Ubuntu-tjejer - vill vi ha en sådan tavla?
SV: Ubuntu-tjejer - vill vi ha en sådan tavla?
på Dafts datorforum där jag brukar hänga ibland så finns det några tjejer o det behövs väl inget speciellt tjej-sida? Det finns fullt med tjejsidor/forum på nätet så låt oss bli befriade från detta.
Låt detta forum vara som det är
Låt detta forum vara som det är
Ursäkta om jag lägger mig i, men jag blir lite snurrig av alla dessa forum som ubuntu-se skapar
[ironi]snart är det väl ett nytt forum för varje ny tråd[/ironi]
Hur som helst, vad skall ett kvinnligt forum tillföra som inte kan diskuteras i något av de befintliga forumen?
Skall alla trådar som skapats av kvinnor i de andra forumen flyttas till kvinno-forumet?
Jag tycker det är tillräckligt svårt att hitta rätt forum att post i som det är
Jag håller med rancor, här diskuterar/supportar vi ubuntu, ubuntu i sig är könslöst och ingen skillnad om man är man eller kvinna. Så vad skall ett kvinnororum tillföra?
[ironi]snart är det väl ett nytt forum för varje ny tråd[/ironi]
Hur som helst, vad skall ett kvinnligt forum tillföra som inte kan diskuteras i något av de befintliga forumen?
Skall alla trådar som skapats av kvinnor i de andra forumen flyttas till kvinno-forumet?
Jag tycker det är tillräckligt svårt att hitta rätt forum att post i som det är

Jag håller med rancor, här diskuterar/supportar vi ubuntu, ubuntu i sig är könslöst och ingen skillnad om man är man eller kvinna. Så vad skall ett kvinnororum tillföra?
blogg @ Gargamel.NU
Synpunkter från alla fronter, bra det

Flera synpunkter?

Flera synpunkter?
Barre uttryckte saken precis.
Jag måste fundera lite......
En sak är i alla fall utom och bortom allt tvivel och det är att tjejer är klart underrepresenterade på forumet. Varför kan vi säkert debattera om hur länge som helst och det finns tusen och en lösning på hur detta skall avhjälpas.
Hur kan man veta att dom är underrepresenterande ?CryingFreeman skrev: En sak är i alla fall utom och bortom allt tvivel och det är att tjejer är klart underrepresenterade på forumet. Varför kan vi säkert debattera om hur länge som helst och det finns tusen och en lösning på hur detta skall avhjälpas.
Jag vet minst 5 tjejer, som jobbar med "manligt" nick här..
Och det är problemet. Att det måste vara så................................
Utan att dra för stora växlar på det antar jag i alla fall att det inte rör sig om 1500 eller ens 500 som gör så. Men jag kan ha helt fel och då är ju frågan om det inte vore dags för att kunna släppa ut dessa ur garderoben på något sätt. 
Ingen ska behöva förställa sig själv för att bli tagen på allvar eller slippa nedlåtande genmälen, oavsett vilket område man rör sig på.

Ingen ska behöva förställa sig själv för att bli tagen på allvar eller slippa nedlåtande genmälen, oavsett vilket område man rör sig på.
- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Många manliga synpunkter är det.....
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Alltså faktiskt OTGrön Göling skrev: Många manliga synpunkter är det.....
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Little John skrev:Alltså faktiskt OTGrön Göling skrev: Många manliga synpunkter är det.....

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag säger ingenting nu längrevulfgar skrev:Little John skrev:Alltså faktiskt OTGrön Göling skrev: Många manliga synpunkter är det.....![]()

Hej!
Ju mer jag läser i den här tråden samt den andra så blir jag mer och mer förbryllad/fundersam
Vad skall den här tavlan Ubuntu-tjejer vara till för igentligen?
Skall den bestå av enbart tjejsnack tjejer emellan?
Skall den bestå av eventuella länkar till "Här laddar du ner Ubuntu" och "Så här installerar du Ubuntu" osv....?
Skall det ges support på Ubuntu osv....?
Och som Grön Göling säger => Många manliga synpunkter är det.....
Om det nu blir en tavla Ubuntu-tjejer så hör det väl till god ton att det är en kvinna/tjej som är moderator för den tavlan
Det är en sak som jag inte riktigt förstår:
Varför skall män/killar (inte alla) lägga sina fingrar/näsor i blöt överallt och vara med överallt
MVH/Malou
Ju mer jag läser i den här tråden samt den andra så blir jag mer och mer förbryllad/fundersam

