Pengar, pengar, pengar

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Pengar, pengar, pengar

Inlägg av Grön Göling »

YEP
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

Men om jag säger ja, vad blir min uppgift då ?
Senast redigerad av 1 johan_pirate, redigerad totalt 25 gånger.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Att tillsammans med 2 ytterligare personer, varav jag antagligen är den ena, få till stånd ett förslag till regler för föreningen.
UA ansåg att jag, såsom varande anti-förening, skulle vara bra. Man får då förutsätta att en av de andra personerna är pro-förening och den tredje mer neutral.
Min egen fundering är att en tredje person med tji insikter i föreningslivets stadgar m.m. kan vara den verkliga tillgången, därför att där kan man inhämta synpunkter som ingen av de andra två skulle ha.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

jag tackar för erbjudandet, men det verkar som att det kräver mycket ansvar och det är jag faktiskt lite dålig på. :-\

så nej.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Steg ett är att skriva ihop en liten "varudeklaration" till föreningen, vad den ska göra och inte göra och hur föreningen ska samverka med LoCo't, så att vi kan rösta om saken. Det mesta finns nog i den här tråden, så det handlar om att läsa, jämka samman och "knyta ihop säcken".

Vi har haft "mycket snack och lite verkstad" om det här, nu handlar det om att komma till skott och bestämma om vi ska ha en förening eller om vi ska skrota den idén för gott --- eller i alla fall begrava den för en längre tid.

Vi behöver alltså tre personer. Jag räknar in Grön Göling och Johan_pirate, det vore då katten om inte en tredje dök upp ikväll.

PS: Johan, läs det fetade, det är väl inte så jättejobbigt?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

???  :'( ??? :'(

Tolkar tystnaden som att vi ska skita i det. Vi ska alltså inte ens ha portopengar så att vi kan skicka ut de skivor som skickas till oss! Har jag fel?

???
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Trill

Inlägg av Trill »

Det måste väl finnas någon??

Jag vill ha en Ubuntu mugg! 8)
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

Urban Anjar skrev: ???  :'( ??? :'(

Tolkar tystnaden som att vi ska skita i det. Vi ska alltså inte ens ha portopengar så att vi kan skicka ut de skivor som skickas till oss! Har jag fel?

???
jag har beslutsångest....
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

johan_pirate skrev: jag har beslutsångest....
*garv*
Nä. ärligt talat, ha inte det, för särskilt betungande är det inte, annars sutte jag inte här i den sits jag gör. Vi ska diskutera oss fram till riktlinjer men inte direkta stadgar. Inga konstigheter. Och inte kan vi slå varandra på käften heller såhär i cyber....

Nu ska jag ge mig ut och ragga stenhårt på det däringa "fönstret"
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Jag vill ha en mugg och en tshirt .. kanske får man det om man blir stödmedlem (200kr/år) ???
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

okie, jag hjälper till då.

ska försöka så gott jag kan.

kom bara ihåg att jag är inte så erfaren :)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

johan_pirate skrev: okie, jag hjälper till då.

ska försöka så gott jag kan.

kom bara ihåg att jag är inte så erfaren :)
SNYGGT! Nu ska jag bara ragga upp fönsterbågen också, om det går....och om ingen annan, föreningräv, anmäler sig!

Din oerfarenhet i det här sammanhanget, ser jag som en styrka.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Nu börjar det se lite ljusare ut  :) :) :)

Om det här skiter sig blir det inga muggar, inga t-shirts, inget whatsoever som kostar eller inbringar pengar.
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Inlägg av fonsterbage 2.0 »

OK. Jag är med. Sorry att jag reagerat långsamt. Har suttit trångt några dar och kommer göra så en vecka till.

Det första jag ska göra är att läsa in mig på vad som skrivit hittills.

Sen är den första frågan om vad det är för förening vi ska ha. D v s vilken föreningsform vi väljer.

