Är det dåligt att använda shutdown?

25an

Är det dåligt att använda shutdown?

Inlägg av 25an »

Hej!

Jag har de senaste månaden använt min ubuntu (6.06 LTS ) dator som en media dator det jag kör på den är endast filmer mha vlc.
Jag har sedan kört kommandot sudo shutdown -h +45 för att datorn ska stänga av sig själv efter filmen eller efter ett serie avsnitt. Detta har fungerat jätte bra fram tills igår jag har lokaliserat problemet till xserven eller Gnome men vad som är fel vet jag inte. Det som nu händer när xserven startar är progress fönstret för gnome hänger sig ett tag även efter att gnome startat upp om jag försöker starta ett program vilket som så tar det minuter innan den startar.
Jag misstänker att det har något med shutdown att göra men jag vet inte är det så att man inte
ska använda shutdown om gnome är igång?

Jag kommer aldrig gå över till MS igen men jag börjar bli lite trött på dessa problem som uppstår
detta har säkert med min kunskap att göra men hur mycket kunskap ska det krävas för att titta på filmer på en dator och använda kommandon som faktiskt finns det är inte direkt som om jag har skrivit shutdown själv.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

SV: Är det dåligt att använda shutdown?

Inlägg av zero gravity »

Det skall vara ofarligt, men funderar lite på tillägget -h. Kanske borde köra något annat o se om det funkar (alt helt utan)
Abusus non tollit usum
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

När du kör shutdown så kommer alla dina demoner (service på nyspråk) att stängas ner rent och snyggt via skripten i /etc/init.d. Så med dem är det inga problem.

Till övriga program skickas signalen TERM (terminate) och om programmet lyssnar efter denna signal så får det chansen att spara undan inställningar o.s.v. Men många program bryr sig inte alls om signalen och då stängs de bara av, och det kan möjligtvis ställa till med bekymmer. Jag vet inte hur diverse Gnome-program beter sig.

Som ett sista steg innan datorn stängs av så skickas signalen KILL till alla program som fortfarande körs, och då stängs de obönhörligt av.
25an

Inlägg av 25an »

jag gillar idean med en timer på shutdown,
finns det något sätt att använda detta men ändå få en ren nedstängning av programmen om jag vill skriva ett script tex några ideer vad jag ska tänka på då?

tack för era svar
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Du kanske kan använda "gnome-session-save --kill", men då sparas sessionen så att vissa program återstartas när du loggar in igen.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"