Ett antal frågor innan Ubuntu-installation [LÖST]

ChristofferL
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ett antal frågor innan Ubuntu-installation [LÖST]

Inlägg av ChristofferL »

Hej!

Är en total nybörjare men har bestämt mig - nu vill jag testa Linux, och det får bli Ubuntu! Men innan jag installerar Ubuntu har jag några frågor, som säkert har besvarats (men har försökt söka och läsa lite) , men skulle vilja ha "svart på vitt" . Jag funderar på Ubuntu 7.04 .

1. Har läst om grafikkortsproblem och undrar om ni vet om ett ATI Radeon 9200 går ihop med systemet? Och var kan jag hitta drivrutiner?

2. Jag vill ha kvar mitt Windows XP HE på min 80GB hårddisk, och har läst om partionering. Men jag undrar om detta är smart: Jag skulle vilja ha Ubuntus och XP:s dokument helt skilda och "dela" hårddisken rakt på mitten, dvs. 40 GB till Ubuntu och 40 GB till Ubuntu. Är detta smart (och möjligt?) ?

3. Man behöver väl inte något antivirus-program? Räcker med att aktivera den inbyggda brandväggen?

4. Jag försökte läsa guiden hur man gör för att vid start få fram en ruta där man får välja om man vill välja att starta Win XP eller Ubuntu men förstod inte riktigt. Kan någon förklara lite mer hur de skulle gå till?

5. Är det möjligt om (mot förmodan) allt skulle gå åt skogen att på ett enkelt sätt avinstallera hela Ubuntu för att återgå till "som det var tidigare"?

Det får då bli mina första frågor här på forumet  :)

Ha en fortsatt bra kväll!

Edit... En till fråga
Senast redigerad av 1 zero gravity, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

SV: Ett antal frågor innan Ubuntu-installation

Inlägg av zero gravity »

2. Det är ganska enkelt gjort att dela den (partionera) så du får 40Gb till vardera os. Du kan till och med välja vilket du vill starta igång varje gång. Och de kommer vara helt skillda på sina olika partioner.

3.Det finns bara ett fåtal virus till Linux (Ubuntu) och de kan räknas på ena handen.
Även om du skulle bli smittad av ett så kan det i stort inte göra någon skada.
Och om du skulle få ett så posta det gärna på forumet, så vitt jag vet har det aldrig hänt någon här inne så det skulle bli en (positiv?) överaskning. Så när de kommer till antivirus så behöver du inte oroa dig. Sen så har Ubuntu en innbyggd brandvägg, och dessutom lyssnar Ubuntu inte på någon port. Så det är redan helt säkert. Det du kan göra är att installera ett grafiskt interface till den brandväggen för att kunna bestämma regler mm, pårecis som alla andra brandväggar.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

1. ATI Radeon 9200 ska fungera utmärkt. Jag har själv ett ATI Radeon 9500 pro och det fungerar bra. Fick dock lite problem under uppgraderingen från tidigare Ubuntu-version, men nu går det smidigt.

4. Om du har Windows XP installerat innan så kan du lägga Ubuntu på en annan partition på hårddisken. Görs detta vid installationen av Ubuntu så får du automatiskt upp menyn där du kan välja vilket operativsystem som ska starta.
Under installationen så måste du välja manuell partitionering för att det ska fungera, om det inte har blivit någon ändring i senaste versionen av Ubuntu?

5. Jag har ordnat upp min dator så att det inte spelar någon roll om jag kör Windows eller Ubuntu. Kan när som helst gå tillbaka till Windows utan några som helst förluster.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
ChristofferL

Inlägg av ChristofferL »

Tack så mycket för svaren zero gravity och k_jermeus!
k_jermeus skrev: 4. Om du har Windows XP installerat innan så kan du lägga Ubuntu på en annan partition på hårddisken. Görs detta vid installationen av Ubuntu så får du automatiskt upp menyn där du kan välja vilket operativsystem som ska starta.
Under installationen så måste du välja manuell partitionering för att det ska fungera, om det inte har blivit någon ändring i senaste versionen av Ubuntu?
Jag har alltså bara en partition (Windows XP) sedan tidigare. Du menar då att om jag under Ubuntu installationen väljer att skapa fler partioner (en (till) för Ubuntu) så kommer den automatiskt att fråga mig varje gång jag startar datorn om vilket operativsystem jag vill starta?
k_jermeus skrev: 5. Jag har ordnat upp min dator så att det inte spelar någon roll om jag kör Windows eller Ubuntu. Kan när som helst gå tillbaka till Windows utan några som helst förluster.
Hur då ;) ?

