Är detta männens/killarnas värld? Var finns kvinnorna/tjejerna?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

SV: Är detta männens/killarnas värld? Var finns kvinnorna/tjejerna?

Inlägg av Okänd »

Men tyvärr så är det så, att allt diskussion om detta leder ingenstans.
Vi har för olika uppfattningar helt enkelt. Och tjejer/kvinnor som våga
träder fram här, är inte precis representativ för hela kvinno-världen.
Jag tycker vi ska sluta diskutera detta.
Ingen tavla för kvinnor.
Min åsikt.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

LJ, jag ber dej att inte gå händelserna i förväg. Tjejtavla eller inte måste vara tjejernas beslut, inte killarnas!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev: LJ, jag ber dej att inte gå händelserna i förväg. Tjejtavla eller inte måste vara tjejernas beslut, inte killarnas!
Du har absolut rätt i det, vulfgar.
Ber om ursäkt. Min åsikt har ingenting med saken att göra.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Problemet vi har är att bara diskussionen om tavlan har rest mkt åsikter och fått en hel del personer engagerade. Vad kommer då hända om eller när den blir av?

Vi är olika och som alla poängterat så pratar vi lite olika språk, och angriper problem lite olika.
Men o andra sidan så gillar jag verkligen inte det faktum att allt som har med diskussionen om tavlan att göra enbart, och då menar jag enbart ökat klyftan och dessutom markant tydligtgjort att denna skillnad finns. Detta är fel sätt att angripa det, vi är i första hand inte män och kvinnor utan vi är individer, alla olika och unika. Känslan att få vara anonym och behandlas för den man är istället för det kön man tillhör är värdefull.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Väldigt vad många män som ska ha åsikter om vad kvinnor ska ha eller inte ha. Låt tjejerna tycka och tänka ifred och i sin egen takt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Det är därför jag inte postat på den andra tråden, som skulle handla om kvinnotavlan.
Här skulle vara mer OT om ämnet så de borde vara fritt fram med åsikter här. Men kan hålla med om att det i den andra tråden blivit för mkt prat som borde tagits i den här.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

Inlägg av Trixa-med-tuxa »

Kan man inte öppna en tråd till då..."Här är det tjejers prat om tjejtavla som gäller" ?!

Jag har själv syndat där!
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Varför diskutera? Lägg in en tavla:"Tjejhörnan/Digitala Chicks".
Så får vi se .. gissar att det blir som ofta med såna projekt, att tjejerna inte använder den utan skriver i dom vanliga tavlorna som alla andra.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

Jag håller med dig.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Det är ju en fråga som uppenbart berör en hel del. Och som dessutom en del tjejer vart tveksam eller rent sagt emot att ha. Så det är inte bara att slänga upp den och se vad som händer.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Är det visst det ...
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

Ja varför är det ett problem att starta en ny tavla på detta temat och se vad som händer?
Som det är nu så spretar diskussionen väldigt.
Om man sätter upp en tavla så kan diskussionen fokuseras på hur man får hit mer tjejer istället.
Då är ju grunden lagd för något nytt.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

26 tavlor räknar jag till totalt. Var det samma diskusion om var och en av dom?
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

..ja det var faktiskt min undran också..sa flundran
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Jag personligen, (som hängt här ett bra tag) skulle gärna se att det kom in mer tjejer i linux/*BSD och att dom sa till om det, som det är nu, är det inte helt lätt att kolla. Kommer det in tjejer, kan man generellt räkna med en kvalitethöjning på forumet. Också om dom är inne och programmerar, för tjejer (men erfarenhet enbart) kommenterar sin kod, vilket killar är dåliga på, jag erkänner att jag är usel på det själv.

en tjejtavla kan ses på två sätt, bra och dåligt, eftersom det är bra att tjejer får sin egen del, och dåligt eftersom det är väl ändå meningen att ha med allihopa i samma sväng?
Bild
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

