[Nvidia Tv-ut] Fungerar, men vid filmvisning förstoras bilden på tv:n...
[Nvidia Tv-ut] Fungerar, men vid filmvisning förstoras bilden på tv:n...
Hej!
Jag har nu äntlligen fått igång tv-ut på mitt grafikkort, och allt verkar frid och fröjd tills att jag slår på en film...Då visas nämligen en förstorad bild på tv:n (jag kör twinview och clonad) och jag ser bara ett hörn av det som visas på datorskärmen... Hoppas ni fattar..
Vad är det jag missar? Jag kör föresten VLC som mediaspelare om det nu kan vara nått med den...
MVH /Andreas
Jag har nu äntlligen fått igång tv-ut på mitt grafikkort, och allt verkar frid och fröjd tills att jag slår på en film...Då visas nämligen en förstorad bild på tv:n (jag kör twinview och clonad) och jag ser bara ett hörn av det som visas på datorskärmen... Hoppas ni fattar..
Vad är det jag missar? Jag kör föresten VLC som mediaspelare om det nu kan vara nått med den...
MVH /Andreas
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
SV: [Nvidia Tv-ut] Fungerar, men vid filmvisning förstoras bilden på tv:n...
Det skulle kunna handla om upplösningen. Vad kör du med för upplösningar på dataskärmen och på tvn?
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
1600x1200 på skärmen och 720*480 på tv:n...
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Okej, för när man kör klonad med olika upplösningar så visas ju bara den lilla upplösningen i en den stora. Då visas ju inte allt. Jag har fått göra så på min tv att jag får dra ut bilden bara tills den fyller tvn bild.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
hur konfigurerar man ifall man vill köra utan monitor och endast tv-ut? kanske slipper problem då...(jag ska bara använda datorn som mediacenter)
var hittar ni alternativet clona??
twinview och sedan kan man ställa in placering...och då finns clona, men jag har som sagt inte fått till det...
Men vad det är för skillnad på twinview och separate X vet jag inte. Det kanske nån här kan förklara åt mig
Men frågan kvarstår hur jag lättast gör för att få rätt på tv-ut...kan jag köra utan monitor och endast tv-ut?
Men vad det är för skillnad på twinview och separate X vet jag inte. Det kanske nån här kan förklara åt mig

Men frågan kvarstår hur jag lättast gör för att få rätt på tv-ut...kan jag köra utan monitor och endast tv-ut?
http://sourceforge.net/projects/nv-tv-out
skall tydligen vara till linux fanns något i pakethanteraren ochså ..
mitt problem är att jag inte vet vilken utav dom 4 filerna man ska ladda ner och hur man installerar dom.
när jag kör clona så blir bilden i tvn för stor det saknas en del ...
men med vlc kan man ju dra ut bilden i clonat läge tack för den bättre än inget ..
den som fanns i pakethanteraren (nvtv)hamnar i ljud och video fliken får ej igång den!!!
skall tydligen vara till linux fanns något i pakethanteraren ochså ..
mitt problem är att jag inte vet vilken utav dom 4 filerna man ska ladda ner och hur man installerar dom.
när jag kör clona så blir bilden i tvn för stor det saknas en del ...
men med vlc kan man ju dra ut bilden i clonat läge tack för den bättre än inget ..
den som fanns i pakethanteraren (nvtv)hamnar i ljud och video fliken får ej igång den!!!
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 5 gånger.
precis som du säger så får jag för stor bild i clonat läge...vad kan man göra åt det?!
mvh /Andreas
mvh /Andreas
Har precis detta problemet jag med.danne@ skrev: den som fanns i pakethanteraren (nvtv)hamnar i ljud och video fliken får ej igång den!!!
Jag har också samma problem.
Det går göra detta på flera sätt, antigen så sätter man upp 2 X servrar. Vilket inte är så svårt som det låter.
eller så ställer man in 2 separata skärmar i sin xorg.conf. Det beror helt på vilket kort man har, jag har ett nvidia och jag följde den här guiden : http://wiki.imbumba.se/index.php/Nvidia_TV-out
Det går göra detta på flera sätt, antigen så sätter man upp 2 X servrar. Vilket inte är så svårt som det låter.
eller så ställer man in 2 separata skärmar i sin xorg.conf. Det beror helt på vilket kort man har, jag har ett nvidia och jag följde den här guiden : http://wiki.imbumba.se/index.php/Nvidia_TV-out
förövrigt anser jag att gui:n är överskattade
Postar Nvidias instruktion också.... 
http://us.download.nvidia.com/XFree86/L ... er-16.html
Nån ska väl knäcka det här och kunna skriva en vettig manual...

http://us.download.nvidia.com/XFree86/L ... er-16.html
Nån ska väl knäcka det här och kunna skriva en vettig manual...

mm, kunde inte låta bliplun skrev: nVidia o Intel är inga problem, kör Envy > Klart..
IMHO
![]()