Ubuntu-tjejer - vill vi ha en sådan tavla?

Diskussion gällande forumet
Okänd

SV: Ubuntu-tjejer - vill vi ha en sådan tavla?

Inlägg av Okänd »

Så är det bara.
Och ett "mansgris-beteende" måste absolut besvaras med "flera-sidors-inlägg" angående könsdiskriminering.

Men Malou, vi ville ju inte diskutera det grundläggande i det här. Vi har där olika åsikter, tror jag.
Men så småningom är jag emot en tjejtavla, trots att jag i början var för.

Du kommer ju in här i det mansdominerande Ubuntu forum och skriver vad du tycker.....
så alla andra kan ju också göra det.

Frågan är nu förstås ( Det var du som började med det ) om det döljer sig någon man bakom din Nick.
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 1 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Malou skrev: Ju mer jag läser i den här tråden samt den andra så blir jag mer och mer förbryllad/fundersam  ???
Jag vet faktiskt inte. Om inte du vet om du blir mer och mer förbryllad, så är det svårt för oss andra att svara på det.
Vad skall den här tavlan Ubuntu-tjejer vara till för igentligen?
Visa för andra tjejer att det finns tjejer på forumet, t ex. Det är allt annat än uppenbart när man besöker forumet. Dessutom är linux ett traditionellt manligt intresse. Vilket inte är samma sak som att kvinnliga medlemmar inte är välkomna och inte skulle göra det lika bra.
Skall den bestå av enbart tjejsnack tjejer emellan?
Den får bestå av vad som helst som har med forumet att göra, eller vad som sätts som ram för tavlan i fråga. En samlingsplats för kvinnliga medlemmar, helt enkelt.

Kod: Markera allt

Skall den bestå av eventuella länkar till "Här laddar du ner Ubuntu" och "Så här installerar du Ubuntu" osv....?
Det känns som att det finns nog med sådana trådar i tavlorna som avses för detta.
Skall det ges support på Ubuntu osv....?
Även detta täcks förmodligen upp ganska bra av resten av de tavlor som redan finns.
Jaha?????????

Om det nu blir en tavla Ubuntu-tjejer så hör det väl till god ton att det är en kvinna/tjej som är moderator för den tavlan  :o
Det tycker jag också. Om inte annat är hela moderatorkåren manlig i dagsläget.

Varför skall män/killar (inte alla) lägga sina fingrar/näsor i blöt överallt och vara med överallt  ;D
Det var inget frågetecken efter detta, men jag antar att det var en fråga i alla fall. Svaret är: För att vi vill känna oss viktiga. Såklart.

Se tavlan som en Ubuntu Café tavla, där man kan knyta kontakter, umgås och ha roligt. Istället för att ha bara linux gemensamt har ni även gemensamt att ni är kvinnor. Jag skulle gärna vilja ha en tavla för vart och ett av mina intressen, men det går inte. Tänk vad mycket lättare det skulle vara att knyta kontakter med likasinnade då..

Dock är det så att Linux för politiska idioter, Linux för långfärdsskridsko-åkare osv. är lite mer begränsade kategorier.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Hallå där! Det är tydligt att det finns många tankar kring detta.

Det jag vill ha är synpunkter från TJEJERNA i forumet. Vill ni inte skriva i tråden så får ni gärna PMa eller maila mej vulfgar (at) gmail.com.

Min uppfattning är att det är tjejerna som avgör om en tjejtavla ska finnas, vad den ska heta och vad den ska innehålla. Givetvis ska en tjej vara moderator för den också!  :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nu var det ju så att Malou efterlyste svar på sina frågor, så jag gav dem jag hade.

Nu ska jag strunta i den här tråden.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

CryingFreeman skrev: Om inte annat är hela moderatorkåren manlig i dagsläget.
Nja, det där är inte så säkert...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

CryingFreeman skrev: Nu var det ju så att Malou efterlyste svar på sina frågor, så jag gav dem jag hade.

