Hej!
Har just laddat ned senaste Ubuntu-ison för att bränna på skiva och installera. Min dator (Acer) har varit på rep i Tyskland i lite över en månad så nu vill jag lägga in Ubuntu igen. Men när den kom tillbaka fungerade inte DVD-brännaren alls längre fast den fungerade när jag skickade iväg den. Det var hårddisken som strulade då. Så jag undrar om man på något sätt kan boota datorn via min externa USB-disk (en Samsung Xtend) och installera på det viset. Vet att mitt BIOS stöder USB-boot, men inte hur jag gör för att kunna installera Ubuntu på så sätt. Har beställt en ny optisk enhet men den verkar dröja ett tag så jag tänkte passa på och testa om det går.
Tack!
Använda extern USB-hårddisk vid instalation av Ubuntu
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
SV: Använda extern USB-hårddisk vid instalation av Ubuntu
Ja, ifall moderkortet stödjer USB boot så borde det ju bara vara att lägga över filerna ifrån imagefilen du laddade ner, till hårddiskens root mapp.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
- DeepThought
Tror tyvärr att det är betydligt besvärligare än att bara kopiera över filerna om man vill få möjligheten att boota från USB-disk
Har laborerat lite med detta, men aldrig riktigt fått igång det.. om du lyckas får du gärna berätta hur!
Själv skall jag nog testa vidare lite och se om jag lyckas (det måste gå!
). Säger till om jag får igång det!

Själv skall jag nog testa vidare lite och se om jag lyckas (det måste gå!

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Det står, kanske inte så oväntat, "Invlid system disk, replace disk and press enter." Så det verkar som om det inte hjälpte. Kopierade filerna från skivan och lade dem i root på den externa disken. Några andra tips?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Du måste nog flagga den hårddisken bootbar, när du formaterar den (rätta mig gärna om jag har fel).
Hmm...hur flaggar jag om den via Windows utan att formatera den. Har en massa saker på den som jag inte vill förlora. Går det att fixa genom att skapa en ny partition på den?
-
Hårddisken måste nog också ha en "mbr" master boot record inskrivet på sig för
att den ska kunna bootas ifrån.
Kan gå att fixa med nått 3dje partsprogram typ partitionmagic,fdisk,format /s eller något
program som flaggar att den hårddisken är bootbar.
Är inte säker har aldrig provat en sån operation på min usb hdd.
Men det borde fungera förutsatt att bios är ställt att först boota från usb enheter.
Kanske länken nedan hjälper lite
http://www.microsoft.com/resources/docu ... x?mfr=true
att den ska kunna bootas ifrån.
Kan gå att fixa med nått 3dje partsprogram typ partitionmagic,fdisk,format /s eller något
program som flaggar att den hårddisken är bootbar.
Är inte säker har aldrig provat en sån operation på min usb hdd.
Men det borde fungera förutsatt att bios är ställt att först boota från usb enheter.
Kanske länken nedan hjälper lite
http://www.microsoft.com/resources/docu ... x?mfr=true