Hur Fungerar Wine
Hur Fungerar Wine
Är runt och läser lite här på forumet och har förstått att programmet wine hjälper till med windows program. Men ur fungerar programmet efter att man installerat det. Är det bara att ladda hem en .exe fil - dubbelklicka - och sedan installera och börja använda programmet, eller akn det uppstå en massa problem.
Tacksam för svar,
Tacksam för svar,
- Louie
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
SV: Hur Fungerar Wine
Man brukar använda detta kommando i terminalen
wine FilJagVillStarta.exe
MVH
edit:
det är inte alls säkert att alla program du kör i wine kommer fungera korrekt.
MVH
edit:
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
aahh ok.. och så ska det fungera någorlunda ok iaf??..
nej jag har också läst att det är inte fullt ut kompatibelt, men nu när jag har bytat till linux, så vill jag gärna inte använda windows progs, alltid bra att veta hur de olika progs, fungerar i datorn här ..
tack fär svaret..
nej jag har också läst att det är inte fullt ut kompatibelt, men nu när jag har bytat till linux, så vill jag gärna inte använda windows progs, alltid bra att veta hur de olika progs, fungerar i datorn här ..

tack fär svaret..
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Finns en lista (AppDB) på http://www.winehq.com/ hur väl olika apps fungerar. Finns också en del HOW-TOs på nätet för att få igång olika program.
Macromedia Dreamweaver 8 (som jag tycker är ett av få program som saknar användbar motvsarighet på Linux) fick jag igång genom att kopiera över en del filer från Windows-partition enligt en instruktion.
Adobe Photoshop CS fick jag igång genom att köra installationsfilen med wine (tycker GIMP är bra, men jag ville testa om jag kunde få allt det av det goda och köra båda).
Macromedia Dreamweaver 8 (som jag tycker är ett av få program som saknar användbar motvsarighet på Linux) fick jag igång genom att kopiera över en del filer från Windows-partition enligt en instruktion.
Adobe Photoshop CS fick jag igång genom att köra installationsfilen med wine (tycker GIMP är bra, men jag ville testa om jag kunde få allt det av det goda och köra båda).
/ Mattias från designbilder.se
Gött. det är den sidan ajg har letat efter. ska in och lusläsa sidan ..
- Victor
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Du har inte lust att länka till guidernaMattias skrev: Finns en lista (AppDB) på http://www.winehq.com/ hur väl olika apps fungerar. Finns också en del HOW-TOs på nätet för att få igång olika program.

// So long, and thank you for all the fish
"Your Ubuntu User number is # 10448"
Har jag inte fel för mig så kan du högerklicka på filen du vill öppna och välja att du ska starta den med wine, sen räcker det med att dubbelklicka.
------In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows? ------
- Victor
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
jo med PS CS ja, men inte med Dreamweaver 8. Där använde han ju en guide..
EDIT: Hittade en grym sida (verkar som en sån i alla fall) med guider och vissa anteckningar på vad man ska göra under installationen. http://frankscorner.org/
EDIT: Hittade en grym sida (verkar som en sån i alla fall) med guider och vissa anteckningar på vad man ska göra under installationen. http://frankscorner.org/
Senast redigerad av 1 Victor, redigerad totalt 28 gånger.
// So long, and thank you for all the fish
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Vi har fått en indriekt order att låta nya användare att köra med grfiskt istället för kommandon. Det går alltså att bara dubbelklicka på en .exe fil. Men då måste man ha bestämt att wine ska öppna .exe filer.Louie skrev: Man brukar använda detta kommando i terminalen
MVH
edit:
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Hejsan!Victor skrev: Du har inte lust att länka till guiderna?
Dreamweaver, dock med modfikationerna att jag använde inte sudo till wine och sket i registerkopieringen (läste i en kommentar att det funegrade ändå, och det gjorde det hos mig).
/ Mattias från designbilder.se
hur bestämmer man det??Daniel Holm skrev:Vi har fått en indriekt order att låta nya användare att köra med grfiskt istället för kommandon. Det går alltså att baraLouie skrev: Man brukar använda detta kommando i terminalen
MVH
edit:
dubbelklicka på en .exe fil. Men då måste man ha bestämt att wine ska öppna .exe filer.
