Life skrev:
amarok gillade jag inte pga att man inte kunde ha all musik i bibliotek och söka osv. jag har drygt 4000 låtar så jag vill gärna ha bra översikt över dom
Du missade nog funktionen "Samling"

Det är bara att kryssa i
vart den skall leta efter musik, sedan söker den igenom allt och lägger i en databas (SQLite, som standard med det går att välja) och varje gång du startar, eller på kommando, så omsöks samlingen och uppdaterar med allt nytt. Sedan sorteras det enligt vissa kriterier (Album, Artist o.s.v.) som man kan kontrollera själv, och läggs upp i en samling, sedan är det bara att dra ut i spellistan för att göra en tillfällig spellista, eller spara spellista, eller låta den generera smarta spellistor utefter kriterier etc. Det finns helt enkelt en väldigt avancerade möjligheter att hantera sin musik..
Inställningar -> Anpassa Amarok.. -> Samling
Verktyg -> Omsök samling (Detta kan ta lång tid första gången om du har mycket musik!)
Sedan klickar du ute i vänsterkanten där det står "Samling" för att få en lista över all musik, som du sedan drar (alt. dubbeklickar på) för att få i spellistan. Sedan kan du söka i spellista genom att skriva i "Sök:"-rutan. Du kan även söka i samlingen om du har samlingsfliken framme.
Detta, med mycket mer (Wiki, statistik, låttexter etc.) kan göras kanonbra med Amarok!
Och ja, jag gillar Amarok....

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...