Är detta männens/killarnas värld? Var finns kvinnorna/tjejerna?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

SV: Är detta männens/killarnas värld? Var finns kvinnorna/tjejerna?

Inlägg av Okänd »

Trill skrev:
Little John skrev:
Trill skrev:
CryingFreeman skrev: Om vi nu är så jämställda, varför är det då (mig veterligen) tre (3) av 3000+ medlemmar som har identifierat sig som kvinnor? Lever vi inte i ett utpräglat manligt mini-universum då?
Ingen aning. Dock så har alla kvinnor möjlighet att registrera sig som forummedlemmar.

Till skillnad från näringstopparnas ledningar där enbart män släpps in så har faktiskt kvinnor här möjligheter att komma in.
Man måste inte komma in för att dra nytta av allt som finns här
Jag har aldrig märkt att kvinnor har diskrimenerats på detta forum, men du verkar vara väldigt säker på att så har skett?
Njaepp. Där sker det diskrimineringar eftersom någon anser att kvinnor av någon anleding är sämre på sådant.
Du svarade själv på det.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Trill skrev:
CryingFreeman skrev:
Alla kvinnor har möjlighet att bli bilmekaniker också.. :)
Njaepp. Där sker det diskrimineringar eftersom någon anser att kvinnor av någon anleding är sämre på sådant. :-\
I en klass på Chalmers där min polare gick (civiling. data) var det två (2) tjejer och 99 killar. Själv hade jag i min klass två tjejer av 48 platser. Och senare åtta killar och inga tjejer alls. Jag anser att "någon anser att kvinnor av någon anledning är sämre på sådant" också, tyvärr. Strukturell diskriminering, eller kalla det vad du vill.

Givetvis är det inte så att tjejer är sämre än killar på datorer i allmänhet och Linux i synnerhet, men det hela har med traditioner och normer att göra. Tjejer får fortfarande leka med dockor och köksprylar, killar får leka med bilar och teknik. Tjejer ska vara tysta och ordentliga och killar kan leva om och bryta i grejor till höger och vänster. "Det är ju så de är", typ. Och så vidare.

Jag tror frågan urartade någonstans på vägen, ursprunget var väl någonstans runt "hur gör vi tjejer intresserade/involverade i Ubuntu?".

Faktum är fortfarande att vi har mindre än 5 identifierade tjejer av 3000+ medlemmar. Kanske är "mörkertalet stort", som det så vackert brukar heta i undersökningar, vi får väl hoppas. :)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

CryingFreeman skrev: Jag tror frågan urartade någonstans på vägen, ursprunget var väl någonstans runt "hur gör vi tjejer intresserade/involverade i Ubuntu?".
word!
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Trill skrev: Jag förstår helt hur du tänker. Dock tycker jag att forumet är jämställt, till exempel så är Gröngöling föreningsmedlem.
Nepp! Pippin är inte föreningsmedlem och kommer med största sannolikehet inte att bli en då föreningen kommer till stånd! Däremot är hon medlem i LoCo't.

För egen del tycker jag att tråden spårat ur till någon sorts könskrig, vilket måste ha varit ungefär hur långt borta som helst som avsikten med den från början var. Är det inte dags att lägga ner skitsnacket? Det är helt enkelt inte konstruktivt.
zero gravity skrev:
CryingFreeman skrev: Jag tror frågan urartade någonstans på vägen, ursprunget var väl någonstans runt "hur gör vi tjejer intresserade/involverade i Ubuntu?".
Wöjd!

word!
En "tjejhörna" tycker jag är helt okej. Teknisk eller oteknisk, skit detsamma. Tjejer kan få litet lättare att hitta sina gelikar på det sättet och kanske lättare att prata litet också. Man har ju läst ett antal tämligen grabbiga trådar. Inte diskriminerande, men killsnack är killsnack. Ni har ert sätt att prata på och vi har vårt.

Män är män och kvinnor är kvinnor och länge leve olikheterna!
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Trill

Inlägg av Trill »

Little John skrev:
Trill skrev:
Little John skrev:
Trill skrev:
CryingFreeman skrev: Om vi nu är så jämställda, varför är det då (mig veterligen) tre (3) av 3000+ medlemmar som har identifierat sig som kvinnor? Lever vi inte i ett utpräglat manligt mini-universum då?
Ingen aning. Dock så har alla kvinnor möjlighet att registrera sig som forummedlemmar.

