Jag räddade just min fem (?) år gamla Compaq Presario och installerade den senaste (?) Xubuntu. Jag har bara haft ganska ytlig bekantskap med GNU+Linux tidigare, men är en fantast av GNU+Cygwin och filosofin bakom GNU.
Jag lyckades till slut installera Xubuntu och allt "bara funkade". Jag köpte lite mera RAM så processorn är inte på 100% hela tiden längre. Det gick fint att göra "Hello World" både i Python, och C# (tack vare MonoDevelop och/eller kommandoraden). Men när jag skulle sparka igång och köra något vettigt i C tog det stopp.
Jag försökte bygga med något i stil med "gcc hello_world.c" men gcc sade i princip att han inte hittade stdio.h. Har jag bara bommat ett argument eller saknar jag något paket (jag fattar det som att en helt del är borttaget från Xubuntu jämför med Ubuntu)?
Jag testade då att installera KDevelop (eller vad det nu hette) men det spottade ur sig en massa felmeddelanden och jag hittade inte Tools--> Compile (motsv).
All installation av mjukvara gick för övrigt via Synaptic.
Så jag har lite frågor utifrån dessa erfarenheter:
1 - Vad behövs för att göra gcc lycklig från kommandoraden?
2 - Hur kompatibla är grejer byggda i/på/för Xfce, Gnome, KDE med varandra?
2.1 Spelar det någon roll eller är det bara kosmetika?
2.2 Jag kollade till exempel på NetHack och det verkar komma i olika versioner, en för Gnome och en annan för KDE eller (och så en för konsolen såklart

3 - Finns det en vettig IDE for C (och kanske C++) för Xubuntu som "bara fungerar" (Sorry, men varken Vi, Vim eller Emacs is a option - fast jag kodar gärna i Nano om jag måste

Och en annan fråga:
4 - Jag körde först Xubuntu med 128 MB RAM, men utökade till 256 MB. Är det värt 400 spänn till för att utöka till 512 eller 800 kr att utöka till 768 (som verkar vara max för hårdvaran)? Processorn ligger på 933 MHz tror jag. Det känns som att det räcker ganska långt om man bara vill ha Firefox + Thunderbird + En IDE + Några terminaler samtidigt.
Tack på förhand,
Per
--
Per Erik Strandberg
http://www.pererikstrandberg.se
I must not fear.
Fear is the mind-killer.