Nu ska jag strunta i den här tråden.
Dina synpunkter verkar -som vanligt - vara mycket välbalanserade, men det var lite tjafsigt några inlägg före ditt.  :D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Little John!
Frågan är nu förstås ( Det var du som började med det ) om det döljer sig någon man efter din Nick.
Hahaha.....Vet inte om jag skall skall skratta eller gråta åt detta påhopp.
Jag har sagt det tidigare i en annan tråd här på forumet och kan säga det igen. Fortfarande så är mitt nick mitt riktiga namn Malou och av namnet Malou så kan man ju få fram att jag är kvinna/tjej.
Men eftersom du tydligen fortfarande tvivlar så kan jag inte göra något åt detta. Det är med andra ord upp till dig.
Men Malou, vi ville ju inte diskutera det grundläggande i det här. Vi har där olika åsikter, tror jag.
Det är upp till dig om du är emot en tjejtavla eller inte.
Och det var ingen diskussion jag var ute efter utan ville bara ha små enkla svar på mina frågor. Men eftersom det tydligen inte går att få så lämnar vi detta så får det bli som det blir.
Du kommer ju in här i det mansdominerande Ubuntu forum och skriver vad du tycker.....
Och jag är ensam om att komma in här i ett mansdominerat forum?
Självklart så får alla andra skriva vad de tycker och tänker. Har jag sagt något annat?

Och "mansgris-beteende" som du utrycker dig får stå för dig.

MVH/Malou
Senast redigerad av 1 Malou, redigerad totalt 1 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej CryingFreeman!

Tack för att du tog dig till att svara på mina frågor. Korta/bra svar (det var så jag ville ha det)  ;)

MVH/Malou
Okänd

Inlägg av Okänd »

Malou skrev: Little John!
Frågan är nu förstås ( Det var du som började med det ) om det döljer sig någon man efter din Nick.
Hahaha.....Vet inte om jag skall skall skratta eller gråta åt detta påhopp.
Jag har sagt det tidigare i en annan tråd här på forumet och kan säga det igen. Fortfarande så är mitt nick mitt riktiga namn Malou och av namnet Malou så kan man ju få fram att jag är kvinna/tjej.
Men eftersom du tydligen fortfarande tvivlar så kan jag inte göra något åt detta. Det är med andra ord upp till dig.
Det är upp till dig om du är emot en tjejtavla eller inte.
Och det var ingen diskussion jag var ute efter utan ville bara ha små enkla svar på mina frågor. Men eftersom det tydligen inte går att få så lämnar vi detta så får det bli som det blir.
Och jag är ensam om att komma in här i ett mansdominerat forum?
Självklart så får alla andra skriva vad de tycker och tänker. Har jag sagt något annat?

Och "mansgris-beteende" som du utrycker dig får stå för dig.

MVH/Malou

Nu vänta vi alla bara på Bobcat
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag har inget att tillföra i detta ämne LJ.

Ni får reda ut detta själva.  ;D
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Halloj,
100% man. lovar.
Spontant kändes det onödigt med en speciell tavla för damerna. Argumenten har använts tidigare; 'Ubuntu bryr sig inte om vilket kön du är' samt 'ska vi i så fall ha speciella tavlor för andra grupper också'.
Å andra sidan så kändes det som om det kvittade. Kan väl inte skada.

Efter att ha läst CryingFreemans senaste inlägg så finns det en sak som jag fastnade för: "reklam". För att visa ev. kvinnor som är på genomresa här att det finns fler likasinnade så är ju en specifik tavla en smart lösning.
Å andra sidan... Om den skulle vara helt utan inlägg kan det kanske uppfattas som en väldigt kvinno-fattig plats men med en desperat längtan efter frunnsen ;-)

Trixa-med-tuxa skrev något om att "Skapa tavlan, låt det gå ett halvår. Utvärdera". Låter helt OK.

