SV: Ett första utkast till Principbeslut för föreningen

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ett första utkast till Principbeslut för föreningen

Inlägg av Grön Göling »

Detta skall givetvis även ingå i föreningens skrivning, men se Principbeslutet lösryckt från stadgar och annat för tillfället.
Och ha synpunkter!

Föreningen Ubuntu Sverige – ett principbeslut

Föreningen Ubuntu Sverige är en ideell förening, partipolitiskt och religiöst obunden, som i samråd med LoCo’t Ubuntu-se skall främja Ubuntus spridning i Sverige.

Föreningens primära syfte skall var att handha inköp och försäljning av pr-produkter, exempelvis genom upprättandet av en webb-shop, samt att sköta alla ekonomiska transaktioner som uppstår i anslutning till detta.

Föreningen granskar inkomna ansökningar från medlemmar och betalar ut godkända ersättningar då syftet främjar Föreningen och LoCo’t Ubuntu-se’s gemensamma mål.

Allt detta utförs alltid i samråd med representanter för LoCo’t Ubuntu-se.

Föreningens styrelse består av:

En ordförande, som väljs för en tid av __år.
En sekreterare, som väljs på en tid av __ år.
En kassör, som väljs på en tid av __ år.

Dessutom utses av årsmötet två revisorer. Dessa väljs för en tid av __ år.

Medlemmar i Föreningen är medlemmar i LoCo’t Ubuntu-se samt har betalat föreningsavgift till föreningen.

Föreningens stadgar.
§1
§2
§3
o.s.v.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

jag börjar tjafsa direkt.  ;) Ska vi ha medlemsavgift?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev: jag börjar tjafsa direkt.  ;) Ska vi ha medlemsavgift?
Nope.... ;D 

Lägg på en femma eller tia på priserna i Webshopen.... 8)

http://www.cafepress.com/ubuntushop/

;)
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Medlemsavgift kommer behövas i alla fall i början för att få in startkapital.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Varför inte donationer istället? Jag tycker på nåt sätt att det sänder fel signaler med en medlemsavgift, även om den är liten.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev: Varför inte donationer istället? Jag tycker på nåt sätt att det sänder fel signaler med en medlemsavgift, även om den är liten.
Jag håller med dej vulfgar.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Det där om medlemsavgifter och sån't kommer vi tillbaka till då stadgarna skall börja diskuteras, men tack för tipset.
Detta är bara ett principbeslut rörande förhållandet mellan föreningen - LoCo't.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tycker att donationer vore en betydligt bättre väg att gå, än att ta ut medlemsavgifter.

Alla ska vara medlemmar i LoCot utan att det ska kosta pengar, även om det så rör sig om en symbolisk summa.

Ser det som en självklarhet imho.

Edit: Inser att jag kanske drog lite väl snabba slutsatser då LoCo och förening är åtskilda och att medlemsavgift berör enkom medlemmar av föreningen. Tål att fundera på ändå, då jag inte gillar tanken med medlemsavgift.

OT: Hur stort startbelopp skulle behövas "för att komma igång"? (Kanske en ny tråd om detta?)
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Här kommer lite förslag. :P

1. Föreningens namn är Ubuntu Sverige. Namnet förkortas Ubuntu-SE  och översätts till engelska som Ubuntu Sweden.
2. Föreningen  är en partipolitiskt och religiöst obunden, ekonomisk förening.
3. Föreningen har som syfte att handha inköp och försäljning av PR-produkter genom en webb-shop samt att besluta om ekonomiska bidrag till sökande medlemmar/företag.
4. Föreningens verksamhets- och räkenskapsår samt styrelsens mandatperiod sammanfaller med kalenderåret.
5. Medlemskap kan innehas av fysisk person samt juridisk person.
6. Medlem i föreningen

* har rätt att delta i föreningens medlemsmöten och andra aktiviteter.
* har inte rätt att utnyttja föreningens namn utan styrelsens uttryckliga medgivande.
* har rätt till fortlöpande information om föreningens angelägenheter.
* skall följa föreningens stadgar och beslut som i vederbörlig ordning fattats av organ inom föreningen.
* har inte rätt till del av föreningens behållning eller egendom i händelse av föreningens upplösande.
* Nya medlemmar kan upptas i föreningen efter ansökan, som ställs till och behandlas av föreningens styrelse eller av styrelsen utsedd person. Ansökan skall åtföljas av gällande medlemsavgift.
* Ansökan om medlemskap får avslås endast om det finns skäl att anta att den sökande som medlem kan komma att skada föreningens intressen. I det senare fallet får beslut om avslag endast fattas av Förtroenderådet, och avslaget skall då motiveras skriftligen.

