Några 'små' frågor

benji_boy

Några 'små' frågor

Inlägg av benji_boy »

Hej, jag har några små frågor om Ubuntu 7.04 eller problem kanske.. men hur som helst önskar jag att jag kunde lösa det så jag söker lite hjälp här.

Fråga 1.
Jag har en mountad grej på skrivbordet som heter /boot där min grub ligger.. nu vågar jag inte riktigt avmontera den för jag är rädd att hela grubben ska gå sönder.. Kan jag avmontera den?

Fråga 2.
Jag behöver lite hjälp med att ställa in min Grub. eftersom att det inte finns nått grafiskt progam i Ubuntu som kan hjälpa mig så måste jag ju göra detta i grub meny filen vilket jag inte är något proffs på.

30g SATA hdd
(1 partition) <- Här ligger mitt Windows XP som jag vill lägga till i grubben
320g SATA hdd
(2 Partitioner)
(Partition 1)
(Partition 2)
320g SATA hdd
(2 Partitioner)
(Partition 1)
(Partition 2)
160 IDE hdd <- Här ligger Grubben (grubben har alltså bara lagt till OS som ligger på denna IDE hdd.)
(Partition 1)
(Partition 2) <- Här ligger Ubuntu 7.06 och jag vill lägga till så att jag kan starta Windows XP från grubben.

Fråga 3.
Hur kan jag få min Beryl att starta samtidigt som datorn? eller alltså när jag loggar in på Ubuntu?(avklarad)

Fråga 4.
Frågan kanske inte riktigt hör hemma här men jag kör den iaf för att slippa skriva massvis med olika trådar.

När jag kör Open Arena i fullscreen så blir grafiken ful oavsett inställningar. men det såg betydligt bättre ut när jag inte körde fullscreen.. ungefär som att den inte fattar att den skall ändra upplösningen i fullscreen. (om någon varit med om ngt liknande eller bara vet svaret så är jag tacksam för svar :) )

Fråga 5.
Fråga med liknande karaktär som ovanstående.
I Nexuiz så går min gubbe alltid åt Vänster helt automatiskt, vilket gör det fruktansvärt svårt att spela. (Ja, jag har kollat och försökt hitta nått i kontroll inställningarna men kan inte hitta något.) Om någon har liknande problem och löst det så är jag tacksam för svar här med :)

Fråga 6.
Kan man med de nyaste nvidia drivarna använda 2 skärmar ? (det jag vill är alltså att koppla in tvn i DVI kontakten..) verkar inte riktigt hitta vart man fixar det.
Senast redigerad av 1 benji_boy, redigerad totalt 25 gånger.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: Några 'små' frågor

Inlägg av SakJur »

benji_boy skrev: Fråga 3
Hur kan jag få min Beryl att starta samtidigt som datorn? eller alltså när jag loggar in på Ubuntu?
Den där kan jag:
Gå in på System > Preference (Alternativ) >  Sessions (Sessioner) > Startup Programs (Vet inte riktigt) > Add (Lägg till)

Sen borde det bara vara att skriva Beryl i rutan och lägga till, sen startar Beryl samtidigt som du loggar in.
Samma sak går att göra med tex. GAIM.
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
benji_boy

Inlägg av benji_boy »

SakJur skrev: Fråga 3
Hur kan jag få min Beryl att starta samtidigt som datorn? eller alltså när jag loggar in på Ubuntu?
Den där kan jag:
Gå in på System > Preference (Alternativ) >  Sessions (Sessioner) > Startup Programs (Vet inte riktigt) > Add (Lägg till)

Sen borde det bara vara att skriva Beryl i rutan och lägga till, sen startar Beryl samtidigt som du loggar in.
Samma sak går att göra med tex. GAIM.
[/quote]

Tack så mycket det fungerade :) fick dock skriva hela beryl-manager :P
SakJur
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

benji_boy skrev: Tack så mycket det fungerade :) fick dock skriva hela beryl-manager :P
Inga problem!
Så bra att det funkade.

