Om den inte kan ändras, så måste den likvideras. Har vi tillgång till alla papper nu eller kommer vi att ha det?Sen måste ju den förening som finns likvideras, ordföranden avsättas samt omvandlas med nya stadgar.
Pengar, pengar, pengar
SV: Pengar, pengar, pengar
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Så det FINNS en förening?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Ja, den finns.nicefinger skrev: Så det FINNS en förening?
Som jag ser det måste Valberedningen som finns på papperet invänta en begäran av "Communityn"Little John skrev:Om den inte kan ändras, så måste den likvideras. Har vi tillgång till alla papper nu eller kommer vi att ha det?Sen måste ju den förening som finns likvideras, ordföranden avsättas samt omvandlas med nya stadgar.
om stadgeändringar.
Skatteverket kommer knappast att godkänna en till Ubuntu förening.... snabbt sökt i deras register.
Nu är det olyckligt om vi inte får tag på Swe_Henke som verkligen satte sig in i detta.
CrashLord är väl sedan med i valberedningen

Sedan frågar jag mig igen vad syftet är med en förening annat än att den ska hantera ekonomi

Jag kan inte se några skäl att ha en förening som ska syssla med annat.

- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jaha ... och?Little John skrev:Ja, den finns.nicefinger skrev: Så det FINNS en förening?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Den gamla ledingen lämna inte ifrån sig alla papper, kort sagtnicefinger skrev:Jaha ... och?Little John skrev:Ja, den finns.nicefinger skrev: Så det FINNS en förening?
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Little John skrev:Den gamla ledingen lämna inte ifrån sig alla papper, kort sagtnicefinger skrev:Har vi inte nå'n sorts förhandlingstrevare på gång? Annars brukar man kunna ta över en förening om man bara har protokollsutdrag och så...Little John skrev:Ja, den finns.nicefinger skrev: Så det FINNS en förening?
Jaha ... och?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Svårt att hitta det du skrev Urban 
Jag tror Bossieman är igång med det, om jag läste rätt.

Jag tror Bossieman är igång med det, om jag läste rätt.
Hur giltig är den gamla föreningen då den saknar allt såsom styrelse, stadgar och jag vet inte mer vad den saknar, måste vi dras med den eller kan vi dra igång en ny? Finns den kvar överhuvudtaget?
Och om den finns, varför lämnar då Johan den inte ifrån sig?
I övrigt så var det väl spikat och klart att det var ekonomisk förening som var det alternaiv som var intressant för oss?
Och om den finns, varför lämnar då Johan den inte ifrån sig?
I övrigt så var det väl spikat och klart att det var ekonomisk förening som var det alternaiv som var intressant för oss?
- fonsterbage 2.0
Jag tror vi kan ta det lite lugnt med Sebasteans förening tills vidare. Den är bara en papperskonstruktion utan värde.
Dels kan vi inte rent juridiskt avregistrera en förening som någon annan registrerat. Det kan bara föreningsstiftarna göra. Ska vi ha en förening så bildar vi en ny. Dels kan troligen inte ens Cannonical eller Mark Shuttleworth hävda någon slags äganderätt till ordet "ubuntu". Allra minst i Sverige.
Ingen mening att slösa energi på den frågan längre. Nu går vi vidare!
Dels kan vi inte rent juridiskt avregistrera en förening som någon annan registrerat. Det kan bara föreningsstiftarna göra. Ska vi ha en förening så bildar vi en ny. Dels kan troligen inte ens Cannonical eller Mark Shuttleworth hävda någon slags äganderätt till ordet "ubuntu". Allra minst i Sverige.
Håller med fonsterbage, framåt.
Någon som kan plocka fram en stadgemall på hur det brukar vara skrivet i en ekonomisk förening, så vi får nåt att jämföra och utgå ifrån?
Posta den isåfall här:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4726.0.html
Någon som kan plocka fram en stadgemall på hur det brukar vara skrivet i en ekonomisk förening, så vi får nåt att jämföra och utgå ifrån?
Posta den isåfall här:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4726.0.html
Inte har herr Shuttleworth något med detta att göra däremot så kanske Skatteverkets handläggare tycker det är något märkligt med en till Ubuntu Sverige förening.fonsterbage skrev: Jag tror vi kan ta det lite lugnt med Sebasteans förening tills vidare. Den är bara en papperskonstruktion utan värde.

