Planer på gemensam installationsstandard i Linuxvärlden?
- Trixa-med-tuxa
Planer på gemensam installationsstandard i Linuxvärlden?
Inom Windowvärlden kan man klicka en exe-fil och så är det igång.
Inom Linuxvärlden så finns det ett antal olika modeller.
Jag efterlyser en gemensam standard.
Finns det planer på en sådan? Någon som vet?
Det skulle dra till sig ytterligare användare. Garanterat.
Släng alla manualer över axeln och fokusera på användandet av programvaran.....
Här är förresten en ypperlig manual för installationer av olika format:http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/
Förhoppningsfull är jag!
/jerker
Det skulle dra till sig ytterligare användare. Garanterat.
Släng alla manualer över axeln och fokusera på användandet av programvaran.....
Här är förresten en ypperlig manual för installationer av olika format:http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/
Förhoppningsfull är jag!
/jerker
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
SV: Planer på gemensam installationsstandard i Linuxvärlden?
Problemet, eller fördelen, är just att det är open source. Det är med andra ord helt fritt.
Det har väl förekommit försök till att få en gemensam standard men det har inte lyckats så bra.
Nu har vi i dagsläget i huvudsakligen två konkurerande pakethanteringar och det är deb och rpm (finns några till).
Och eftersom de flesta program oftast paketeras i antingen deb eller rpm så är det generellt ganska enkelt att installera saker.
Det har väl förekommit försök till att få en gemensam standard men det har inte lyckats så bra.
Nu har vi i dagsläget i huvudsakligen två konkurerande pakethanteringar och det är deb och rpm (finns några till).
Och eftersom de flesta program oftast paketeras i antingen deb eller rpm så är det generellt ganska enkelt att installera saker.
Abusus non tollit usum
I Feisty Fawn finns Lägg Till / Ta bort program som rekommenderas starkt.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/144
Texten huvudsakligen hämtad från Feistys hjälpfil.
Sedan kommer nu CNR där de stora distributionerna kommer att
ha sina program enkelt samlat plus att även kommersiella program kommer att finnas.
http://www.cnr.com/
Det kommer då att fungera så här:
http://www.cnr.com/screenshots.html
Nu finns det en hög "pillerfaktor" bland en del Linuxare som
grymtar över den här utvecklingen....
Blir alldeles perfekt för den som enbart är ute efter att använda sin dator...
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/144
Texten huvudsakligen hämtad från Feistys hjälpfil.
Sedan kommer nu CNR där de stora distributionerna kommer att
ha sina program enkelt samlat plus att även kommersiella program kommer att finnas.
http://www.cnr.com/
Det kommer då att fungera så här:
http://www.cnr.com/screenshots.html
Nu finns det en hög "pillerfaktor" bland en del Linuxare som
grymtar över den här utvecklingen....

Blir alldeles perfekt för den som enbart är ute efter att använda sin dator...

- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Där ser man
, skall bli skoj o se hur de blir, men ser onekligen lovande ut.

Abusus non tollit usum
Jo och utvecklar man det här så framskymtar det då i debatten att det skullezero gravity skrev: Där ser man, skall bli skoj o se hur de blir, men ser onekligen lovande ut.
vara alldeles fasansfullt om den ädla kompileringskonsten skulle gå förlorad...

Men... huvudmålet är ju att få fler användare. Får man fler användare från dagens några procent till kanske mellan 10-20% så får man naturligtvist många fler som intresserar sig för den öppna koden. Rekryteringen av utvecklare blir mycket bättre.
Sedan med större användartal så sätter man då även press på industrin...

En nybörjare slipper då också mötas av ett sammilsurium i någon 100 sidig howto hur man kompilerar samt installerar sitt program. Nybörjaren kan då i lugn och ro utforska
sitt operativssytem och lära sig nya metoder om man vill.
Jag tror stenhårt på CNR och den här utvecklingen....