Vad skall den här tavlan Ubuntu-tjejer vara till för igentligen?
Skall den bestå av enbart tjejsnack tjejer emellan?
Skall den bestå av eventuella länkar till "Här laddar du ner Ubuntu" och "Så här installerar du Ubuntu" osv....?
Skall det ges support på Ubuntu osv....?
Och som Grön Göling säger => Många manliga synpunkter är det.....
Jaha?????????Little John
Jag vet inte om moderatorn i tavlan måste vara en tjej...
Jag tycker det vore bättra att ta en mjukt kille, som sedan kan göra övergången till "grabb-forumet" hur lätt som helst.
Om det nu blir en tavla Ubuntu-tjejer så hör det väl till god ton att det är en kvinna/tjej som är moderator för den tavlan

Det är en sak som jag inte riktigt förstår:
Varför skall män/killar (inte alla) lägga sina fingrar/näsor i blöt överallt och vara med överallt

MVH/Malou
Jaha
Du vill altså har en tavla för tjejer? JA / NEJ ?
Du vill alltså, om tavlan blir av, att den har en kvinnligt moderator? JA / NEJ ?
Du vill alltså att ingen man/kille blandar sig i där ? JA / NEJ ?
Detta betyder alltså att vi måste har en dold forum? JA / NEJ ?
Bara för tjejer? JA / NEJ ?
Du vill altså har en tavla för tjejer? JA / NEJ ?
Du vill alltså, om tavlan blir av, att den har en kvinnligt moderator? JA / NEJ ?
Du vill alltså att ingen man/kille blandar sig i där ? JA / NEJ ?
Detta betyder alltså att vi måste har en dold forum? JA / NEJ ?
Bara för tjejer? JA / NEJ ?
Det märks att kvinnor och män talar olika språk och tänker olika 
Svårt att svara på. Beror som sagt på vad det gäller och handar om!
Typiskt manligt detta!
MVH/Malou

