med detta så jag var tvungen att införskaffa en ny hårddisk då den gamla (ca 1,5 år gammal) började att konstra m.m.
Och den nya hårddisken är av samma märke samma antal GB m.m. och är en IDE/PATA disk (den är bara några veckor gammal).
Men att köra Ubuntu 6.10 Live-CD på den nya disken är inga som helst problem. Den nya Live-CD Feisty Fawn 7.04 är det då strul med.

Så jag vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till detta numera. Måste fundera om jag verkligen vill installera detta ubuntu på datorn då där uppenbarligen bara är en massa strul. Antingen så är det mig det är fel på eller så är det något annat (troligen mig).

Men tack i alla fall

MVH/Malou
Okänd

Inlägg av Okänd »

Malou skrev:
Så jag vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till detta numera. Måste fundera om jag verkligen vill installera detta ubuntu på datorn då där uppenbarligen bara är en massa strul. Antingen så är det mig det är fel på eller så är det något annat (troligen mig).
Nope.. men för majoriteten så funkar det perfekt.

Han som startade tråden i Ubuntuforums gjorde en bra EDIT
04/26/2007 After reading the MANY replies and posts in this thread so far, it's clear that the error message in the subject line can occur for MANY different specific reasons. What all of these reasons seem to have in common is that the new 2.6.20-15 kernel used by Fiesty chokes when it encounters hardware or combinations of hardware that its boot-up routines aren't coded to handle properly. When it chokes, it almost always spits out that error message at the end. Solving your particular issue or finding a workaround for it may require a lot of time and patience, if you ever solve it all. Many have posted solutions that worked for them and many haven't found an answer. It's probably a good idea to post your hardware and how it's connected when you add to the thread. That way if you find an answer for yourself, someone else with a similar set-up can try your solution. (I plan to edit this post with more specific hardware info later as well.)
Tyvärr så är nog alla utvecklare i Spanien för närvarande för att diskutera Gutsy.
Man fick forcera ut den sista kärnan och det blev då fel för en viss typ av burkar.

Edgy installerar du utan risk men Feisty är det mer en chans. För bryter det ihop med
Liveskivan är det högrisk även när det är installerat.

Sen som du kanske såg Lars skrev är det så förbenat svårt att skriva en bra "gör så här" på de
här felen även om det är  ganska enkelt att fixa till.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Malou, vi får försöka hjälpa dej med edgy istället.  :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej Plun & Vulfgar!
plun skrev: Edgy installerar du utan risk men Feisty är det mer en chans. För bryter det ihop med
vulfgar skrev: Malou, vi får försöka hjälpa dej med edgy istället.  :D
Tack för att ni vill hjälpa!
Men vi såg ju hur det gick sist med att försöka installera den äldre versionen (på den andra hårddisken) och vad som hände. Vet inte om jag vill riskera något mer nu  :o

Men tack ändå  ;)

MVH/Malou
Trill

Inlägg av Trill »

Malou skrev: Hej Plun & Vulfgar!
plun skrev: Edgy installerar du utan risk men Feisty är det mer en chans. För bryter det ihop med
vulfgar skrev: Malou, vi får försöka hjälpa dej med edgy istället.  :D
Tack för att ni vill hjälpa!
Men vi såg ju hur det gick sist med att försöka installera den äldre versionen (på den andra hårddisken) och vad som hände. Vet inte om jag vill riskera något mer nu  :o
Det är värt risken! ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej Trill!
Det är värt risken!  ;D
Nja, det tål och tänkas på  8)

MVH/Malou
Gunne
Kontakt:

Inlägg av Gunne »

Hej Malou,

Blir lite nyfiken. :-)

Du skriver i din första post att Live CD fungerade c:a de 2 första gångerna. Av det drar jag lätt slutsatsen att det är något som är förändrat vid det tredje tillfället, om du gör på samma vis alla 3 gångerna vill säga.

Om man ifrån Live CD (Ubuntu Desktop CD) startmeny väljer 'Start or install Ubuntu' så finns inga val för inställningar av språk att göra. CD'n laddar in i Gnome skrivbordsmiljö med engelska språket.

