Är detta männens/killarnas värld? Var finns kvinnorna/tjejerna?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

SV: Är detta männens/killarnas värld? Var finns kvinnorna/tjejerna?

Inlägg av Okänd »

Hej!

Här har ni en utav tjejerna och kände genast att jag är/var tvungen att få skriva av mig. För visst är detta männen/killarnas värld  ;D
Urban Anjar skrev:
turbo skrev: En liten berättelse ur mitt minne.  En gång började jag jobba hos en elektriker. Första dagen där så såg jag ett par ben sticka ut under en "americanare" (bil).  Jag började prata och killen svarade och bad mej räcka skiftnyckel m.m.  Efter ett tag kröp han fram och det visade sig vara en snygg tonårstjej.  ;D
Jovars, vi har alla fördomar, och det är spännande när man råkar i situationer när de visar sig vara tokfel.
Det är alltid lika underbart härligt att läsa/höra dessa små historier som turbo skriver om där det visar sig att det är en tjej och ingen kille som exempelvis mekar med bilar.
Och som Urban Anjar skriver då det gäller fördomar: Att det råder fördomar speciellt ute på Internet och i olika forum vet jag av egen erfarenhet.
För inte kan väl en tjej vara en spywarehunter  ???
Sådant är det "BARA" killar som sysslar med och kan och minnsan vet hur man gör.

Under alla de år som jag varit verksam som spywarehunter har jag betraktats/behandlats som en kille och även blivit kallad kille (trots mitt namn).
En liten kort historia som inträffade för många år sedan:
Frågeställaren:
Hörrö killen, du som kan det här med virus/spywarefiler osv. Jag har en fil som heter bla bla..... och den ligger i mappen..... Vet du vad det är för fil?
Jag:
Kille? Ledsen att jag måste göra dig lite besviken nu men jag är ingen kille utan en tjej. Möter det något hinder att jag är tjej?
Om inte så är detta en fil som är/tillhör...........

Tror ni att det postades något svar tillbaka???
Icke sa nicke (undra varför)  ;D

Än idag råder denna fördom. Men den har blivit betydligt bättre det senaste året (för min del)  ;)

MVH/Malou
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Tror ni att det postades något svar tillbaka???
Icke sa nicke (undra varför)  Glad
Tja, jag kanske kan svara, som man. Att ta fel på kön är pinsamt och att sådär bli beslagen med att ha fel och vara fördomsfull kan bli för mycket. Lätt hänt att man drar sig tillbaka och håller käft.

Minns du filmen Äppelkriget, där en av huvudpersonerna på ett disko, eller vad det nu var, gick fram till en snygg blondin och stötte på henne. När "hon" vände sig visade det sig att "hon" hade skägg och såg ut som en HA-medlem. Ryyys!

Se'n tror jag en del killar är så barnsliga så att de inte vill ha hjälp av en tjej med någonting så "manligt".  Det rubbar deras ego på något sätt.

Nåväl, vad ska vi göra åt det? Gillar du idén med en tjejtavla?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Urban Anjar skrev: Trist blir det däremot när folk går in i en roll och inte tillåter sig att ha kunskaper om något på grund av sitt kön. "ähä, jag fattar ju i n g e t av det här med datorer för jag är ju tjej" - då brukar jag peka ut någon av mina skärpta kvinnliga kolleger.  Lika illa är det förstås med så kallade män som låtsas att de har nollkoll på barn eller hushållsbestyr.
Ja, det här är väl ett av de större problemen, att man utifrån samhällsnormen lärt sig att man bara kan vissa saker eftersom man tillhör ett visst kön (eller annan grupp) och det är framförallt den attityden vi måste ändra på. Det tydligaste exemplet för hur viktig attityden och "vad man fått lära sig" är för ens prestationer var den undersökningen där de lät två blandade grupper (på samma nivå) skriva samma matteprov. I den ena gruppen sa de att tjejer generellt sett presterar sämre, och killar presterar bättre, på provet och i den andra gruppen sa de att de presterar lika bra. Gissa vad resultatet blev?