Om tavlan inte skadar, skapa den. Upptäcker vi att den inte fyller någon funktion; avveckla.
Syfte: Annonsera att här finns det minsann redan kvinnor och fler är välkomna.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

En av de stora fördelarna med att sitta på internet tycker jag just är anonymiteten ("fejkad" eller ej), jag ser det som en stor fördel att jag inte definieras som kvinna/man utan mitt inlägg i sig får stå på egna ben och inte definieras av mina synliga genetiska egenskaper. Mitt nick ser jag inte som manligt eller kvinnligt, det är en översättning på "as queer as a clockwork orange" och skulle möjligtvis kunna sträckas till något queerfeministiskt, lika ser jag inte Grön Gölings nick som kvinnligt, eller CryingFreemans som manligt, så huruvida någon "gömmer" sig bakom "manliga" nicks förstår jag inte...

Måste man som kvinna/tjej öppet anspela på sitt kön för att inte beskyllas för att gömma det? Finns det en motsvarande regel för killar? Dvs måste de skriva "mellan mina ben dinglar det en kuk" för att inte beskyllas gömma sin manlighet? (pun intented)

Jag kan se massor av fel med att öppna ett "kvinnor-kan"-forum:

1. Det ligger lite "kvinnor måste ha en plats utan män, men det får inte finnas en plats utan kvinnor" och det är kanske inte farligt på annat vis än att rabiata antifeminister faktiskt får rätt om forumet helt plötsligt kräver en könsidentitet för att läsa och/eller skriva, men så ska vi ju inte ha det.

2. Föreställningen att flickor behöver ANNAN hjälp en pojkar vid samma datorproblem. Det här brukar oftast argumenteras med bilindustrins plötsliga insikt i att kvinnor stod för en mycket större del av beslutsfattningen vid inköp av bil än vad man tidigare hade fått för sig och plötsligt slängde sig över denna "nya" marknad. Om detta stämde skulle givetvis gnomes framsteg vara för den ökade andelen kvinnor i linuxvärlden, mot kde's typiskt manliga struktur (gnomes enkla interface mot kde's extremt konfigurerbara) eller tanken att grafiska interface skulle vara typiskt kvinnliga mot manliga ickegrafiska "CommandLineInterfaces". Det är givetvis totalt bullshit. Det är inte kvinnligt med en kort enkel guide och det är inte manligt med att sovra stora mängder med information och sedan göra ett informerat beslut, att antyda det är förolämpande, det är att säga att kvinnor är mentalt efterblivna män och gör mig alltid lika jävla förbannad, och jag är ledsen att den attityden har smitit in i ubuntuforumet, det gör mer skada med kvinnor som springer runt och hävdar detta än den grabbiga "höahöa" diskussioner.

3. Det utökar antalet forum en viss fråga postas på och gör det svårare att hitta med sök...

4. Det motverkar inte att somliga tror att det är förnedrande att människor gör antaganden som är korrekt i mer än 95% av fallen.

5. Det antyder på något vis att tjejer inte kan möta killar på samma nivå, som om en nybörjartjej
skulle behöva mer hjälp än en lika okunnig kille. Bah!

Trots detta tror jag på ett LadyPepp, även om vi skiljer oss rejält från http://ladyfest.se/. Först och främst för att ett levande LadyPepp-forum lockar till sig fler!
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Okej, nu börjar jag tycka att det är väl mycket tjafs för en såpass liten trädgård som det handlar om!  :-\

Kan det inte vara bra med en liten kvinnlig profilering i en så liten hörna i ett såpass tekniskt forum som detta är, just för att attrahera fler kvinnor?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

MekaniseradApelsin  - Superbt inlägg! Munken hälsar och tycker detsamma.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Förresten - apropå startsidan och med tanke på hur många "kvinnor" som tyckt till i den här tråden..... ;D ;D ;D ;D

2. Vi ber alla kvinnliga medlemmar att skriva synpunker i den här länken : http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9008.0.html
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Grön Göling skrev: MekaniseradApelsin  - Superbt inlägg! Munken hälsar och tycker detsamma.
Håller med!
Användarvisningsbild
TMDCA

Inlägg av TMDCA »

Hejsan
Tänkte jag kanske kunde bidraga med lite åsikter om detta.