Ordinarie medlemmar:
* Till ordinarie medlem i föreningen kan upptas person som är registrerad medlem på webbplatsen ubuntu-se.org
* Ordinarie medlem har rösträtt vid föreningens möten.
* Ordinarie medlem som upphör att uppfylla kraven för ordinarie medlemskap är skyldig att anmäla detta till styrelsen. Denne övergår sedan från och med tidpunkt styrelsen bestämmer, dock senast efter tolv månader, till kategorin extern medlem, såvida kraven för ordinarie medlemskap då inte åter uppfylls.

Externa medlemmar:

* Styrelsen kan till extern medlem uppta person som inte uppfyller kraven för ordinarie medlemskap.
* Extern medlem saknar vid föreningens medlemsmöten rösträtt i beslut rörande kvalificerade frågor, men har rösträtt i övriga frågor.
* Extern medlem som uppfyller kraven för ordinarie medlemskap övergår efter anmälan om detta till styrelsen omedelbart till kategorin ordinarie medlem.

Hedersmedlemmar

* På förslag av styrelsen kan terminsmöte utse person till hedersmedlem i föreningen.
* Hedersmedlem är på livstid befriad från att betala avgifter till föreningen. Hedersmedlem räknas i övrigt som ordinarie medlem.

Utträde ur föreningen

* Medlem som önskar utträda ur föreningen anmäler detta skriftligen till styrelsen, och anses därmed omedelbart ha utträtt ur föreningen.
* Då en medlem har försummat att erlägga beslutad medlemsavgift till föreningen inom stadgad tid upphör hans/hennes medlemskap och därtill hörande rättigheter att gälla.

Styrelsen kan besluta att viss medlems medlemskap tillfälligt ska fortsätta att gälla trots vad som sägs i första stycket.

Uteslutning ur föreningen

Om en medlem motarbetar föreningens verksamhet eller ändamål, bryter mot dessa stadgar, eller uppenbarligen skadar föreningens intressen, kan styrelsen ansöka om uteslutning ur föreningen hos förtroenderådet.

Styrelsens uppgifter

* Styrelsen handhar föreningens löpande angelägenheter. Den skall - inom ramen för dessa stadgar - verka för föreningens framåtskridande och tillvarata dess intressen.

Det åligger styrelsen att

* planera, leda och fördela arbetet inom föreningen.
* verkställa beslut fattade av föreningens medlems möten.
* förvalta och bära det högsta ansvaret för föreningens medel, utrustning, lokaler och övriga resurser.
* tillse att utomstående regler gällande för föreningen iakttas.
* tillse att personer vars medlemskap av någon orsak upphört förhindras vidare utnyttjande av föreningens utrustning, lokaler och övriga resurser, såsom tillkommer medlemmar.
* förbereda och kalla till föreningens medlemsmöten.
* upprätta halvårsrapport och förslag till budget för nästkommande verksamhetsår.
* behandla inkommen motioner. Styrelsen bör till mötet yrka bifall eller avslag till sådan motion, och avge motivering därtill.
* efter sin mandatperiod  upprätta verksamhets berättelse och resultat- och balansräkningar för det gångna verksamhetsåret

Styrelsesammanträden

* Styrelsen sammanträder när ordföranden eller minst tre ordinarie styrelseledamöter så bestämmer. Styrelsesammanträde äger normalt rum en gång i månaden.
* Styrelsesammanträde skall ske i realtid på lämpligt interaktivt vis, såsom till exempel genom fysisk närvaro eller. telefoni eller IRC. Förutsättningen är att de närvarande till fullo har möjlighet att delta i sammanträdet.
* inför styrelsesammanträde skall samtliga styrelseledamöter och suppleanter samt övriga med närvaro rätt kallas. Sådan kallelse utsänds normalt av sekreteraren eller ordföranden, men om någon annan än ordföranden beslutat om sammanträdet kan någon av dessa utsända kallelsen.
* Kallelse består av preliminär dagordning jämte uppgifter om plats och tid för sammanträdet.