Har tyvärr inte fuderat färdigt ang detta!Du vill altså har en tavla för tjejer? JA / NEJ ?
Om så blir så är svaret JA!Du vill alltså, om tavlan blir av, att den har en kvinnligt moderator? JA / NEJ ?
Svårt att svara på. Beror som sagt på vad det gäller och handar om!Du vill alltså att ingen man/kille blandar sig i där ? JA / NEJ ?
Svar NEJ!Detta betyder alltså att vi måste har en dold forum? JA / NEJ ?
Kuggfråga!Bara för tjejer? JA / NEJ ?
Typiskt manligt detta!
MVH/Malou
Visst. Vore ju konstigt annars.Malou skrev: Det märks att kvinnor och män talar olika språk och tänker olika
Har tyvärr inte fuderat färdigt ang detta!Du vill altså har en tavla för tjejer? JA / NEJ ?
Om så blir så är svaret JA!Du vill alltså, om tavlan blir av, att den har en kvinnligt moderator? JA / NEJ ?
Svårt att svara på. Beror som sagt på vad det gäller och handar om!Du vill alltså att ingen man/kille blandar sig i där ? JA / NEJ ?
Svar NEJ!Detta betyder alltså att vi måste har en dold forum? JA / NEJ ?
Kuggfråga!Bara för tjejer? JA / NEJ ?
Typiskt manligt detta!
MVH/Malou
- Trixa-med-tuxa
När jag väckte den här frågan så var det pga att jag saknar tjejernas röster. Av någon anledning så är killarna fullständigt dominererande i antal och inlägg osv. Jag tycker mig se att utvecklingsarbetet är "grabbigt" och att det därigenom blir ensidigt.
Vad är problemet med att starta en ny tavla? - och att en tjej är moderator för den... jag förstår inte motståndet hos en del här. Är ni rädda för att ni inte ska få snacka med tjejerna? Är ni rädda för att tappa kontrollen - vara utestängda? Vad är problemet?
Jag tror att den tavlan helt enkelt skulle kunna vara en samlingsplats för tjejer att utbyta tankar och idéer sinsemellan. jag menar - det är ju fritt för var och en (kille som tjej) att läsa och ta till sig tankarna där. däremot så tror jag att killsnacket styrs upp av moderatorn genom att tjejdominansen finns. Jag tror att det hela löser sig bara man kommer igång någon gång...för detta behövs..jag är positiv..mycket positiv.
Och killar sluta nu tugga om att just detta forum skulle vara "den perfekta världen" där alla automatiskt är jämställda - för så ser det inte ut.
Det handlar om att lyfta varandra - och för att kunna göra det så måste man påminnas om det ansvaret - annars så rullar det på som vanligt.
Detta är den svenska översättningen på Ubuntu´s andemening:
"Ubuntulinux, distributionen för mänskliga användare.
Ubuntu är ett gammalt Afrikanskt ord som betyder medmänsklighet.
Ubuntu betyder också: Jag är vad jag är på grund av vad vi alla är.
Ubuntu Linuxdistribution överför andemeningen i ordet Ubuntu till IT-världen."
Alltså mer kvinnligt inflytande i världen - och det får man inte bara genom att öppna en dörr.
Det krävs arbete och många dörrar.
Vad är problemet med att starta en ny tavla? - och att en tjej är moderator för den... jag förstår inte motståndet hos en del här. Är ni rädda för att ni inte ska få snacka med tjejerna? Är ni rädda för att tappa kontrollen - vara utestängda? Vad är problemet?
Jag tror att den tavlan helt enkelt skulle kunna vara en samlingsplats för tjejer att utbyta tankar och idéer sinsemellan. jag menar - det är ju fritt för var och en (kille som tjej) att läsa och ta till sig tankarna där. däremot så tror jag att killsnacket styrs upp av moderatorn genom att tjejdominansen finns. Jag tror att det hela löser sig bara man kommer igång någon gång...för detta behövs..jag är positiv..mycket positiv.
Och killar sluta nu tugga om att just detta forum skulle vara "den perfekta världen" där alla automatiskt är jämställda - för så ser det inte ut.
Det handlar om att lyfta varandra - och för att kunna göra det så måste man påminnas om det ansvaret - annars så rullar det på som vanligt.
Detta är den svenska översättningen på Ubuntu´s andemening:
"Ubuntulinux, distributionen för mänskliga användare.
Ubuntu är ett gammalt Afrikanskt ord som betyder medmänsklighet.
Ubuntu betyder också: Jag är vad jag är på grund av vad vi alla är.
Ubuntu Linuxdistribution överför andemeningen i ordet Ubuntu till IT-världen."
Alltså mer kvinnligt inflytande i världen - och det får man inte bara genom att öppna en dörr.
Det krävs arbete och många dörrar.
- Landsfiskalen
Känner mig tvungen att svara på detta.
Ubuntu för nybörjare.. De funkar.
Ubuntu för kvinnor?
Hur låter de? Lite gammalmodigt va?

Ubuntu för nybörjare.. De funkar.
Ubuntu för kvinnor?

Det var ju ett givande svar!Visst. Vore ju konstigt annars.
Eftersom jag nu har besvarat de frågor som postades av Little John här ovan. Så kanske jag kan få svar på de frågor som jag ställde här i tråden (också här ovan)?
Men det är väl som det alltid är och har varit. Kvinnliga frågor skall alltid besvaras med motfrågor och kringå det hela (som katten kring het gröt).
Och det är väl just sådant här som gör att de eventuella kvinnliga medlemmarna här på forumet inte vill träda fram (ge sig till känna) samt att de döljer sig bakom ett eventuellt manligt nicknamn. Och jag kan faktiskt förstå dem bättre nu.
MVH/Malou