- Trixa-med-tuxa
Ja det var nya intressannta grejer på gång! Kul!
Men jag tycker nog ändå att en enhetlig paketstandard borde gå att få till. Det skulle ju främja användandet.
Det är ju inte paketet som är det intressanta - det är ju innehållet vi vill distribuera (svårt ord
Kanske kommer det en pakethanterare som kan öppna deb rpm mm "rätt av".
Många är det som har problem idag...tröskeln är för hög för många.
Men jag tycker nog ändå att en enhetlig paketstandard borde gå att få till. Det skulle ju främja användandet.
Det är ju inte paketet som är det intressanta - det är ju innehållet vi vill distribuera (svårt ord

Kanske kommer det en pakethanterare som kan öppna deb rpm mm "rätt av".
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Ligger mkt stolthet o lite envishet med de olika paketformaten. Men som jag sagt innan oss är evolution, och evolution kan man inte stoppa. När Linux blir större och når en bredare och mer "normal" användarskara så kommer behovet av en gemensam standard också öka.
Abusus non tollit usum
Jo men det är helt ointressant om det är rpm, deb osv när de distribueras via CNR.Trixa-med-tuxa skrev: Kanske kommer det en pakethanterare som kan öppna deb rpm mm "rätt av".
Slutanvändaren som vill använda sitt program behöver inte ödsla tid på detta.
Nu är Ubuntus förråd mycket välfyllda om man ändrar till "Alla tillgängliga program"
samt även har restricted ibockat.
http://packages.ubuntu.com/ om man vill detalj studera förråden.
Men enklast via Lägg Till / Ta bort program...
Man behöver inte skämmas om man går den enkla vägen...

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
I ubuntu så kan man oim man vill trilskas ladda ner en .deb klicka på den och vara igång, om nu inte "lägg till/ta bort" ger en nog.Trixa-med-tuxa skrev: Inom Windowvärlden kan man klicka en exe-fil och så är det igång.
Det har funnits tidigare varienter av distro-neutrala sätt att sprida paket, autopackage och klik är väl de mer kända, och om nu linspire verkligen lyckas med sitt cnr och inte helt struntar i att linuxdistros är annorlunda (det är därför inte både rpm och deb funkar på distros, inte av tjurskallighet utan pga olika sätt att bygga upp systemet) så är väl allt frid och fröjd.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Jo man kan göra svn checkouts också om man känner för att kompilera.....MekaniseradApelsin skrev: I ubuntu så kan man oim man vill trilskas ladda ner en .deb klicka på den och vara igång, om nu inte "lägg till/ta bort" ger en nog.

Vitsen med pakethanteringen samt kommande CNR är ju att överbrygga strulet
för de helt vanliga användarna.
Sen får vi på köpet med all sannolikhet massvis med nya användare som
fascineras av den fria mjukvaran och hur den kan modifieras efter eget tycke...

Ur dessa användare blir det då sedan förhoppningsvis ett antal nya utvecklare.
osv...