Kallelse bör vara dem kallelsen avser tillhanda minst tre dagar före mötet. Kallelse som utsänds senare än 20 timmar före mötet är ogiltig.

* Styrelsen är beslutsmässig om vederbörlig kallelse utsänts och minst X styrelseledamöter deltar i sammanträdet.
* Om ordinarie styrelseledamot har förhinder att delta i sammanträde, ersätts han av suppleant enligt deras turordning. Denna suppleant räknas under sammanträdet som övrig ordinarie ledamot, för att på så vis kunna göra styrelsen fulltalig. Det åligger den ledamot som har förhinder att anmäla detta till sekreteraren samt att tillse att han ersätts, då så är möjligt.
* Suppleanter som inte verkar som ersättare samt adjungerade ledamöter har vid styrelsesammanträde närvaro- och yttranderätt men ej rösträtt.
* De som deltar i styrelsens beslut är solidariskt ansvariga för detta beslut, såvida inte avvikande mening förts till protokollet i form av en reservation.

Reservation sker genom anmälan till föreningens sekreterare och ska bifogas protokollet.

Protokoll och handlingar

* Protokoll skall föras vid samtliga styrelsesammanträden och övriga sammanträden av beslutande karaktär.
* Justerat protokoll från medlemsmöte skall göras tillgängligt senast tio dagar efter mötet.

Justerat protokoll från sammanträde av beslutande karaktär skall hållas tillgängligt senast tio dagar efter sammanträdet.
* Som handlingar räknas räkenskaper, mötes- och sammanträdes protokoll, medlems matrikel, officiell korrespondens och alla övriga dokument som speglar föreningens verksamhet.
* Begreppet "skriftlig" i dessa stadgar innebär inte nödvändigtvis "på papper".
* Elektroniska signaturer accepteras för justering och liknande ändamål. Dock skall protokoll med tillhörande underskrifter även finnas i pappers form.
* Då alla medlemmar har rätt till information om föreningens angelägenheter bör alla protokoll och övriga för medlemmarna intressanta handlingar finnas direkt tillgängliga, i t.ex. elektronisk form.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Okänd

Inlägg av Okänd »

Angående syftet....syftet är ju att underlätta spridningen av Ubuntus fria mjukvara.

För att underlätta den här spridningen är då en webshop en bra sak men jag vet inte
hur det ska formuleras  ???.  Skattmasen ser troligen det här som rent kommersiellt om
inte Ubuntu som mjukvara betonas och att det är en förening som samlats kring detta.

Sen varför ska vi strula med dessa medlemsavgifter... :P rena stenåldern och en "ökenhantering" för den som ska hålla i dito. Betalt, inte betalt, påminnelse, inte betalt...osv

Webshopen plus donationer ska få det här att rulla.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Vad gäller medlemsavgifter så bör det beslutas av årsmötet eller motsvarande.

Medlemsavgifter ger också en tydlig skillnad mellan medlem och icke medlem. Jag tror att föreningen kommer att vilja ha medlemsavgifter, men om föreningen inte anser sig behöva det är det OK för mig.

Observera att medlemsskapet avser FÖRENINGEN. LoCo't är man med i om man är med på forumet, mailinglistan eller på IRC. Håll isär det och LoCo't ska vara gratis ALLTID.

Vad gäller syfte så bör det skrivas vidare än webbutiken, typ "Stödja aktiviteter som främjar och sprider kunskap om Ubuntu Linux". Det kan vara tryckkostnader för flygblad och affischer, förlagsverkisamhet och allehanda andra kampanjer.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Mera...mera...!

Nu börjar man få något att kunna jobba litet med.  ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: Mera...mera...!

Nu börjar man få något att kunna jobba litet med.  ;)
Nånting hitåt...

"Föreningen ska verka för spridningen av Ubuntus fria mjukvara inom Sverige", ideellt syfte bla bla...

