Trimningshjälp önskas

SoftLan

Trimningshjälp önskas

Inlägg av SoftLan »

Snälla nån som kan hjälpa mig att trimma mitt system. Jag är jättenöjd med Feisty men jag tycker fortfarande att det är segt om jag jämför med Windows. Exempelvis om jag surfar till <a class="postlink" href="http://www.idg.se">http://www.idg.se</a> och jämför med FF på Windows och Feisty så är jag ledsen att säga att sidan tar några sekunder extra att ladda i Feisty (reklamen tar tid att ladda). Överlag upplever jag att datorn är lite seg. Jag har ett GF 6600 och har lagt till dom härna propritära drivarna och efter det så gick det ganska mycket bättre men som sagt...det är fortfarande segt. Hoppas nån har något trix som jag kan ställa in på min dator. Just det, jag har installerat Firestarter och ClamAV, men det tror jag inte ska sega ner systemet något nämnvärt. När jag skriver top i prompten så ser jag ingen onormal aktivitet. Som ni märker så har jag inte hållit på med Linux så mycket så jag hoppas lösningarna är går lätt att åtgärda  :)
Senast redigerad av 1 SoftLan, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

SV: Trimningshjälp önskas

Inlägg av Jarulf »

För att slippa att ladda en massa reklam rekommenderas tilläggen Adblock(blockerar annonser) och Adblock Filterset.G Updater(lista på annonser som ska blockas).

Adblock: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/10

Adblock Filterset.G Updater: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1136
Bild
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

Tack för tipsen Jarulf, jag har också hört talas om ett tillägg som heter Noscript tror jag det hette och som också blockerar annonser, fast det här kanske är mycket bättre.
Grundproblemet kvarstår tyvärr även om jag skulle installera dom här tilläggen  :'( Sidorna går ju snabbare att ladda utan reklam men jag upplever att datorn inte är så pigg som den ska vara.

Jag hade en fråga till: Hur gör man för att kolla vilken version av Ubuntu man har? Jag vet ju att jag har Feisty men ändå... :) Skillnaden på det yttre i Edgy och Feisty är ju inte sådär jättestor...
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

system>om ubuntu  ;)
Abusus non tollit usum
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

system>om ubuntu
Hehe...ja ja...man tackar! *totalfärsk*
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Hur är dina DNS inställningar i Windows vs. Linux? Konstiga DNS sökordningar har ställt till det för fler än en...

I Linux kan du kolla DNS med : cat /etc/resolv.conf i ett terminalfönster eller genom att klicka på DNS fliken i Nätverksinställningarna.
I Windows kan du kolla i DOS med : ipconfig /all  "eller genom att klicka på DNS fliken i Nätverksinställningarna."  ;)
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

OK, nu ska vi se...på DNS-server i inställningarna får jag fram tre IP-adresser bara...fast jag vet inte om det är rätt ordning eller fel ordning så att säga...ska det vara så? (både i Windows och Linux, och jag tror det är samma IP-adresser i båda som står där).

Jag hittade på IDG nyheter en lista med 100 nyttiga tips för Ubuntu http://www3.telus.net/lordfoul/pics/use ... links.html och ungefär mitt på sidan under Tips & Tricks står det "Improve performance in Ubuntu". Klickar man där kommer man till Ubuntuforums och en lista på saker man kan göra för att få datorn lite piggare. Det kanske kan vara nåt även om en del verkar vara lite överkurs för mig  :) Men i alla fall...det kanske kan hjälpa nån annan som har samma problem som jag.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

SoftLan skrev: OK, nu ska vi se...på DNS-server i inställningarna får jag fram tre IP-adresser bara...fast jag vet inte om det är rätt ordning eller fel ordning så att säga...ska det vara så? (både i Windows och Linux, och jag tror det är samma IP-adresser i båda som står där).
Det viktiga är att det är samma ordning i Linux som det är i Windows (där du inte har problemen).
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

OK, bra  :) ska kolla det.
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Tvärtom för mig windows känns extremt segt jämfört med ubuntu.Det började så fort jag installerade om
windows från en återställningsskiva. En av orsakerna till att datorn tar tid innan den startar är mitt
antivirus program nod32 den suger upp ganska mkt cpu kraft när den ska uppgradera skyddet :p
Iofs så var datorn seg när jag fick den första gången men efter en stund så blev windows snabbare..Men nu så
använder ja typ aldrig windows..En vacker dag slänger jag ut hela windows skräpet
Bild
Bild
Bild
Bild
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

Iofs så var datorn seg när jag fick den första gången
Villle bara nämna att jämfört med dina specifikationer på datorn är mina rena stenåldern  ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"