Jag skulle gärna se att vi avsatte ordföranden i den föreningen och direkt bytte stadgar.
Borde vara enkelt o smidigt med lite "logistik".
IMHO

Hmmm, kanske är dax för de nytillträdda att kalla till ett IRC möte kanske? Med en riktig dagordning och allt?! 
(Petar ivrigt på UA och Bossieman.)

(Petar ivrigt på UA och Bossieman.)
( Slutar peta nu då jag är trött i armen.
)

Det här är viktigt....
http://www.skatteverket.se/skatter/info ... 02091.html
"Vad är en ideell förening
En ideell förening kännetecknas av att ändamålet är ideellt och/eller att dess verksamhet är ideell. En förening som främjar sina medlemmars ekonomiska intressen anses inte ha ett ideellt ändamål. För att en sådan förening, t.ex. en fackförening, ska vara en ideell förening i juridisk mening får den verksamhet som bedrivs för att främja ändamålet inte vara av affärsmässig karaktär.
En förening som både främjar medlemmarnas ekonomiska intressen och bedriver ekonomisk verksamhet av affärsmässig karaktär (kan i regel översättas med näringsverksamhet), och därtill är kooperativ, utgör en ekonomisk förening. För att en sådan ska utgöra juridisk person fordras att den registreras i föreningsregistret hos Bolagsverket. Om så inte sker ses föreningen som en s.k. oregistrerad ekonomisk förening och har som sådan inte rättskapacitet. Styrelseledamöter m.fl. personer i en sådan förening kan komma att få ett personligt ansvar för föreningens skulder.
En ideell förening kännetecknas av att ändamålet är ideellt och/eller att dess verksamhet är ideell. En förening som främjar sina medlemmars ekonomiska intressen anses inte ha ett ideellt ändamål. För att en sådan förening, t.ex. en fackförening, ska vara en ideell förening i juridisk mening får den verksamhet som bedrivs för att främja ändamålet inte vara av affärsmässig karaktär.
En förening som både främjar medlemmarnas ekonomiska intressen och bedriver ekonomisk verksamhet av affärsmässig karaktär (kan i regel översättas med näringsverksamhet), och därtill är kooperativ, utgör en ekonomisk förening. För att en sådan ska utgöra juridisk person fordras att den registreras i föreningsregistret hos Bolagsverket. Om så inte sker ses föreningen som en s.k. oregistrerad ekonomisk förening och har som sådan inte rättskapacitet. Styrelseledamöter m.fl. personer i en sådan förening kan komma att få ett personligt ansvar för föreningens skulder.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Hmm, den här föreningen är inte till för att tjäna våra ekonomiska intressen som individer (även om vi handlar tröjor och muggar av den är det inte huvudsyftet) den är till för att tjäna LoCo'ts intressen.
Det blir mer som en välgörenhetsförening som samlar in pengar till något ändamål. Någon jämförde också med idrottsföreningarnas supporterklubbar, men den jämförelsen ger lite fadd smak i munnen.
Dock, nu har vi en arbetsgrupp som utreder det här. För LoCo'ts del får det här gå till hur sjutton det vill, bara vi får portopengar och en och annan slant till annat vettigt och viktigt. Hur det vill? Ja, inom lagens och moralens råmärken förstås.
Nu får vi nog ge arbetsgruppen arbetsro. Det finns gott om jobb för oss andra medan vi väntar på resultatet.
Det blir mer som en välgörenhetsförening som samlar in pengar till något ändamål. Någon jämförde också med idrottsföreningarnas supporterklubbar, men den jämförelsen ger lite fadd smak i munnen.
Dock, nu har vi en arbetsgrupp som utreder det här. För LoCo'ts del får det här gå till hur sjutton det vill, bara vi får portopengar och en och annan slant till annat vettigt och viktigt. Hur det vill? Ja, inom lagens och moralens råmärken förstås.
Nu får vi nog ge arbetsgruppen arbetsro. Det finns gott om jobb för oss andra medan vi väntar på resultatet.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
En tanke som redan är tänkt, plun. Men det är skönt att veta att flera tänker likadant.plun skrev: Det här är viktigt....

En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018