dhclient krånglar

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
soda

dhclient krånglar

Inlägg av soda »

Min adsl-anslutning via telias dhcp slutar bara fungera mellan varven, och mina idéer om vad det kan vara börjar så smått tryta. Kollar jag med 'ifconfig' så ser det sjyst ut i mina ögon, inet-adressen finns där och allt det, likväl når jag inga webbsidor i Firefox. Pingar jag däremot en ip-adress direkt så fungerar det, så det verkar alltså vara nåt med DNS, eller?

Ett tag trodde jag att det berodde på att resolv.conf blev ändrat/raderat, men när jag kollar med 'cat /etc/resolv.conf' så ser även det sjyst ut.

Kör jag 'sudo /etc/init.d/networking restart' kan jag browsa runt i firefox ett tag, hur länge jag får behålla den verkar variera... kanske är det när lease-tiden har gått ut?..men det kan jag inte ta gift på.

Min anslutning är med kabel direkt till modemet, har ingen brandvägg eller dylikt aktiverat, och i windows fungerar allt bra (ve och fasa!).

Tacksam för all hjälp jag kan få.
:)

-------
EDIT:
-------
En sak jag har lagt märke till nu är att mitt IP-nummer ändras friskt i Ubuntu. I windows har jag haft samma IP hur länge som helst. Det enda sättet jag kan ändra IP-numret i windows är att byta nätverkskort eller ändra MAC-adressen... vet inte om det har nåt att göra med att det fungerar dåligt, men iaf.
(pust!)
Okänd

dhclient krånglar

Inlägg av Okänd »

Den krånglade för mig också i 2 dagar så jag tröttnade på den och bytte till dhcpcd - då funkade allt perfekt.

/Rookie
Användarvisningsbild
soda

dhclient krånglar

Inlägg av soda »

Tack!
Ska prova byta till dhcpcd på stört.
Har också hållit på i två dagar - snart tre ju, Hoppas det fungerar sen.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"