Är en total nybörjare men har bestämt mig - nu vill jag testa Linux, och det får bli Ubuntu! Men innan jag installerar Ubuntu har jag några frågor, som säkert har besvarats (men har försökt söka och läsa lite) , men skulle vilja ha "svart på vitt" . Jag funderar på Ubuntu 7.04 .
1. Har läst om grafikkortsproblem och undrar om ni vet om ett ATI Radeon 9200 går ihop med systemet? Och var kan jag hitta drivrutiner?
2. Jag vill ha kvar mitt Windows XP HE på min 80GB hårddisk, och har läst om partionering. Men jag undrar om detta är smart: Jag skulle vilja ha Ubuntus och XP:s dokument helt skilda och "dela" hårddisken rakt på mitten, dvs. 40 GB till Ubuntu och 40 GB till Ubuntu. Är detta smart (och möjligt?) ?
3. Man behöver väl inte något antivirus-program? Räcker med att aktivera den inbyggda brandväggen?
4. Jag försökte läsa guiden hur man gör för att vid start få fram en ruta där man får välja om man vill välja att starta Win XP eller Ubuntu men förstod inte riktigt. Kan någon förklara lite mer hur de skulle gå till?
5. Är det möjligt om (mot förmodan) allt skulle gå åt skogen att på ett enkelt sätt avinstallera hela Ubuntu för att återgå till "som det var tidigare"?
Det får då bli mina första frågor här på forumet

Ha en fortsatt bra kväll!
Edit... En till fråga