Förstochfrämst. Är meningen att fler kvinnor ska hjälpa till att utvecka ubuntu eller få fler kvinnor att använda ubuntu eller är det bara ett hjälp-forum riktat till kvinnor?

Det är med kvinno-tavla tycker jag låter lite löjligt. Jag har kört linux i fem-sex år och alltid fått den hjälp jag behöver. "Killarna på irc" är jätteduktiga att svara en.
Det är snarare en fördel ibland att vara tjej i linuxvärlden - man tenderar att få hjälp fortare då  ;D
(lite skämt, lite allvar)

Jag anser inte att det ska vara uppdelat i kill-del och tjej-del. Jag menar, man för först och främst människa och sen kön - det där med att töser eller pågar "fungerar/tänker" olika är socialt skapat i min världsbild.
Att locka mer kvinnor till att använda linux är inget fel och försöka främja det är också bra men att tro kvinnor skulle bidraga med ngt speciellt bara för de är kvinnor är fel.

"mansgrisbeteende" finns överallt och ska inte tolereras någonstans.

MVH
Jenny
The Mysterious Dot Com Angel
Okänd

Inlägg av Okänd »

OT: Detta tangerar ju bara diskussionen, så den moderator som vill får gärna klippa bort mitt inlägg och skapa en egen tråd i Caféet, eller någon annan passande plats. Jag är ingen tjej/kvinna och ombeds inte yttra mig, det vet jag, men jag är istadig som en åsna så detta får ni ta.  ::)
Jen skrev: Att locka mer kvinnor till att använda linux är inget fel och försöka främja det är också bra
Det är väl den här frågan det kokar ner till, slutligen. En del av oss i tråden tror att ett forum för kvinnliga medlemmar främjar detta, andra tror att det ökar eller tydliggör en motsättning som inte funnits förut. Det verkar som att flertalet kvinnliga medlemmar som har yttrat sig tycker att det är en dålig idé, eller ställer sig tveksamma till det.

Oavsett, vad är exempelvis Din (eller andra kvinnliga medlemmars(?)) lösning/förslag på hur man ska locka fler kvinnor till att använda Linux, Jen?
Användarvisningsbild
TMDCA

Inlägg av TMDCA »

CryingFreeman skrev: Det är väl den här frågan det kokar ner till, slutligen. En del av oss i tråden tror att ett forum för kvinnliga medlemmar främjar detta, andra tror att det ökar eller tydliggör en motsättning som inte funnits förut. Det verkar som att flertalet kvinnliga medlemmar som har yttrat sig tycker att det är en dålig idé, eller ställer sig tveksamma till det.

Oavsett, vad är exempelvis Din (eller andra kvinnliga medlemmars(?)) lösning/förslag på hur man ska locka fler kvinnor till att använda Linux, Jen?
Användarvänlighet är en stor del av lösningen. Tex: den grafiska installationen är jättebra. Tyvärr har ju linux ryte om sig att vara krångligt och svårt och man måste på någotsätt börja där, göra det mesta grafiskt och användarvänligt.

En annan del av lösningen är att linux måste finnas som ett alternativ till windows när man köper en dator. Varjedag ser jag studenter på campus som har en gammal laptop med windows på helt i onödan. De hade fått ut mer av sina datorer om de hade kört linux som är mindre resurskrävande. Hur man löser det som en marknadsförningsgrej det vet jag inte men jag tror förändringar är på väg - dell har ju börjat sälja datorer med linux förinstallerat.
Många av mina tjejkompisar vet inte ens vad linux är och ett forum som främjar linuxanväning hos tjejer skulle bara få som målgrupp tjejer som redan är intresserade av datorer/teknik (och de vet säkert redan om linux men kanske inte använder det - där har forumet något att bidraga med).

MVH
Jen
The Mysterious Dot Com Angel
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det är svårt att utröna vad du har för åsikt riktigt här, men jag tror mig förstå att du är mestadels negativt inställd till att ha en dedikerad forumdel för kvinnliga medlemmar?
Låst

Återgå till "Forum"