Du kan inte ådra dig om det är någon förutsättning som är förändrad ?
Bästa hälsningar,
Gunne
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej Gunne Steen!
Du skriver i din första post att Live CD fungerade c:a de 2 första gångerna. Av det drar jag lätt slutsatsen att det är något som är förändrat vid det tredje tillfället, om du gör på samma vis alla 3 gångerna vill säga.
Du kan inte ådra dig om det är någon förutsättning som är förändrad ?
Det är ingenting som är/har blivit förändrat.
Men problemet är fixat. har istället installerat den äldre versonen av Ubuntu 6.10. Men det har visat sig att det finns några buggar i den nya versionen Feisty Fawn som en del datorer tydligen inte klarar av.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9283.0.html
Om man ifrån Live CD (Ubuntu Desktop CD) startmeny väljer 'Start or install Ubuntu' så finns inga val för inställningar av språk att göra. CD'n laddar in i Gnome skrivbordsmiljö med engelska språket.
Jo det finns valmöjligheter till språk. Finns längst ner i fönsterskärmen tror det är F2-tangenten du skall trycka på för att få upp menyn där du kan välja språk. Detta innan du väljer 'Start or install Ubuntu' och du ar några sekunder på dig att välja språk.

MVH/Malou
Gunne
Kontakt:

Inlägg av Gunne »

Hej Malou,

Ok. Kul att höra att det fungerar bra med 6.10.

Jo, jag har läst lite om de problemen som några har stött på. Har dock själv inte märkt av något sådant problem.

Det vore intressant veta hur din dator är konfigurerad. Moderkort, nordbryggs/sydbryggschip. Hårddisk + CD/DVD anslutet till IDE eller S-ATA. Om IDE, sitter hårddisk + CD/DVD på samma kabel ?

Ok, angående språk. Läste inte tillräckligt noga vad du skrivit i det stycket.
Bästa hälsningar,
Gunne
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej Gunne Steen!

Ubuntu 6.10 fungerar alldeles utmärkt (mycket imponerad måste jag säga).
Låter mycket bra att du inte har några problem med Feisty Fawn. Bara till att gratulera  ;)
Det vore intressant veta hur din dator är konfigurerad. Moderkort, nordbryggs/sydbryggschip. Hårddisk + CD/DVD anslutet till IDE eller S-ATA. Om IDE, sitter hårddisk + CD/DVD på samma kabel ?
Förstår inte riktigt vad detta kan ha för intresse.
Men om det är utav intresse så visst kan jag lägga ut informationen om det kan hjälpa dig på något sätt  ;)
Mina båda DVD-enheter sitter på samma IDE-kabel (Master och Slave). Hårddisken sitter på sin egen IDE-kabel (Master).
Vidare information ser du här nedan:
CPU typ Intel Celeron, 2000 MHz (20 x 100)
Moderkortsnamn ASRock P4i48  (5 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, LAN)
Systemminne 1024 MB  (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS typ AMI (08/26/04)
Grafikkort NVIDIA GeForce4 MX 440 with AGP8X (Microsoft Corporation)  (64 MB)
3D accelerator nVIDIA GeForce4 MX 440 with AGP8X
Bildskärm Samsung SyncMaster 910M/910V/913V  [19" LCD]  (HMEYA09837)
Ljudkort Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller [A-2/A-3]
IDE Kontroller Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers
Hårddisk WDC WD2000JB-00KFA0  (186 GB, IDE)

Tangentbord:
Logitech G15
Datormus:
Logitech® MX™610 Left-Hand Laser Cordless Mouse

Men jag anser att problemet är löst och tänker inte gå vidare med att få in Feisty Fawn på ett bra tag framöver  ;)

MVH/Malou
Senast redigerad av 1 Malou, redigerad totalt 8 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo för att belysa det så sker det just nu inte så mycket buggarbete pga UDS Sevilla förmodligen.

https://bugs.launchpad.net/bugs/+bugs?f ... o_package=

I Gutsy körs det just nu en ny "initramfs-busybox" som test.

Så jag skulle ligga lågt för det här är nog fixat om någon vecka..... :)

OT
Sen ska en ny kärna testas eftersom man strulade till det med diverse trådlösa kort.
Enligt uppgift så ska Intels mest populära kretsar då vara med i kärnan.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"