Trill skrev:
CryingFreeman skrev:
Alla kvinnor har möjlighet att bli bilmekaniker också..
Njaepp. Där sker det diskrimineringar eftersom någon anser att kvinnor av någon anleding är sämre på sådant.
I en klass på Chalmers där min polare gick (civiling. data) var det två (2) tjejer och 99 killar. Själv hade jag i min klass två tjejer av 48 platser. Och senare åtta killar och
inga tjejer alls. Jag anser att
"någon anser att kvinnor av någon anledning är sämre på sådant" också, tyvärr. Strukturell diskriminering, eller kalla det vad du vill.
Givetvis är det inte så att tjejer är sämre än killar på datorer i allmänhet och Linux i synnerhet, men det hela har med traditioner och normer att göra. Tjejer får fortfarande leka med dockor och köksprylar, killar får leka med bilar och teknik. Tjejer ska vara tysta och ordentliga och killar kan leva om och bryta i grejor till höger och vänster. "Det är ju så de är", typ. Och så vidare.
Jag tror frågan urartade någonstans på vägen, ursprunget var väl någonstans runt "hur gör vi tjejer intresserade/involverade i Ubuntu?".
Faktum är fortfarande att vi har mindre än 5 identifierade tjejer av 3000+ medlemmar. Kanske är "mörkertalet stort", som det så vackert brukar heta i undersökningar, vi får väl hoppas.