Jag förstår inte riktigt vad folk tycker är så svårt med pakethanteringen idag. Hur kan det vara svårare att skriva t.ex apt-get install foo än att som i windows googla efter adressen till hemsidan för programmet, klicka sig fram till sidan för nerladdning, ladda ner, klicka på exefilen och sedan acceptera ett antal licensavtal. För mig är linuxsystemet betydligt enklare. Om det sedan är deb, rpm eller ebuilds märker man knappt som användare om man använder sig av distributionens förråd.
CNR tycker jag är en onödig uppfinning. Man gör sytemet krångligare i sin strävan att göra det lättare. Om folk lär sig från början att använda apt-get, yum eller pacman istället för CNR så är det inget krångligare, det är bara en vanesak, Om folk istället lär sig att använda CNR och det i slutändan blir standard så tycker jag att vi har fått ett krångligare och betydligt mindre kraftfullt system än det vi har idag.
Edit: Ändrade grammatisk tavla
CNR tycker jag är en onödig uppfinning. Man gör sytemet krångligare i sin strävan att göra det lättare. Om folk lär sig från början att använda apt-get, yum eller pacman istället för CNR så är det inget krångligare, det är bara en vanesak, Om folk istället lär sig att använda CNR och det i slutändan blir standard så tycker jag att vi har fått ett krångligare och betydligt mindre kraftfullt system än det vi har idag.
Edit: Ändrade grammatisk tavla
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 3 gånger.
- Trixa-med-tuxa
Jag har läst in mig på CNR - och ser vilket otroligt arbete dom lagt ner.
Det kommer att blir helt suveränt för alla som inte vill knacka kommandon etc etc.
Kraftfullt säger du stoffepojken.
Jag förstår inte varför det ena utesluter det andra.
Du kan säkert knacka ner kommandon även i fortsättningen.
Det jag är ute efter är att min mormor, mina grannar, mina barn ......ska kunna använda Ubuntu utan att tveka...
tröskeln är hög idag.
/jerker
Det kommer att blir helt suveränt för alla som inte vill knacka kommandon etc etc.
Kraftfullt säger du stoffepojken.
Jag förstår inte varför det ena utesluter det andra.
Du kan säkert knacka ner kommandon även i fortsättningen.
Det jag är ute efter är att min mormor, mina grannar, mina barn ......ska kunna använda Ubuntu utan att tveka...
tröskeln är hög idag.
/jerker
Tröskeln är hög därför att folk är vana vid ett annat system inte för att apt-get är krångligt. Att som Ubuntu med flera gör idag, dvs anpassa systemet efter vad användare är vana vid är inte alltid en bra sak. Det riskerar att utesluta en stor grupp människor från många saker som gör GNU/Linux till ett så kraftfullt system. Eller som Linus Torvalds en gång skrev: Behandlar man folk som idioter så blir dom idioter.
Jo Linus har skrivit mycket och det senaste mycket uppmärksammade var när hanstoffepojken skrev: Eller som Linus Torvalds en gång skrev: Behandlar man folk som idioter så blir dom idioter.
anmärkte på Gnomes sätt att göra saker i GUIet....

Jag kan inte på något sätt se varför en nybörjare ska behöva mötas av
x antal mysko kommandon som de allra flesta inte har en aning om vad det är.
Naturligvist så blir användare nyfikna med tiden hur man kan förändra fri mjukvara
och göra saker från terminalen.
Andra nöjer sig med att köra via Lägg till/ Ta bort samt CNR.
Det absolut sämsta är att köra på som nu med "broken dependencies" lite varstans...
Sen ska naturligvis även vi svenskar engagera oss mer i Open Source projekt som körs.
Det är ju i ett projekt man lär sig det här och kan tycka till om olika funktioner samt
även själv lära sig hur man förändrar sin kod.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Har Lägg till/Ta bort blivit bättre nu?plun skrev:Jo men det är helt ointressant om det är rpm, deb osv när de distribueras via CNR.Trixa-med-tuxa skrev: Kanske kommer det en pakethanterare som kan öppna deb rpm mm "rätt av".
Slutanvändaren som vill använda sitt program behöver inte ödsla tid på detta.
Nu är Ubuntus förråd mycket välfyllda om man ändrar till "Alla tillgängliga program"
samt även har restricted ibockat.
http://packages.ubuntu.com/ om man vill detalj studera förråden.
Men enklast via Lägg Till / Ta bort program...
Man behöver inte skämmas om man går den enkla vägen...![]()
Sist jag använde mig av dessa förråd så fick jag en urgammal version av programmet Griffith (filmbibliotek).
Ofta brukar jag först installera genom förråden och sen går jag till hemsidan för att ladda ner senaste versionen.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Trixa-med-tuxa
Jag tycker förråden verka vara väldigt fint uppdaterade.
Det underlättar ju onekligen.
Jag är väldigt nöjd med Synaptic. Helt suverän.
Det underlättar ju onekligen.
Jag är väldigt nöjd med Synaptic. Helt suverän.
Via Lägg Till / ta bort är det samma som i Synaptic, det är bara ett skal, Synaptic körs men syns inte....Och allting pekar sedan på http://packages.ubuntu.com/k_jermeus skrev: Har Lägg till/Ta bort blivit bättre nu?
Sist jag använde mig av dessa förråd så fick jag en urgammal version av programmet Griffith (filmbibliotek).
Ofta brukar jag först installera genom förråden och sen går jag till hemsidan för att ladda ner senaste versionen.