Jo, precis. I den försa gruppen  presterade tjejerna sämre, killarna bättre, och i den andra presterade de lika. Nu har jag tyävrr inte någon länk (skall se om jag hittar), men det är ett vikigt exepmel på hur vi måste jobba på att förändra attityd och inställning gentemot exempelvis könstillhörighet.

T.ex. så kanske det är olämpligt att säga "bra att du som tjej klarade detta" eftersom man då antyder att tjejer inte klarar detta i vanliga fall (vilket de kanske inte gör - med det är irrelevant eftersom vi är individer), och på så vis riskerar att plantera ett frö av tveksamhet hos personen (eller taggar, men det är olika) - "jaha, eftersom jag är tjej borde jag kanske inte klara detta?" - och sedan ligger det och gror inför framtiden..
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

Inlägg av Okänd »

DeepThought skrev:
Jo, precis. I den försa gruppen  presterade tjejerna sämre, killarna bättre, och i den andra presterade de lika. Nu har jag tyävrr inte någon länk (skall se om jag hittar), men det är ett vikigt exepmel på hur vi måste jobba på att förändra attityd och inställning gentemot exempelvis könstillhörighet.
Jag tror att om man "generaliserar" så är tjejer ganska ointresserad av hur en PC fungerar, den ska bara funka. När den då funkar så är tjejers styrka att verkligen använda en PC för olika funktioner.

Om man tar en godtyckligt program så lär sig en tjej programmet mycket snabbare än en kille som
snabbt tror sig kunna använda dito.

Jag tror tjejerna kommer av sig själv om det sprids att här finns det ett operativsystem som fungerar.

Eftersom vi har det 1:a faktat om hur en PC funkar så är "nörderiet" ett problem för det är
inte så många tjejer intresserad av.

Länk till Ubuntu Women för att se vad de skriver om:
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=76

Sedan finns det ju också Ubuntu Christian för de som har en kristen syn på tillvaron, Söndag idag.. ;)
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=168

Det är är ju en styrka att man öppnar upp så att det blir forum för
olika användare och att man då förmodligen enklare kan få fram sina åsikter om olika funktioner i Ubuntu.

Just det här är en mycket viktig sak med Ubuntu jämfört med "The dragon from Redmond"..
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... 8&t=370023

Tänkte det kunde vara läsvärt nu när det planeras en tjejtavla. Tar upp en del av det som disskuterats här.
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

zero gravity skrev: Tänkte det kunde vara läsvärt nu när det planeras en tjejtavla. Tar upp en del av det som disskuterats här.
Den där tråden är klart olycklig  :-[

Som jag ser det är vitsen att man lättare ska få fram och kunna framföra åsikter genom
att ha olika "andningshål" för olika intressen.

Just tjejer får ju verkligen kämpa sig fram i den värld vi lever i. 

Sedan kan man då som i tråden argumentera kring att då ska minsann alla olika intressen ha "andningshål" men det är ju inte realistiskt.

Hursomhelst så tror jag grundbulten ligger i att tjejer o killar inte ser lika på
en sådan underlig pryl som en dator är och det är där man måste börja.

:)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

plun skrev:
zero gravity skrev: Tänkte det kunde vara läsvärt nu när det planeras en tjejtavla. Tar upp en del av det som disskuterats här.
Den där tråden är klart olycklig  :-[

Som jag ser det är vitsen att man lättare ska få fram och kunna framföra åsikter genom
att ha olika "andningshål" för olika intressen.

Just tjejer får ju verkligen kämpa sig fram i den värld vi lever i. 

Sedan kan man då som i tråden argumentera kring att då ska minsann alla olika intressen ha "andningshål" men det är ju inte realistiskt.

Hursomhelst så tror jag grundbulten ligger i att tjejer o killar inte ser lika på
en sådan underlig pryl som en dator är och det är där man måste börja.

