Adminstatus problem [LÖST]
Adminstatus problem [LÖST]
Har ett problem med att komma in på min ubuntumaskin från windows. Den godkänner inte mitt användarnamn och lösen ord. Jag har försökt att gå in på egenskaper på de utdelade mapparna i ubuntu för att där få den att acceptera andra att komma in i mapparna. Men där står det att jag inte kan ändra då jag inte är ägare. Men jag har inga andra konton så vem ska då kunna dela ut mapparna?
Hjälp snälla
Hjälp snälla
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 28 gånger.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
SV: Adminstatus problem
ägaren är väll root (system administratören)
förstår inte frågan så bra, kan du försöka formulera lite bättre? (dumma mig
)
förstår inte frågan så bra, kan du försöka formulera lite bättre? (dumma mig

Problemet är helt enkelt att jag inte har funnit något sätt att dela ut ubuntu mapparna på mitt windowsnätverk eftersom jag inte verkar ha ägarstatus till de mappar jag vill dela ut. Och då jag borde ha det så funkar det inte att dela ut. Jag har ju bara ett konto att logga in på s+å hur tusan ska jag kunna dela ut mapparna då?
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Vilka mappar försöker du dela ut?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det låter som du försöker dela ut filer med samba. Har du laggt till användarna med smbpasswd på ubuntu maskinen?
Välkommen till ubuntu-se förresten

Välkommen till ubuntu-se förresten

KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarna lägger man väl till i användare och grupper eller hur? Då jag lagt ubuntu på en maskin som tidigare gick på win XP så är det de mapparna som innehåller mediafiler från den OS konfigurationen jag försöker dela ut. Det är på flera stycken diskpartitioner de ligger.
Tack så mycket, jag är en entusiastisk användare som ÄNTLIGEN slipper problemen som ständigt dyker upp när man som jag har ett hemnätverk med 5 datorer. Skulle vara skönt att slippa windows överallt. Så tack för välkomnandet. :-)
Tyvärr är jag inte tekniker utan beteendevetare, vilket gör mina teknikkunskaper blygsamma jämför med er i detta forum.
Tack så mycket, jag är en entusiastisk användare som ÄNTLIGEN slipper problemen som ständigt dyker upp när man som jag har ett hemnätverk med 5 datorer. Skulle vara skönt att slippa windows överallt. Så tack för välkomnandet. :-)
Tyvärr är jag inte tekniker utan beteendevetare, vilket gör mina teknikkunskaper blygsamma jämför med er i detta forum.
- mcNisse
Tyvär är jag en teknikdåre som knappt känner till att det finns möjligeter att klicka sig fram till inställningar
Men man behöver inte vara tekniskt duktig för att få igång sin ubuntu installation. Det är bara att kopiera kommandon från forumet 
Först måste du ange ditt lösenord sedan användarens. Och kom ihåg att byta ut användare mot det användarnamn du vill lägga till.

Ja, du lägger till användarna där. Dock spelar det inger roll hur många användare du trycker in där. De kommer inte åt utdelningarna. De användere som du vill ska komma åt utdelningarna måste läggas till i samba. Jag känner bara till terminalkommandot smbpasswd. Så starta en terminal och skriv:Användarna lägger man väl till i användare och grupper eller hur?
Kod: Markera allt
sudo smbpasswd -a användare
Om det ska funka sen har jag fler problem eftersom jag fortfarande inte kan gå in på mapparnas egenskaper för att göra dom tillgängliga för nätanvändare. Den säger fortfarande att jag inte kan ändra egenskaperna eftersom jag inte är ägaren.
-
Starta en terminalbarQuest skrev: Om det ska funka sen har jag fler problem eftersom jag fortfarande inte kan gå in på mapparnas egenskaper för att göra dom tillgängliga för nätanvändare. Den säger fortfarande att jag inte kan ändra egenskaperna eftersom jag inte är ägaren.
$ sudo chown -R 'användare som skall äga mappen' 'mapp som skall ändras'
nu har den mappen och alla mappar och filer i den mappen fått en ny ägare.
- mcNisse
Prova att göra detta med mer behörighet. Tryck alt-F2 skriv sedan in "gksudo nautilus". Sedan har du root behörighetbarQuest skrev: Om det ska funka sen har jag fler problem eftersom jag fortfarande inte kan gå in på mapparnas egenskaper för att göra dom tillgängliga för nätanvändare. Den säger fortfarande att jag inte kan ändra egenskaperna eftersom jag inte är ägaren.

nope det fungerar inte heller.DE menyer med vilka man ska kunna ställa in är skuggade så det går inte ens att klicka på dem. Börjar tyvärr tröttna på detta. 

Starta en terminal
[/quote]
Ska man skriva in sökvägarna till de olika mapparna. Det verkar nämligen inte som att den hittar kommandot?
[/quote]
Ska man skriva in sökvägarna till de olika mapparna. Det verkar nämligen inte som att den hittar kommandot?

$ sudo chown -R hund /mappens/namn

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag erkänner, jag fattar faktiskt ingenting. Får ingen som helst ordning på det här, hur mycket jag än vill. Kan man köpa någon Ubuntu för dummies?` 

Detta kommando gör så att jag har fulla rättigheter i mappen Bilder.sudo chown -R hund /home/Bilder
Vet inte om man kan förklara så mycket bättre?

Så här har jag provat att göra utan resultat.
tobbe@tobbe-desktop:~$ sudo chown -R tobbe/barnen/barnfilmer
Password:
chown: operand saknas efter "tobbe/barnen/barnfilmer"
Försök med "chown --help" för mer information.
När det misslyckades provade jag med detta istället.
tobbe@tobbe-desktop:~$ sudo chown-R tobbe/barnen/barnfilmer
sudo: chown-R: command not found
Och sen provade jag med detta?
tobbe@tobbe-desktop:~$ sudo chown -r tobbe/barnen/barnfilmer
chown: ogiltig flagga -- r
tobbe@tobbe-desktop:~$
tobbe@tobbe-desktop:~$ sudo chown -R tobbe/barnen/barnfilmer
Password:
chown: operand saknas efter "tobbe/barnen/barnfilmer"
När det misslyckades provade jag med detta istället.
tobbe@tobbe-desktop:~$ sudo chown-R tobbe/barnen/barnfilmer
sudo: chown-R: command not found
Och sen provade jag med detta?
tobbe@tobbe-desktop:~$ sudo chown -r tobbe/barnen/barnfilmer
chown: ogiltig flagga -- r
tobbe@tobbe-desktop:~$
Så ska det vara, du glömde ett mellanslag. Sedan är stora och små bokstäver väldigt viktigt!sudo chown -R tobbe /barnen/barnfilmer

Tänk på att du måste ha med hela sökvägen, ser ut som det fattas en bit?

Annars kan du öppna en terminal och skriva sudo nautilus och bläddra till mappen, högerklicka på den och välj egenskaper och där ska du kunna ändra rättigheter med.
Nu fick jag det äntligen att fungera. Tack för hjälpen alla ni underbara ubuntumänniskor. :-)