Funderingar kring viloläge och dualboot
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Funderingar kring viloläge och dualboot
jag har funderat lite på det här med att dualboota två eller flera OS, det handlar ju allt som oftast om en m$ version och en *nix dist.
Det allra tråkigaste med att dualboota är just själva bootandet. Man måste starta om datorn och starta det andra OSet om man nu vill göra något i det andra OSet. Detta betyder att allt man håller på med stängs ner och det tar tid att stänga av samt starta upp operativsystem i störta allmänhet.
Så jag funderade kring viloläget.
Detta stödjs ju utav iaf både ubuntu och win xp, och som jag förstått det så fungerar det på så sätt att all aktivitet som ligger i ramminnet för operativsystemet sparas ner på HDD och stängs datorn av (?) för att sedan nästa gång man startar datorn så läser den helt enkelt av det som den senast sparade från ram minnet och kör igång det som man hade igång innan man satte den i viloläge.
Okej, jag vet att förklaringen kanske var överflödig (och kanske inte korrekt), men jag ville vara tydlig.
Så skulle det då inte vara ganska lätt att göra ett program liknande grub kanske som låter en lägga det ena operativsystemet i viloläge medans man arbetar med det andra och sedan när man vill byta så lägger man det man nu använder i viloläge och således startas det andra.
Jag kan ingenting om att skriva program på det här planet.
Vad jag vill säga med denna tråd är kanske mest att fråga om det är teroeriskt möjligt, och kanske så ett frö hos någon annan som har lust att skriva ett liknande program.
Så vad tror ni...är det omöjligt, om det skulle gå så skulle detju göra bytet mellan OS väldigt mycke smidigare?
MVH
Chippen Råttnos
Det allra tråkigaste med att dualboota är just själva bootandet. Man måste starta om datorn och starta det andra OSet om man nu vill göra något i det andra OSet. Detta betyder att allt man håller på med stängs ner och det tar tid att stänga av samt starta upp operativsystem i störta allmänhet.
Så jag funderade kring viloläget.
Detta stödjs ju utav iaf både ubuntu och win xp, och som jag förstått det så fungerar det på så sätt att all aktivitet som ligger i ramminnet för operativsystemet sparas ner på HDD och stängs datorn av (?) för att sedan nästa gång man startar datorn så läser den helt enkelt av det som den senast sparade från ram minnet och kör igång det som man hade igång innan man satte den i viloläge.
Okej, jag vet att förklaringen kanske var överflödig (och kanske inte korrekt), men jag ville vara tydlig.
Så skulle det då inte vara ganska lätt att göra ett program liknande grub kanske som låter en lägga det ena operativsystemet i viloläge medans man arbetar med det andra och sedan när man vill byta så lägger man det man nu använder i viloläge och således startas det andra.
Jag kan ingenting om att skriva program på det här planet.
Vad jag vill säga med denna tråd är kanske mest att fråga om det är teroeriskt möjligt, och kanske så ett frö hos någon annan som har lust att skriva ett liknande program.
Så vad tror ni...är det omöjligt, om det skulle gå så skulle detju göra bytet mellan OS väldigt mycke smidigare?
MVH
Chippen Råttnos
SV: Funderingar kring viloläge och dualboot
Själv hanterar jag 2 samtida OS med Virtualbox.
Nu är då Virtualbox enkelt men slösar med minne och resurser. Priset för
att det är enkelt...
KVM är nog mer intressant att undersöka eftersom det har direktstöd
i Feistys kärna.
https://help.ubuntu.com/community/KVM
Har inte testat KVM men just den här virtualiseringar är ju något
man verkligen kör med nu på servrar för att få ut mer av dyr hårdvara
samt köra mixade miljöer med samma server.
Testa...
Nu är då Virtualbox enkelt men slösar med minne och resurser. Priset för
att det är enkelt...
KVM är nog mer intressant att undersöka eftersom det har direktstöd
i Feistys kärna.
https://help.ubuntu.com/community/KVM
Har inte testat KVM men just den här virtualiseringar är ju något
man verkligen kör med nu på servrar för att få ut mer av dyr hårdvara
samt köra mixade miljöer med samma server.
Testa...