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat skrev: OT: Hur stort startbelopp skulle behövas "för att komma igång"? (Kanske en ny tråd om detta?)
Bumpar den frågan då det nämnts att ett startkapital behövs och undrar hur mycket det beloppet uppskattas vara.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Bossieman skrev: Här kommer lite förslag. :P
Noterade. Nu ska jag bara in och jämföra dem med ursprungsförslaget, som jag lagt in i min dator och ändra där det funkar.
Urban Anjar skrev: Vad gäller medlemsavgifter så bör det beslutas av årsmötet eller motsvarande.

Medlemsavgifter ger också en tydlig skillnad mellan medlem och icke medlem. Jag tror att föreningen kommer att vilja ha medlemsavgifter, men om föreningen inte anser sig behöva det är det OK för mig.

Observera att medlemsskapet avser FÖRENINGEN. LoCo't är man med i om man är med på forumet, mailinglistan eller på IRC. Håll isär det och LoCo't ska vara gratis ALLTID.

Vad gäller syfte så bör det skrivas vidare än webbutiken, typ "Stödja aktiviteter som främjar och sprider kunskap om Ubuntu Linux". Det kan vara tryckkostnader för flygblad och affischer, förlagsverkisamhet och allehanda andra kampanjer.
Noterat och bearbetat i mitt dokument.
plun skrev:
Nånting hitåt...

"Föreningen ska verka för spridningen av Ubuntus fria mjukvara inom Sverige", ideellt syfte bla bla...
Jag är på'n...med undvikande av just "bla bla bla"-biten då kanske.  ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Egentligen behövs det inget alls mer än att någon pratar ihop sig
med en seriös firma som gör T-shirts, märken, presentartiklar

http://www.cafepress.com/ubuntushop

Nu är då frågan om man bara kan ta Ubuntu märket... ???

Väljer vi ut prylar som garanterat säljer så tickar det snabbt in pengar.

Man pratar även ihop sig med firman att det är en ömsesidig risk och att ingen beställning görs  föränn kunder beställer. Det blir då en troligen acceptabel väntetid för den som vill ha en T-Shirt.

I betalningen så lägger man då även in att man kan donera pengar om någon vill det som ett
extra belopp.

:D
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

plun skrev: Egentligen behövs det inget alls mer än att någon pratar ihop sig
med en seriös firma som gör T-shirts, märken, presentartiklar

http://www.cafepress.com/ubuntushop

Nu är då frågan om man bara kan ta Ubuntu märket... ???

Väljer vi ut prylar som garanterat säljer så tickar det snabbt in pengar.

Man pratar även ihop sig med firman att det är en ömsesidig risk och att ingen beställning görs  föränn kunder beställer. Det blir då en troligen acceptabel väntetid för den som vill ha en T-Shirt.

I betalningen så lägger man då även in att man kan donera pengar om någon vill det som ett
extra belopp.

:D
Det här är ju delvis (till ganska stor del) en annan femma. Den skall väl mest diskuteras på marknadsföringen. Vi tar upp diskussionerna om avgifter hit eller dit när hela skrivningen, med stadgeförslag och allt, blir aktuell, tycker jag. Just nu känner jag mest att jag spyr på dem, i all deras fyrkantighet. Bossiemans förslag är mer kortfattat än ursprunget, så det skall vi väl kika noggrannare på i så fall.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

plun skrev: Väljer vi ut prylar som garanterat säljer så tickar det snabbt in pengar.
En liten parentes - Tux är uppenbarligen inte märkesskyddad. Där har du nå't som skulle sälja bra.
Titta bara på "mig"!  ;D ;D ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: Det här är ju delvis (till ganska stor del) en annan femma. Den skall väl mest diskuteras på marknadsföringen. Vi tar upp diskussionerna om avgifter hit eller dit när hela skrivningen, med stadgeförslag och allt, blir aktuell, tycker jag. Just nu känner jag mest att jag spyr på dem, i all deras fyrkantighet. Bossiemans förslag är mer kortfattat än ursprunget, så det skall vi väl kika noggrannare på i så fall.
Jo men nu står det där om medlemsavgifter....

Egentligen bara 4 frågor , syftet, hur många ledamöter, hur länge och medlemsavgifter...

;D
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Nu ska du få ett PM som heter duga...hehe!
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"