Till skillnad från näringstopparnas ledningar där enbart män släpps in så har faktiskt kvinnor här möjligheter att komma in.
Man måste inte komma in för att dra nytta av allt som finns här
Jag har aldrig märkt att kvinnor har diskrimenerats på detta forum, men du verkar vara väldigt säker på att så har skett?
Njaepp. Där sker det diskrimineringar eftersom någon anser att kvinnor av någon anleding är sämre på sådant.
Du svarade själv på det.
Du har nog rätt i det där, vid närmare eftertanke.

Nu går vi tillbaka till "Hur gör vi tjejer intresserade av Ubuntu?"
Trill

Inlägg av Trill »

Grön Göling skrev: Män är män och kvinnor är kvinnor och länge leve olikheterna!
Finns ingen anledning att skilja på kvinnor och män när det enbart är kunskap som spelar roll. Då slår man heller ihop dem i ett stort fack och bedömer alla enbart efter kunskap.

Förlåt, tillbaka till topic nu. På allvar.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Det var faen vad det gick undan i "budgivningen" här!
Resultatet blev att mitt inlägg blev en smula rörigare än avsett, men så länge det är begripligt så.... ::)
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tja, om jag bara visste...
:'(
Trill

Inlägg av Trill »

Ska jag starta en ny tråd om hur vi får tjejer mer intresserade av Ubuntu?(Denna har spårat ur, och om jag gör det så kan vi fortsätta OT diskusionen i denna :) )
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Little John skrev:
Trill skrev: Ska jag starta en ny tråd om hur vi får tjejer mer intresserade av Ubuntu?(Denna har spårat ur, och om jag gör det så kan vi fortsätta OT diskusionen i denna :) )
Låt tjejerna själva diskutera fram en lösning!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev:
Little John skrev:
Trill skrev: Ska jag starta en ny tråd om hur vi får tjejer mer intresserade av Ubuntu?(Denna har spårat ur, och om jag gör det så kan vi fortsätta OT diskusionen i denna :) )
Låt tjejerna själva diskutera fram en lösning!
Vulfgar kommer att köra igång en tråd.
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

Inlägg av Trixa-med-tuxa »

Då vill jag bara avsluta med: Tråden skapade/visade stort engagemang! Vilket tyder på att frågan är viktig.
Att kvinnor och män tillsammans utformar och utvecklar framtiden måste ju skapa något bättre...
Så jag hoppas att tjejer aktivt hittar hit. Blir inbjudna - får veta att här finns det plats för ALLA. På allvar. Jag menar att man kan tipsa - länka ...på många sätt få hit så många intresserade tjejer som möjligt.

Man ska känna att det nya man kommer med kan ha betydelse.
Ofta är det det oväntade som skapar helt nya infallsvinklar. Det är allas våra olikheter som befruktar ideerna och utvecklar såväl projekt som oss själva.
Little John - du lägger väl en länk här till den nya tråden?
Lycka till!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Bra med länken, jag kom att tänka på den först nu.  :-[
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Det har gått ett litet tag nu med den nya tråden. Det snackas om att det finns 9 st tjejer på forumet, medans vi har ett (förhoppningsvis) större mörkertal. Många snackar om de moraliska aspekterna av det hela (bla jag). Är det rättvist eller inte med en tjejtråd. Jag har hört en del som också går i samma tankar. Risken finns ju att de tjejer som finns känner sig stötta av att en del helst inte ser ett sådant rum på forumet, en situation som vi helst skall undvika. Men jag tror vi skall behandla det precis som om det handlar om vilken annan grupp som helst. Eftersom det rör sig om en väldigt liten grupp om man jämför med antalet medlemmar. Och eftersom det tycks röra sig om en ännu mindre skara av tjejer som verkar intresserade av frågan i sig. Så tycker jag det inte finns någon grund för ett tjejrum. Jag tycker helt enkelt det det ödslas tid på en sak som likaväl kan föra mer problem med sig än nytta. Nu vet jag att beslutet kommer tas i den andra tråden, vilket är anledningen att jag postar i den här. Jag hoppas en del håller med om mina argument men även att en hel del inte håller med. Och av anledning av att det finns spridda åsikter i frågan, så undrar jag vad mer kan vi göra för att öka antalet aktiva kvinnor? Kom med vilka ideér ni vill, bara dom är genomförbara.
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om jag bara visste  :-\ :-\ :-\
Okänd

