Azureus startar inte

Användarvisningsbild
Roksvamp

Azureus startar inte

Inlägg av Roksvamp »

När jag satte på datorn idag ville azureus inte starta alls. Ja fick upp splashen men när den kom till huvudfönstret stängdes den av sig själv. Jag har prövat avinstallera och intstallera igen (både via lägg till/ta bort och via synaptic). Jag prövade även att ta bort konfigurationsfilerna i synaptic. Så, vet någon råd om hur jag kan lösa detta?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Azureus startar inte

Inlägg av Lars »

Prova att köra från ett terminalfönster, får du något felmeddelande då?
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Gå in i din hemmamapp (/home) och tryck ctrl+h för att få fram gömda filer.
Radera allt som finns i .azureus-mappen. Ominstallera sedan i synaptic o så skall de vara klart.
Ibland strular någon torrent till det, då räcker det oftast att ta bort innehållet i den mappen och starta om azureus. Säg gärna till om de löste problemet.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Tack zero, nu kommer den fram igen ;)

Fast det verkar inte funka för det...porten den använder är tydligen inte öppen, mysko, funkade finfint innan. Så, då prövade jag att göra en regel för ingående trafik på den valda porten i firestarter men det hände tyvärr inte ett skit. Jag prövade att stänga av firestarter, jag prövade tom. att avinstallera skiten men ingen port verkar fungera! Argh! Jag vet inte vad som har skitigt sig, allt annat funkar ju, som gaim, firefox synaptic mm. Någon som vet hur man gör för att åtgärda detta då? ???
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Hm fick strul en gång med firestarter och azureus. Testa att gå in i inställningarna på azureus och ändra porten den använder (typ några hundra portar upp).

edit:läste visst ditt inlägg för snabbt  :P
Hur har du firestarter inställd? Själv tror jag inte att jag får någon godkännd NAT port vilken jag än testar av någon anledning, men azureus funkar för det. Så följdfråga, hur menar du att ingen port funkar?
Senast redigerad av 1 zero gravity, redigerad totalt 29 gånger.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Jo, jag får ett NAT-problem. Detta bryr ja mig inte så mycket om, men i princip alla mina torrents går svinlångsamt ävem fast det har typ nåra 100 seeds.

Firestarter har jag inte gjort något med förutom att försöka lägga till den där regeln som inte gjorde så mycket. Bara kört den där guiden och klickat nästa>nästa osv. ;)

Sen så måste ja tillägga en sak...är det normal att man får typ 5 blockerade anslutningar i sekunden av firestarter? Annarsblir jag helvetes hackad...
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Du beskriver mina problem :)
Att det blockar är ett bra tecken (om det inte är så att den är felinställd o blockar fel).
Men att de går segt betyder att porten i alla fall är öppen så att säga.
Ett sätt att lösa det är att i azureus klicka verktyg>inställningar och längst ner på kö ändra så du ignorerar uppladdningar som går långsamt. Hjälpte i alla fall mig att boosta upp hastigheten något.
Sen är det nog bara att folk seegar med utdelningen. (Sen så spelar det inte så stor roll på just hur många det är utan snarare förhållandet mellan seeders och leachers.)
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Så du bara att ja fått mig ett par slöa torrents på nacken? ;)

Men ja tycker inte att du svarade direkt på min fråga...är det normalt med så många blockningar?
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Nja du kan få en del ping blockar. Alltså ICMP-blockningar, som är ofarliga. Även om man börjar undra om det kommer för mkt. Jag får knappt något när jag surfar normalt men en hel del när jag har igång en torrent.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Jag får liksom massor så fort jag sätter på datorn...har bara installerat mjukvara via apt förutom envy samt frets on fire ???
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Kan du slänga in vad som står i firestarter på händelser. Bara lite exempel så jag vet mer vad det är för något som blockas.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Typ massor med portar, massor med nya "attacker" varje sekund liksom ;)
Senast redigerad av 1 zero gravity, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
Erik Andrén
Kontakt:

Inlägg av Erik Andrén »

Azureus strular tyvärr. För mig brukar det räcka om jag går in i .azureus/logs och raderar allt i den mappen. På det sättet behöver man inte ställa in allting från början.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Jäklar o allt börjar när du sätter igång datorn, eller när du kör igång azureus?
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Brukar räcka med bara datorn e ja rädd :P
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Gå in i firestarter verktyg>inställningar och på händelser bockar du i hoppa över redundanta poster
Ta sedan en titt på vilka program som körs på din dator mm. Om du har något som startat upp automatiaskt mm. Kolla bla. i system>inställningar>sessioner  och  system>administration>tjänster  och sist men inte minst vad som körs just nu  system>administration>systemövervakare.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Nu verkar det inte vara så många attacker längre...när jag startade upp datorn nyss var det kanske en eller två efter att jag satt på firefox. "Hoppa över redudanta poster" var redan ikryssat så jag har inte ändrat på något. Jag vet inte om det var en tillfällighet...men de få attacker som jag fick verkar gå via samma port som uTorrent använder i windows ???

På sessioner har jag det precis som det var från installation bortsett från Beryl Manger och att jag inaktiverat Evolution Alarm Notifier.

Men som sagt, nu verkar allt funka, ska testa att köra igång azureus igen. Jag har en teori om att det var azureus eller bittorent som på något sätt var igång utan att jag visste det som berodde på alla "attacker". Men har ni några fler tips om hur man kan speeda upp torrents så skriv gärna ner dom ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om man ligger uppkopplat mycket mot p2p är det helt normalt med en massa anrop.

Du annonserar ju ut att du vill dela med dig och då letar datorer hos dig.

Det ligger i fildelningens natur att det blir en massa brandväggsanrop.
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Problemet var att jag fick så många blockeringar innan jag ens startat P2P, det räckte liksom med att bara sätta på datorn. Men nu verkar det ha lagt sig av någon anledning så man kan väl säga att det fixade sig ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Roksvamp skrev: Problemet var att jag fick så många blockeringar innan jag ens startat P2P, det räckte liksom med att bara sätta på datorn. Men nu verkar det ha lagt sig av någon anledning så man kan väl säga att det fixade sig ;)
Jo men det kan ta timmar innan trafik lägger sig eftersom du annonserar ut ditt material.

Värsta man kan åstadkomma är att köra Kaaza som Supernode... :P

Då är det lika bra att byta IP adress för att bli kvitt trafiken.. ;)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"