Precis min poäng, tråden är nyttig att läsa, för vad säger att samma diskussion inte skulle uppstå här på forumet? Och jag håller med dig, det är inte realistiskt med massor med olika "andningshål" för olika intressegrupper, men vad gör det då rättvist med ett tjejrum.
Du nämner också att grundbulten ligger i att tjejer och killar tänker olika om datorer, som jag delvis kan hålla med dig (men kanske är det mer generellt), det skulle i alla fall vara ett roligt ämne att prata om. En väldigt intressant föreläsare som jag haft (han forskade om sexuell läggning och genus) sa att kön egentligen inte finns, utan är något konsruerat.
Så jag har några frågor:
1.Skulle inte ett tjejforum även bidra till att man konstruerar en skillnad mellan kvinnliga och manliga ubuntu-användare? En skillnad som kanske inte ens är markant och som man egentligen vill få bort.
2.Vad tycker ni tjejer här på forumet om ett tjejrum? Vilket behov känner ni av det och skulle det bidra till något? Eller räcker det gott med de uppehållsrum vi redan har på forumet?
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

Starta en poll med rubriken

Till alla kvinnliga medlemmar

Ska vi har ett tjejforum här ?

Kom gärna med förslag !!

/P

Eller hur?
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Bra idé  :)
Och så en kort motivering för de som känner för det. Bra att få så mkt input som möjligt från de kvinnliga användarna.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Little John skrev: Starta en poll med rubriken

Till alla kvinnliga medlemmar

Ska vi har ett tjejforum här ?

Kom gärna med förslag !!

/P

Eller hur?
Visste vi precis vilka som var tjejer, skulle det vara klockrent. Då skulle pollen bara vara öppen för dem.

Nu tror jag att en massa omogna grabbar lätt skulle kunna sabba det här. Oavsett om de tycker att "ävafan har vi ingen killtavla så ska det inte vara nå'n tjejtavla" eller "jippi, då kan man ragga där".

Nu får vi nog i stället lita på att tjejerna PM-ar varandra och kommer överens. Se'n fixar vi det de vill ha.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

zero gravity skrev:
En väldigt intressant föreläsare som jag haft (han forskade om sexuell läggning och genus) sa att kön egentligen inte finns, utan är något konsruerat.
Så jag har några frågor:
1.Skulle inte ett tjejforum även bidra till att man konstruerar en skillnad mellan kvinnliga och manliga ubuntu-användare? En skillnad som kanske inte ens är markant och som man egentligen vill få bort.
2.Vad tycker ni tjejer här på forumet om ett tjejrum? Vilket behov känner ni av det och skulle det bidra till något? Eller räcker det gott med de uppehållsrum vi redan har på forumet?
Visst är könsordningen något konstruerat, men den existerar ju redan och är svår att bygga bort här på forumet, trots alla goda intentioner. Alltså kan vi anpassa kartan efter verkligheten eller hoppas på att det ändrar sig inom en snar framtid och vi får en 50/50 könsfördelning här på forumet. :)

Jag tror inte att en tjej-tavla skulle segregera forumet, snarare tror jag att det blir en tydlig signal i den ultramansdominerade linux-världen att även kvinnor/tjejer är välkomna.

För att dra en parallell; när jag blev förälder av en slump (och fick reda på det efter att sonen var ca 5 månader) så sökte jag mig runt internet efter något forum för att "läsa in mig". Det kan jag säga är en typiskt kvinno-dominerad del av internet. Hade jag hittat någon pappa-tavla med likakönade hade jag jublat, eftersom jag har mer gemensamt med vilsna utanförpappor än med de flesta mammor som gått omkring med mage i nio månader. Först senare lärde jag om pappaforum på nätet, men då var jag redan garvad ensamstående pappa som hade lärt mig på egen hand. :)

Det finns en tidning som heter Mama. Jag har ännu inte hittat någon som heter Papa. ;D

Vi män har linux-pregnans i och med vår uppväxt där teknikkunnande uppmuntras och det omvända råder för kvinnorna som för mig genom singel-föräldraskapet.

Nej, vi kan inte ha en deltavla för varje tänkbart särintresse, typ Linux för vänsterhänta, men när det kommer till kvinnor som är drygt 50% av befolkningen borde det finnas någonstans där de kan "finna" varandra på ett otvunget sätt.

Det känns som att många har uppfattningen att detta ska vara ett forum för kvinnor som automatiskt är under "Ubuntu för nybörjare"-nivån, men så är det inte alls. Det är snarare ett bonding-forum.

För att få förståelse för min (något ovanliga) föräldrasituation pratar jag mycket hellre med pappor än med mammor. Jag tror samma sak gäller för vissa kvinnor och Linux.