Och sedan kom jag på en fråga till också: Jag har ett trådlöst Logitech tangentbords- och muskombination (EX 100) som jag ansluter via USB. Tror ni att detta kommer gå ihop med Ubuntu? Läste något om att alla tangetbord och möss inte gör det.
Senast redigerad av 1 ChristofferL, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

4. Har du mycket ledigt utrymme på din hårddisk så du skulle kunna dela den mellan Windows och Ubuntu?
Vet inte om du kan krympa Windows-delen under installationen, men det går alltid att använda sig av Windows-program såsom Partition Magic eller något liknande för att bereda plats.
ex. 60 GB hårddisk där allt är en enda partition kan du dela upp så Ubuntu får hälften, dvs. 30 GB.

5. I ditt fall spelar nog inte det någon roll eftersom du bara har en disk, men eftersom jag har flera diskar så kommer jag åt dessa både från Windows och Ubuntu, genom att jag har ntfs på dom, dvs. samma som Windows kör med som standard.
Dessutom så har jag alltid tänkt att programvarorna som jag tycker är viktiga ska sparas på samma sätt, ex. sparar jag som .doc i Ubuntu också eftersom det gäller i Microsoft Office.

Ditt trådlösa tangentbord och mus ska fungera, möjligtvis kan du behöva installera någon drivrutin. Googla runt efter andra som också har ditt tgb och mus och se om dom har haft problem.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
ChristofferL

Inlägg av ChristofferL »

Jag hade tänkt att dela hårddiskutrymmet (har en på 80GB) mellan Windows och Ubuntu. Men - jag har fått för mig när jag läst guiderna här att det är möjligt att under Ubuntu installationen minska Windows partition? För i dagsläget, som jag skrev ovan, har jag bara en partition för Windows. Så, har jag missförstått det eller?
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

1: Har för mig att ATi inte längre stödjer 9200 utan bara 9500 och upp. Men du kan nog få hyffsad prestanda med OSS drivarna.

3: Det finns ca fyra virus till Linux som kan vara farliga. Men hålen dom utnyttjade är sedan länge igen täppta. Vilket effektivt gör att det finns 0 virus till Linux.
Root-kits är däremot inte okända. Så man får undvika att installera program från tveksamma källor eller köra ranndomscript från skumma sidor.

Om du vill att ubuntu ska vara lätt att ta bort kan du testa att instalera Wubi. Fast Wubi fungerar inte alltid då det är i ganska hårt utveckling.
http://www.cutlersoftware.com/ubuntuset ... index.html

Och Disk I/O är lite långsammare.
CHLA skrev: Jag hade tänkt att dela hårddiskutrymmet (har en på 80GB) mellan Windows och Ubuntu. Men - jag har fått för mig när jag läst guiderna här att det är möjligt att under Ubuntu installationen minska Windows partition? För i dagsläget, som jag skrev ovan, har jag bara en partition för Windows. Så, har jag missförstått det eller?
Det har du förstått alldeles utmärkt. Se bara till att defragmentera windows disken först och gör en backup på dina viktiga dokument.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 2 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

En liten komplettering innan du ändrar din Windows-partition

Om du har en ntfs-partition läs det här först om du tänker använda GParted, speciellt slutet på den
http://gparted.sourceforge.net/larry/re ... sizing.pdf

Sist men inte minst, lycka till
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Ett litet tipps på vägen (även om det tycks bli en del) är att du redan nu när du har windows, först och främst defragmenterar din partion. Alltså ser till att allt ligger snyggt sorterat på hårdisken.
Har för mig det finns defragmenteringsverktyg i windows.
Abusus non tollit usum
ChristofferL

Inlägg av ChristofferL »

Tack, och ja: Det finns en defragementeringsfunktion i XP :) Den ska jag tänka på att köra och att ta en extra skerhetskopia av alla mina filer!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"