Vem har gett den ordern?Daniel Holm skrev:Vi har fått en indriekt order att låta nya användare att köra med grfiskt istället för kommandon. Det går alltså att bara dubbelklicka på en .exe fil. Men då måste man ha bestämt att wine ska öppna .exe filer.Louie skrev: Man brukar använda detta kommando i terminalen
MVH
edit:
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Order kanske var ett starkt ord. Vi faddrar fick i ett meddelande att vi skulle tex hänvisa till Synaptic istället för apt-get i terminalen.
För och nackdelar, som alltid. Ifall man kör via terminal så får man ju en större överblick över vad som sker uner processen. Text vid fel osv.
För och nackdelar, som alltid. Ifall man kör via terminal så får man ju en större överblick över vad som sker uner processen. Text vid fel osv.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
danne@ skrev:hur bestämmer man det??Daniel Holm skrev:Vi har fått en indriekt order att låta nya användare att köra med grfiskt istället för kommandon. Det går alltså att baraLouie skrev: Man brukar använda detta kommando i terminalen
MVH
edit:
dubbelklicka på en .exe fil. Men då måste man ha bestämt att wine ska öppna .exe filer.
Högerklicka på ikonen -> egenskaper -> öppna med -> välj wine (eller -> lägg till -> wine, om inte wine finns med på listan direkt)
------In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows? ------
Jag passar på att inflika en liten fråga här, det ska väl inte bli för mycket av en hijack...
Jag undrar om WIne kan klara windowsprogram som är "okända" för wine, eller om det måste finnas support för varje individuellt program?
Tex så har jag ett ganska bra program med körkortsfrågor som jag misstänker är alltför "litet" och okänt för att man ska ha lagt till några funktioner för just det programmet i wine, men det kanske kan funka ändå, om jag har tur?
Jag undrar om WIne kan klara windowsprogram som är "okända" för wine, eller om det måste finnas support för varje individuellt program?
Tex så har jag ett ganska bra program med körkortsfrågor som jag misstänker är alltför "litet" och okänt för att man ska ha lagt till några funktioner för just det programmet i wine, men det kanske kan funka ändå, om jag har tur?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag har ett litet monopolspel som också har väldigt låg spridning men som funkar i wine. Prova och se, det västa som kan hända är ju att det inte funkar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Wine är väl en härmning av Windows API. Dock har deras implementation fler hål en än hushålls ost, då det gäller icke implementerad Windows funktionalitet. Då man väljer att göra vissa program kompitabla, prioriterar man att fylla de hål som behövs för att köra just målprogrammet. Detta gynnar inte bara målprogrammet, utan även andra program som använder samma funktionalitet.Etum skrev: Jag passar på att inflika en liten fråga här, det ska väl inte bli för mycket av en hijack...
Har hört att det funkar ungefär så.
Ett dilemma när man utvecklar wine är dock att vissa program är beroende av buggar i det orginella Windows APIet för att fungera.
Jag kan inte svara på om ditt körkortsprogram kommer att funka, du får testa och se. Men om det funkar eller inte beror i huvvudsak på vilka delar i Windows APIet som det använder, inte på huruvida wine-programmerarna har försökt att fixa stöd åt det(vilket de säkerligen inte gjort).
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Wines kod är 100% Mocrosoft fri. Allt är deras egen kod.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Hela din text här var en alldeles utmärkt beskrivning av wine och antagligen den bästa jag läst.Sonrep skrev: Wine är väl en härmning av Windows API.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Ja, annars hade det säkert varit en hel del rabbalder kring det.Daniel Holm skrev:Wines kod är 100% Mocrosoft fri. Allt är deras egen kod.
Tack! Den komplimangen passade väldigt bra just nu då jag för ett tag sen fick en liten utskällning.MekaniseradApelsin skrev:Hela din text här var en alldeles utmärkt beskrivning av wine och antagligen den bästa jag läst.