Angående versioner så är det då en evig fråga...om något levereras från
Ubuntus förråd så är det då kontrollerat samt kvalitetsgranskat att
det funkar med en Ubuntu version.
Sen är det då viktigt att ändra till "Alla tillgängliga program"
En till sak är att i System Adminstartion Programvarukällor att man bockat i
att man tycker det är OK att skicka statistik till Ubuntu. Kanske en känslig fråga.
Men nu finns det då de som vill "pillra" och det går ju också bra om man vill det.
Det viktiga är att inte nybörjaren pillrar för då går det ofta åt pipsvängen....
Därför ser också Feistys hjälpfil ut som den gör angående programhantering...

- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det är helt ok att ha äldre versioner som är beprövade, men faktum är att Griffith är uppe i version 0.9.2 nu om det inte har kommit någon efteråt.plun skrev:Via Lägg Till / ta bort är det samma som i Synaptic, det är bara ett skal, Synaptic körs men syns inte....Och allting pekar sedan på http://packages.ubuntu.com/k_jermeus skrev: Har Lägg till/Ta bort blivit bättre nu?
Angående versioner så är det då en evig fråga...om något levereras från
Ubuntus förråd så är det då kontrollerat samt kvalitetsgranskat att
det funkar med en Ubuntu version.
Sen är det då viktigt att ändra till "Alla tillgängliga program"
En till sak är att i System Adminstartion Programvarukällor att man bockat i
att man tycker det är OK att skicka statistik till Ubuntu. Kanske en känslig fråga.
Men nu finns det då de som vill "pillra" och det går ju också bra om man vill det.
Det viktiga är att inte nybörjaren pillrar för då går det ofta åt pipsvängen....
Därför ser också Feistys hjälpfil ut som den gör angående programhantering...![]()
I Ubuntus förråd var programmet bara uppe i version 0.6
Versionen var fullständigt kass eftersom funktionerna inte gick speciellt bra, speciellt när det gäller att uppdatera mot imdb:s databas. Dessutom så var den inte på svenska.
Nu har jag dock lagt till en rad i sources.list som talar om när det finns en ny uppdatering.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Nu känner jag inte till just Grifftih men det här är ju en stående fråga, varför inte den eller den versionen finns. Wine är väl den mest omtalade i Ubuntuforums....där många klagar påk_jermeus skrev: Det är helt ok att ha äldre versioner som är beprövade, men faktum är att Griffith är uppe i version 0.9.2 nu om det inte har kommit någon efteråt.
I Ubuntus förråd var programmet bara uppe i version 0.6
Versionen var fullständigt kass eftersom funktionerna inte gick speciellt bra, speciellt när det gäller att uppdatera mot imdb:s databas. Dessutom så var den inte på svenska.
Nu har jag dock lagt till en rad i sources.list som talar om när det finns en ny uppdatering.
att det tar en extra vecka innan en ny version finns.
Ett skäl som hände med Beryls paket var att man inte hade ordning på sina licenser, även
om det är Open Source så måste licenser finnas.
Sen måste det finnas en "förvaltare" för paketen.
Slutligen hur applikationen är distribuerad samt stämmer ihop Upstream samt för Ubuntu
med alla beroenden. Så det finns många skäl
Om jag hittar en applikation som inte finns i Ubuntus förråd så kollar jag alltid i Ubuntuforums om det finns några trådar om applikationen alternativt i applikationens forum.
Sedan letar jag då först efter en debfil...