Virtualbox

Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Virtualbox

Inlägg av Turbo »

Kan man installera win2000 i Virtualbox eller måste man ha en livecd? Måste erkänna att jag inte har googlat så mycket i ämnet utan frågar redan belästa. I Vmware player har jag testat XPMediacenter live och det funkade men jag skulle vilja ha Windows2000 installerat som virtuell maskin. Låter det sig göras? Finns svenska manualer till detta ( jag kan även english men svenska är mitt språk som jag behärskar bättre). ;)
Bowmore

SV: Virtualbox

Inlägg av Bowmore »

Enligt manualen så stöder VirtualBox alla Win2000 versioner.
Ska bara vara att stoppa in Win2000 i CD/DVD-spelare och installera.
I manualen står att den stöder upp till Edgy men verkar funka även för Feisty.
Själv körde jag den på Edgy men har inte hunnit med det på Feisty än.
.
En svensk manual har dock jag inte sett till men här har du lite hjälp:
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/131

Berätta gärna hur det gick sen
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Bowmore! Installerade Win 2000 först. Gick bra men det blev 16 färger och inget ljud. Detta hade jag kunnat fixa för jag har drivisarna och jag hittade hur man sätter på ljud i Virtuabox.
Däremot fick jag problem med CD/dvd. Iallafall så installerade jag istället XP. Du Jä _la vad bra det blev. Grafik och ljud helt okey. CD hittas också. Internet och allt jag har hunnit kolla funkar!
Måste väl installera antivirus om jag ska köra på internet förstås. Det bästa är nog att man inte behöver starta XP från början varje gång, för om man stänger av i ( save the mashine  state) så öppnar XP uppstartad och klar. Fantastiskt!  Spel och annat som inte funkar under Wine kan nu köras i XP i Ubuntu.  :D  Har inte hunnit kollat hur grafiken uppför sig i spel, men i alla fall så verkar XP nästan lika snabb som om man körde det som "normalt".  Har man en snabb dator så är det nog inga större problem. Konstigt att allt funkar. Det trodde jag inte.  :D :D :D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Konstigt att Win2000 inte funkade så bra utan lite pul. Men du har ju XP  ;)

Har inte provat save men ska göra det när jag kommer igång igen med Virtualbox.

Detta med spel är ju en egen historia. Wine har ju haft en del problem med grafikkrävande spel typ WoW som de jobbat på och löst ganska bra. Misstänker att många av de inte funkar så bra i Virtualbox.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Man bör knöla på Addons också, beskrivet i manualen.

Bättre grafik samt att man kan röra musen mellan boxen o Festisen.

:)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"