Jag hade förut använt det själv till gDesklets och GAIM.
Hoppas det går bra med Ubuntu.
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

benji_boy skrev: Hej, jag har några små frågor om Ubuntu 7.06 eller problem kanske.. men hur som helst önskar jag att jag kunde lösa det så jag söker lite hjälp här.
7.04, måste jag gnälla med. Sjuan för året 4 för månaden. Det är inte juni än ;)
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
benji_boy

Inlägg av benji_boy »

Daniel Holm skrev:
7.04, måste jag gnälla med. Sjuan för året 4 för månaden. Det är inte juni än ;)
oj då som det kan gå :P ändrat nu iaf
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Hehe, lugnt vettu ;)Nu har du lärt dig något nytt ;)
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
benji_boy

Inlägg av benji_boy »

Daniel Holm skrev: Hehe, lugnt vettu ;)Nu har du lärt dig något nytt ;)
nytt vet jag inte.. var bara skrivfel :P men tack för rättningen i alla fall.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

benji_boy skrev: Fråga 1.
Jag har en mountad grej på skrivbordet som heter /boot där min grub ligger.. nu vågar jag inte riktigt avmontera den för jag är rädd att hela grubben ska gå sönder.. Kan jag avmontera den?
Du kan iofs avmontera den men ta aldrig bort /boot . Utan den kan din Linux installation inte starta.
benji_boy skrev: Fråga 2.
Jag behöver lite hjälp med att ställa in min Grub. eftersom att det inte finns nått grafiskt progam i Ubuntu som kan hjälpa mig så måste jag ju göra detta i grub meny filen vilket jag inte är något proffs på.
Kopiera in innehållet i din grubb fil här i forumet så skall vi nog kunna visa dig hur du löser det.
benji_boy

Inlägg av benji_boy »

Johan R-E skrev: Kopiera in innehållet i din grubb fil här i forumet så skall vi nog kunna visa dig hur du löser det.
Okej, Har bifogat en fil, Ja jag vet att det ser lustigt ut med 2 vista grejer.. men de ska bort.. det var bara något test, tog bort installationerna men de kom med i grubben iaf..

[bifogad fil raderad av administratör]
benji_boy

Inlägg av benji_boy »

bump, please help meeeeeeee! =)
Användarvisningsbild
Erik Andrén
Kontakt:

Inlägg av Erik Andrén »

benji_boy skrev: bump, please help meeeeeeee! =)
Bumpa inte dina egna trådar; det anses mycket fult.
benji_boy

Inlägg av benji_boy »

Erik Andrén skrev:
Bumpa inte dina egna trådar; det anses mycket fult.
Vad är det för bs, det är ju jag som vill ha svar då är det inte så lustigt om jag bumpar den !="#"!#!¤=)#!)%&!?¤=!?#="!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det är inte så lätt med alla dina diskar o partitioner...

Börja i den här tråden så kanske GRUB o Windoze klarnar.

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,3965.0.html
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

benji_boy, jag ser två windows boot partitioner listade i din menu.lst. Båda är listade som Vista installationer vilket iofs är av underordnad betydelse i sammanhanget.

Ser du inte dessa som val när du startar maskinen?
benji_boy

Inlägg av benji_boy »

Johan R-E skrev: benji_boy, jag ser två windows boot partitioner listade i din menu.lst. Båda är listade som Vista installationer vilket iofs är av underordnad betydelse i sammanhanget.

Ser du inte dessa som val när du startar maskinen?
jo visst ser jag dem.. men dom fungerar ej vilket dom inte skall heller för dom finns inte.. bara en beta version av vista som aldrig fungerade på min dator men inte riktigt vill bort från den hddn som jag aldrig hade lust att formatera.. så dom borde inte vara med i grubben. Har använt dem för att exprimentera mig fram till att försöka kunna boota windows vilket aldrig fungerade och nu har hela min grub crashat istället så kan inte boota ubuntu längre :'( och vill inte installera om tror min mbr lr nått är sabbad.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"