Inlägg av Okänd »

Att inkludera och involvera flickvänner, fruar, bekanta, klasskamrater, etc. i Ubuntu kanske är ett bra första steg. Tanken på att hänga på Ubuntu-forum med sin flickvän kanske inte låter som den bästa formen av umgänge för någondera parter, men vem vet, det kanske ger nya dimensioner. ;)

Att överfalla intet ont anande femininum på stan lär väl i alla fall inte komma på fråga. ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Att överfalla intet ont anande femininum på stan lär väl i alla fall inte komma på fråga
Man vet ju nu inte, vad du gör under dagarna.............. ;D ;D ;D

Men på reklamfronten borde det väl finnas någon möjlighet ?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Marknadsföring direkt riktad till kvinnor? Ja, kanske det. Det finns ju många kvinnor som sitter med ofta lite äldre, taskigt fungerande och otygsdrabbade datorer som egentligen mest används för surfning, e-post och kanske skriva lite i word.
Problemet med den här målgruppen är att dom inte riktigt tror på när man säger att det finns ett helt fritt system som funkar lika bra eller bättre, inte behöver AV-program. Det låter helt enkelt för bra för att vara sant. (Jag har försökt övertyga några  ::) )
"Om det är så bra och inte kostar nåt, varför har jag inte hört talas om det förut? Det måste finnas en hake"

Om dom via marknadsföring får höra talas om det och känner igen namnet så blir dom lättare att övertyga. Det gäller nog iofs män också och det är ju inte fel om det kommer fler män hit heller.  ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

zero gravity skrev: Det har gått ett litet tag nu med den nya tråden. Det snackas om att det finns 9 st tjejer på forumet, medans vi har ett (förhoppningsvis) större mörkertal. Många snackar om de moraliska aspekterna av det hela (bla jag). Är det rättvist eller inte med en tjejtråd. Jag har hört en del som också går i samma tankar. Risken finns ju att de tjejer som finns känner sig stötta av att en del helst inte ser ett sådant rum på forumet, en situation som vi helst skall undvika. Men jag tror vi skall behandla det precis som om det handlar om vilken annan grupp som helst. Eftersom det rör sig om en väldigt liten grupp om man jämför med antalet medlemmar. Och eftersom det tycks röra sig om en ännu mindre skara av tjejer som verkar intresserade av frågan i sig. Så tycker jag det inte finns någon grund för ett tjejrum. Jag tycker helt enkelt det det ödslas tid på en sak som likaväl kan föra mer problem med sig än nytta. Nu vet jag att beslutet kommer tas i den andra tråden, vilket är anledningen att jag postar i den här. Jag hoppas en del håller med om mina argument men även att en hel del inte håller med. Och av anledning av att det finns spridda åsikter i frågan, så undrar jag vad mer kan vi göra för att öka antalet aktiva kvinnor? Kom med vilka ideér ni vill, bara dom är genomförbara.
Behovet av en egen tavla eller inte har inte så mycket med antal att göra. Jag kan tänka mig en egen tavla till invandrare, bönder eller stockholmare också om det finns behov. Vi har redan nu egna tavlor för rätt smala intressen, som programmering.

Se'n är det ju lite frågan om hur man räknar. Tjejer/kvinnor utgör bra precis 50% av befolkningen i stort. Att de inte syns så tydligt här kan ha många olika orsaker. Jag är rädd att vi män, även om vi försöker vara förstående och välvilliga, är lite mindre kvalificerade när det gäller att räkna ut varför tjejerna är så få och tysta. Vi behöver tjejernas hjälp med detta, och med att få fler tjejer att inse hur bra Ubuntu är.

Naturligtvis måste man tydliggöra att en tjejtavla (eller en tavla för någon annan grupp) inte är någon form av apartheid. Alla är välkomna på de vanliga tavlorna...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"