Eller så har jag helt totalt fel och är ett manschauvinistiskt svin. :P
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

Inlägg av Trixa-med-tuxa »

Jag är själv en man på 45 och har inga problem med manligt-kvinnligt. För mig finns inga gränser. Jag tycker att vi alla är människor. Dock kan jag se att vi har lite (generaliserande) olika infallsvinklar när vi tar oss an problem t ex. Detta är väldigt grovt generaliserande men vi har kulturella och sociala påverkningar som formar oss män såväl som kvinnor. När det gäller teknik - och där ingår ju Ubuntu - så är det lätt att manligt tänkande slår igenom - för mycket tycker jag - och för att få in mer kvinnligt tänkande/perpektiv så skulle jag kunna tänka mig att det kan gå jättefint utan en "tjejtavla" - om det är så att man då från killhåll verkligen EFTERFRÅGAR vad tjejerna tycker. För det är väldigt lätt att utvecklingen annars mest fokuseras på just de manliga perspektiven - tekniken som en spännande utmaning...som kankse inte alltid är så praktisk (ursäkta alla goa gubbar :))
Det är otroligt många killar som fascineras av datortekniken (jag inkl) och låter sin kära laga maten medan man "fixar datorn" - sin (alltså familjens) medelpunkt ;).
Men..vad är det som verkligen betyder något - och var ska man lägga sin mesta tid.....det bestämmer naturligtvis var och en. Men jag tror att vi män kanske krånglar till det lite i onödan ibland - för vi älskar ju utmaningar och att vara såååå duktiga på att lösa dom. (och visst det gör man ju också..hjärngympa är aldrig fel) men samtidigt så tror jag att kvinnor har en sundare inställning till användandet. DET SKA FUNGARA. PUNKT.
Ja detta var en hel del generaliserande gränsdragningar - men det blir liksom tydligare så :).
Jag vill inte trampa någon på tårna eller så...då sitter jag själv riktigt på pottkanten...
Men jag tycker att tjejerna/kvinnorna ska få mer plats..och det ger vi kanske genom att fråga vad dom tycker och tänker...eller vad säger ni tjejer...kvinnor...killar och män ...
Vi sitter i samma båt. och vi ror väl tillsammans ;)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Trixa-med-tuxa skrev: ...men samtidigt så tror jag att kvinnor har en sundare inställning till användandet. DET SKA FUNGARA. PUNKT.

Men jag tycker att tjejerna/kvinnorna ska få mer plats..och det ger vi kanske genom att fråga vad dom tycker och tänker...eller vad säger ni tjejer...kvinnor...killar och män ...
Vi sitter i samma båt. och vi ror väl tillsammans ;)
Lite utdrag som jag helt håller med om. Den första tror jag gäller för samtliga som är nya. Allt skall funka från början, är något fel så skall det finnas enkla och tydliga sätt att fixa det som funkar.
Detta är en attityd som är väldigt nyttig att ta till sig. Ta som exempel dyker ett problem upp så kan man oftast fixa det med lite pill, men att beskriva det för en annan är en annan femma. En punkt osm jag själv måste arbeta med en del  ::)

Den andra biten är väldigt bra skriven. Vi sitter alla i samma båt, alla är vi människor. Och det är väldigt viktigt att fråga alla kvinnor på forumet vad de tycker.
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

