Ubuntus skrivbordsguide på ubuntu-se.org

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ubuntus skrivbordsguide finns i Ubuntu översatt till svenska under System/Hjälp/Systemdokumentation.

Finns den utlagt någonstans här på ubuntu-se.org?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Den har en officiell plats på https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopg ... index.html Om help.ubuntu.com inte hade buggat så förbannat hade man nått den genom att gå till https://help.ubuntu.com (jag har skickat mail, men inte fått någon respons - hjälp gärna till)

Jag har tänkt lägga till den länken på någon synlig plats jättelänge nu, men jag har insett att i lägre upplösningar börjar vår övre meny bli full. Jag har funderat på en community/support-uppdelning som ubuntu.com har, men jag har än så länge inte fått till någon snygg uppdelning.

Du, som innehavare av skrivrättigheter till servern, kunde kanske titta på det? ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Får bli nästa projekt :) efter Ubuntudagen.

Kollat in planchen på informationsmaterialsidan?

Vad menar du med att help.ubuntu.com buggar? Ska det gå att byta språk under fliken 6.06 LTS?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Nej, den ska se vilket språk webbläsaren har, och visa webbläsaren sidan på rätt språk. Det funkar på t ex italienska, men inte svenska :(
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej Ubuntu-vänner.

Det ni skriver om i inläggen här uppe är jätteviktigt att fundera vidare kring. Jag avser i första hand första inlägget.

På en del andra trådar har det diskuterats om användarvänlighet i Linux o/e Ubuntu ( Ubuntu är för mig det viktiga ). Då har jag tänkt på om det skulle vara möjligt att få till stånd en förstasida som alltid startar upp hos en ny användare, således implementerat vid installation, intill dess att personen ifråga själv väljer att "visa inte denna sida vid uppstart".

Där skall

a) enkla råd framgå, jämförelser (kanske) med Win(and lose), om hur man tar hem program och hur man installerar i win och hur det görs i Ubuntu.

b) Punkten om -hjälp- som sebastean är inne på i inlägg #1 ovan, under hjälp borde finnas angivna på denna startsida.
Jag själv har denna hjälpikon i den övre panelen sedan en god tid tillbaks.

Övriga, vettiga länkar som kan vara till hjälp och info till självhjälp skulle kunna presenteras också.

Så tror jag att man skulle kunna göra det smidigare (notera att jag undviker ordet -användarvänligt- här. Sneglar mot ozamosi ;) . Vilket JAG däremot anser att något liknande detta skulle vara vänligt mot en ny användare) och mer lättillgängligt för nya Ubuntuanvändare.

Det att man redan vid första uppstart få en kort briefing om vad man har fått, hur man bör använda det, vad man inte skall göra samt, VAR och HUR man skaffar sig än mer kunskap och kontakter med likasinnade. I den nye användarens egen takt. Det är vänligt mot en användare, som kanske slipper fundera, gissa och våndas.

Som ny användare tror jag inte att det är lätt i något OS, oavsett vilket, att finna "smultronställen" inne i, eller under, menyval som man ännu inte blivit riktigt bekant med. I stället skulle nog envar glädjas över möjligheten att få ett och annat tips om hur man bör gå vidare i det nya man valt.

Ju bättre och lättare den personen uppfattar det hela, ju större sannolikhet att personen stannar kvar, oavsett om inte VARENDA del faller personen på läppen.

Blev det lite vid sidan av nu kanske, (eller off topic, som "man" säger)?

Kom bara ihåg att jag tar inte upp detta som negativ kritik, utan snarare lite av konstruktiv kritik, i så fall. Men jag känner lite i sebasteans första inlägg att, ja, det är ju inte INNE i den menyn enbart, som hjälpen skall finnas i första läget, utan på skrivbordet, när jag som ny startar upp. Det skulle nog ha varit SÃ… jag skulle ha velat ta de första, stapplande stegen, innan jag vågar ta egen plats i ett fora och ställa frågor.

Ursäkta munken. Arbetsdagen har varit lång. Sheerwoodskogens grönskande snår varma o fuktiga. Den gamle munken skall snart vila sitt skalliga huvud mot en trädstam.... ;)

Hälsningar Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

KLockan hos mig är, som jag själv efter en arbetsdag, helt åt h*e. I inlägget står det -Idag 22:42:51 av Broder Tuck- . Men klockan hemma hos mig, i Tumba, visar på 00:57. Jag tror mer på klockorna hos mig, än här inne..... :)

Tucken igen.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
marwal

Inlägg av marwal »

[quote="Broder Tuck"]KLockan hos mig är, som jag själv efter en arbetsdag, helt åt h*e. I inlägget står det -Idag 22:42:51 av Broder Tuck- . Men klockan hemma hos mig, i Tumba, visar på 00:57. Jag tror mer på klockorna hos mig, än här inne..... :)

Tucken igen.[/quote]
Gå in på Profil (forumets) och ändra tidszon.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Serverns klocka måste gå fel. Är helt galet med tiden även med rätt tidszon angiven..
Okänd

Inlägg av Okänd »

Broder Tuck, ditt väl igenomtänkta inlägg skulle göra sig alldeles utomordentligt bra i en egen tråd, tycker jag. För är det inte bäst att bara göra inlägg som passar in under en tråds namn? Fast att kommentera tidigare inlägg i en tråd blir väl för det mesta bra. Men jag tänker att du snarare fått en idé genom vad som skrivits tidigare än att du kommenterar.. ? ;)

Om du vill kan du kan ju försöka placera inlägget som en ny tråd i något forum du tycker är passande. Fast tycker väl själv inte den riktigt hör hemma i något av de nuvarande forumen med nuvarande forumbeskrivningar så jag förstår om du får hjärnsnurr. Vi har diskuterat detta moderatorer emellan och ändringar hoppas jag ska kunna göras så att detta blir bättre.

Allt för ett forum som är enkelt och intressant att läsa..
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

OKI ;)

Br Tuck
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"