Man är väl i samma sväng om man är i samma forum.
om dom går in i ett "rum" så betyder ju inte det att du inte har tillträde dit...och tar del av deras tankar och skriver på deras villkor (kvinnlig moderator)
Dessutom är hela forumet fortfarande allas...
jag tror att del tjejer skräms av att komma "ut"..
bara en tanke
Tjejer får inte samma plats i männens värld
och tekniken är männens värld idag - till mycket stor del
vi måste ge tjejer mer svängrum
så ge dom då ett rum och låt det växa fritt
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Ja. Vi ska naturligtvis välkomna, och underlätta för, alla tjejer som hittar hit.
Tror dock inte segregering hjälper. Blir som med alla projekt man hört om, "teknik för tjejer" etc. Man lockar möjligtvis såna som ändå inte är särskilt intresserade, dom andra klarar sig ändå .. på samma villkor som killarna.
Man måste nog glömma allt "pk" och inse att intresset (statistiskt sett) är lägre bland kvinnor när det gäller såna här saker som datorer, teknik etc. Vi kommer aldrig, hur mycket vi än jobbar för och lockar och underlättar, få en 50/50 fördelning mellan kvinnor och män. 
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

De andra tavlorna var en helt annan femma eftersom de i stort rör sig om att dela upp supporten.
Andra tavlor är för att alla skall kunna träffas, snacka och umgås. Även dessa uppdelade för att förenkla. Men en tjejtavla är inte samma sak och är något som behöver diskuteras.
Man kan t.ex. inte bara slänga upp en tavla för kristna bara för att se hur det går.
Det finns med andra ord mer fundamentala saker än support bakom en tjejtavla (eller kristen tavla) som man inte skall ta så lätt på.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Frågan är väl varför detta behöver debatteras så in i norden egentligen. Guskelov låstes den andra diskussionen, vars vågor hade börjat gå alltför höga. Omotiverat höga.
Jag tyckte frågan var litet småintressant då den väcktes - jag tyckte att resan fram till låsandet av den andra tråden var mindre intressant och mindre "vacker".

Sicken träta!

Egentligen så är det ju så enkelt: vill tjejerna (en majoritet av dem, givetvis) ha en egen tavla, so why not? Ingen av det "otäcka könet" har egentligen något att säga till om i saken.

Det skriks om diskriminering. Varför? Så länge tjejerna inte känner sig diskriminerade, så är det väl inga problem?? Är det killarna som känner sig diskriminerade för att de inte har en egen kill-tavla?
zero gravity skrev: Man kan t.ex. inte bara slänga upp en tavla för kristna bara för att se hur det går.
Det finns med andra ord mer fundamentala saker än support bakom en tjejtavla (eller kristen tavla) som man inte skall ta så lätt på.
På sätt och vis har du rätt, på sätt och vis har du det inte. Forumet skall vara fritt från politik och religion. så är det stipulerat från början och det är vettigt, då bägge dessa ämnen har en förmåga att väcka ont blod vid diskussioner. Vem hade kunnat föreställa sig att diskussionen om en tjejtavla skulle bli lika infekterad? Väcker tjejer ont blod så till den milda grad?

Låt frågan vila!
Låt diskussionen tjejerna emellan hållas i PM-form dem emellan tills de kommer fram till något de vill ha eller inte ha. Risken att diskussionens svallvågor skall bli ohanterliga och spilla över till andra delar av forumet är alltför stor för att vi/jag ska vilja det. Jag minns DSK alltför starkt för att vilja ha till stridigheter igen. Oavsett vad de rör.

Lägg ert krut på något annat istället. Något mer konstruktivt.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

Att vara kristen (är en religion)  hd-freak är ett särintresse - förutom att vara människa...anser jag.
Kvinna och man är människor.
Även om mankind, humanity på engelska på engelska betyder mänsklighet.
T o m språket är utformat på männens vis....
Det finns många som fortfarande menar att mannen är kvinnans överhuvud..
Det är ju ett vansinne.

Att huvudparten av speglarna är supportspeglar tycker jag inte spelar någon roll i sammanhanget.

Tyvärr Grön- Göling så kommer inte frågon att bli mer aktuell om den får kylas av - vila - somna in.

Det är i männens intresse att fler kvinnor får plats - och en spegel är ett "fysiskt" bevis på den viljan.

Det jag inte förstår är varför det är ett problem att bara starta en spegel. Klart.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"