Jag körde virtualbox förut men jag gillade det inte. känns som att man får ganska mycket begränsad prestanda. Den enda anledningen till att jag har widows på min desktop nu är för att jag vill kunna spela vissa spel i stort sett.
Kan man köra flera olika operativsystem med virtalbox eller KVM (alltså tex både xp och backtrack under ubuntu)
Kan man köra flera olika operativsystem med virtalbox eller KVM (alltså tex både xp och backtrack under ubuntu)
Yup men.....startar jag XP i Virtualbox så drar det direkt ca 500MB, Festisen ligger påChippen Råttnos skrev:
3-400 MB.
Så har man en 1GBs burk så ligger man då nära gränsen för att det börjar swappa och
det blir segt.
Vad jag läst så ska KVM vara resusrsnålare men jag har inte provat.
KVM kör man då som en viktig marknadsföringspunkt i Feistys serverversion
http://www.ubuntu.com/news/ubuntuserver704
Men man måste då ha en processor som stödjer detta.
Intel VT or AMD-V extensions Har man det så är nog KVM perfekt....
Men kosntigt nog så nämner inte Howton detta...

Det känns ju lite tråkigt för oss som inte har råd att köpa en topp dator utan går å släpar på en hlavgammal burk.
Men oavsett så antar jag att du måste ha en väldigt bra datorn om du ska kunna spela nyare spel genom KMV?
Men oavsett så antar jag att du måste ha en väldigt bra datorn om du ska kunna spela nyare spel genom KMV?
Jag tror inte det behövs en toppdator...däremot att man har minst 1GB RAMChippen Råttnos skrev: Det känns ju lite tråkigt för oss som inte har råd att köpa en topp dator utan går å släpar på en hlavgammal burk.
Så KVM bör provas hur det hanterar resurser...

Sen är det här med spel då en lite besvärligare sak att hantera. Men om KVM är smart byggt och processorn stödjer detta så borde resurserna fördelas om så att den virtuella får
så mycket resurser det går. Sen kommer då även problemet med grafik....

I Virtualbox kör jag "vanliga" applikationer helt ua.
Vet inte om Emil S har testat KVM...

jag får ta och prova KMV nån dag... men jag tycker ändå att min idé hade varit en smidig lösning...
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hej Chippen!
Long time no seeing . . . . .

Det du antyder i tråden, skulle ju vara synnerligen effektivt om det skulle kunna komma till
stånd, på ett eller annat sätt. Jag håller tummarna för att fler ser det och att kanske någon
kan placera ännu ett frö i god jord. Något för den fria världen att arbeta för . . . . .
Nottinghamsheriffen vill ju självfallet ha kvar merparten av menigheten i fållan. Men vi andra
kan kanske hitta en friare väg. (mer fri väg ? ).
Linux till folket! ! ! ! ! Sheriff Bill Gates må få tycka vad han vill om det.
Men med de proprietära och inbyggda "skatterna" på hans eget alternativ, så mer eller mindre
tvingar han och hans lejda följe oss dit hän . . . . vojne, vojne . . .

Men uppriktigt sagt, så vet jag inte säkert om jag är så ledsen för det. Snarare är det nog fråga
om tacksamhet, för att de är så XXXX styvnackade. Det bäddar för mer av de frisinnade och
gratis varande alternativen.
Å du, chippen, som väl ännu har kvar Macen, du skulle då kunna ha tre bootval ? ? ?

Kul att se dig härinne igen! Ta väl hand om dig, grabben.
Munken vinkar vänligt och blitt
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Sannerligen sannerligen... och att ha tre (eller varför inte fler) bootalternativ låter ju faktiskt ganska upphetsande i mina öron... Men det är kanske bara jag som är konstig
.
Jag ämnar stanna den här gången, jag vet inte hur länge... men jag har inga planer på att ge mig av iaf...
Ha det fint ubuntubroder!

Jag ämnar stanna den här gången, jag vet inte hur länge... men jag har inga planer på att ge mig av iaf...
Ha det fint ubuntubroder!