Och det är väldigt viktigt att fråga alla kvinnor på forumet vad de tycker.
Om dom nu hör av sig............... :'( :'( :'(
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej!
Urban Anjur skrev:
Tja, jag kanske kan svara, som man. Att ta fel på kön är pinsamt och att sådär bli beslagen med att ha fel och vara fördomsfull kan bli för mycket. Lätt hänt att man drar sig tillbaka och håller käft.
Ja då är väl den mannen/killen inte mycket att hänga i julgranen  ;D
Varför inte bita i det sura äpplet och visa att man är karl för sin hatt!?
Urban Anjur skrev:
Minns du filmen Äppelkriget, där en av huvudpersonerna på ett disko, eller vad det nu var, gick fram till en snygg blondin och stötte på henne. När "hon" vände sig visade det sig att "hon" hade skägg och såg ut som en HA-medlem. Ryyys!
Jodå den scenen minns jag mycket väl. Och jag fick mig ett gott skratt  ;D
Se'n tror jag en del killar är så barnsliga så att de inte vill ha hjälp av en tjej med någonting så "manligt".  Det rubbar deras ego på något sätt.
Då tycker jag att dessa barnsliga killar/män/gubbar får se till och ändra sin attityd och sitt ego. Eftersom vi tjejer får acceptera då män/killar/gubbar tar sig in på de kvinnliga yrkesområderna m.m då får de också acceptera att det även sker tvärtom. Att vi tar oss in på de manliga yrkesområderna.
Lika för alla  ;D
Nåväl, vad ska vi göra åt det? Gillar du idén med en tjejtavla?
Det finns nog både för och nackdelar med en sådan tavla. Måste fundera över detta  ;)
Little John skrev:
Och det är väldigt viktigt att fråga alla kvinnor på forumet vad de tycker.
Om dom nu hör av sig............... :'( :'( :'(
Än så länge har jag inte sett till några tjejer som postat här i tråden.
Är jag helt ensam tjej här förutom Grön Göling?

MVH/Malou
Senast redigerad av 1 Malou, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Svårt att veta hur många tjejer som finns här och om dom som finns vill ha en tjejtavla. Jag tror också att det är väldigt svårt att hoppa in i en sån här tråd och svara ja direkt om man känner sej ensam. Kanske bättre att tjejerna (till att börja med) får PM någon som vi utser om dom är intresserade av en tjejtavla. Får vi då inga svar så vet vi att intresse saknas, får vi några intresserade så är det ju bara att skapa en tjejtavla.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Trill

Inlägg av Trill »

En kvinnlig tavla är ojämställd. Att däremot inte välkommna tjejer in i forumet är ännu mer ojämställt men det tycker jag det inte har varit några problem med. Om vi däremot inte skulle välkommna kvinnor skulle jag tycka att en kvinnotavla vore bra.

Jag är själv feminist men att skapa en tjejtavla känns mer som att man gör det för att man är rädd för att kallas ojämställd när det i själva verket är ojämställt med en kvinnotavla.

Det som CryingFreeman skrev, att vi visar att vi välkomnar tjejer om vi har en tjejtavla. Visar vi nu att vi inte tycker om tjejer eller?

Okänd

Inlägg av Okänd »

Det som CryingFreeman skrev, att vi visar att vi välkomnar tjejer om vi har en tjejtavla. Visar vi nu att vi inte tycker om tjejer eller?
Inte det, men tjejer kanske inte tycker om "killsnacket" ? Och att det är så här, det har vi väl alla glömt, eller ?
Trill

Inlägg av Trill »

Little John skrev:
Inte det, men tjejer kanske inte tycker om "killsnacket" ? Och att det är så här, det har vi väl alla glömt, eller ?
Snackar vi verkligen killsnackigt? :o
Trill

Inlägg av Trill »

CryingFreeman skrev:För att dra en parallell; när jag blev förälder av en slump (och fick reda på det efter att sonen var ca 5 månader) så sökte jag mig runt internet efter något forum för att "läsa in mig". Det kan jag säga är en typiskt kvinno-dominerad del av internet. Hade jag hittat någon pappa-tavla med likakönade hade jag jublat, eftersom jag har mer gemensamt med vilsna utanförpappor än med de flesta mammor som gått omkring med mage i nio månader. Först senare lärde jag om pappaforum på nätet, men då var jag redan garvad ensamstående pappa som hade lärt mig på egen hand. :)
Kvinnor har ingenting gemensamt med andra kvinnor på internet. Du hade en postion just då som enbart män kan ha(att ha en gravid fru/sambo/flickvän). Det som en kvinna skulle ha gemensamt med en annan kvinna angående Ubuntu vet jag inte riktigt. För att det är kunskap angående Ubuntu som de har gemensamt stämmer ju inte alls(Det har du inte påstått, jag bara fantiserar), det varierar och har ingenting alls med kön att göra .
Senast redigerad av 1 Trill, redigerad totalt 29 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"