Undrar om inte ekonomisk förening skulle kunna vara något. Betydligt underskattad verksamhetsform som är enklare att bedriva än vad de flesta tror. Oavsett vilken typ av förening vi bildar om vi bildar någon så kommer utgifterna vara större än inkomsterna. Med en ekonomisk förening kommer vi då kunna få tillbaka på momsen. Den skulle underlätta eventuella ekonomiska kontakter med företag och myndigheter m.m.

Hur många här vet egentligen vad en ekonomisk förening är? Googla lite annars. Tror det skulle leda för långt att i diskussionen få en diskussion om vad ett kooperativ är. Utgår därför att den som skriver först tagit reda på vad en ek. för. är.

För ek. för. finns stadgemallar som lätt anpassas. Med en sådan lösning är det egentligen bara målsättningsparagrafen som behöver behöver formuleras.

Ett "Konsum Ubuntu" skulle dessutom i sig vara profilskapande och ha ett visst värde då det gäller marknadsföringen då det ger ett gediget intryck.

Hinner som sagt inte svara så mycket de närmaste dagarna, men kommer i mån av dator gå in och titta på tråden nån gång per dygn.

I övrigt kan jag meddela att i frågan om förhållandet förening - locot är jag i dag mer tveksam än tidigare. Jag har ansett det självklart att föreningen och locot måste ha mycket fasta band. Att det måste finnas ett visst samband ser jag fortfarande som självklart, men jag är mer osäker på formerna. Locot i dag fungerar i all högönsklig välmåga!
Okänd

Inlägg av Okänd »

fonsterbage skrev:
Ett "Konsum Ubuntu" skulle dessutom i sig vara profilskapande och ha ett visst värde då det gäller marknadsföringen då det ger ett gediget intryck.

I övrigt kan jag meddela att i frågan om förhållandet förening - locot är jag i dag mer tveksam än tidigare. Jag har ansett det självklart att föreningen och locot måste ha mycket fasta band. Att det måste finnas ett visst samband ser jag fortfarande som självklart, men jag är mer osäker på formerna. Locot i dag fungerar i all högönsklig välmåga!
Lysande angående "Konsum Ubuntu".... :D

Dito synpunkter angående LoCot.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

fonsterbage skrev: OK. Jag är med. Sorry att jag reagerat långsamt. Har suttit trångt några dar och kommer göra så en vecka till.

Det första jag ska göra är att läsa in mig på vad som skrivit hittills.

Sen är den första frågan om vad det är för förening vi ska ha. D v s vilken föreningsform vi väljer.

Undrar om inte ekonomisk förening skulle kunna vara något. Betydligt underskattad verksamhetsform som är enklare att bedriva än vad de flesta tror. Oavsett vilken typ av förening vi bildar om vi bildar någon så kommer utgifterna vara större än inkomsterna. Med en ekonomisk förening kommer vi då kunna få tillbaka på momsen. Den skulle underlätta eventuella ekonomiska kontakter med företag och myndigheter m.m.

Hur många här vet egentligen vad en ekonomisk förening är? Googla lite annars. Tror det skulle leda för långt att i diskussionen få en diskussion om vad ett kooperativ är. Utgår därför att den som skriver först tagit reda på vad en ek. för. är.

För ek. för. finns stadgemallar som lätt anpassas. Med en sådan lösning är det egentligen bara målsättningsparagrafen som behöver behöver formuleras.

Hinner som sagt inte svara så mycket de närmaste dagarna, men kommer i mån av dator gå in och titta på tråden nån gång per dygn.

Tack goa herrn!

Jag har petat litet i stadgeförslaget. Väldigt litet, för något så förtvivlat fyrkantigt har sällan skådats. Om du skulle vilja.....*ber på mina bara knän*

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... w.html#new

Samma gäller Johan Piraten.
Sen kanske vi kan ha PM-kontakt mellan varven, så att forumbesökarna skall besparas åtminstone en del av resonemanget. Allt kommer ju att redovisas i slutänden iallafall.
UA pratar om en ideell förening. Ha det i åtanke.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

fonsterbage skrev: Undrar om inte ekonomisk förening skulle kunna vara något. Betydligt underskattad verksamhetsform som är enklare att bedriva än vad de flesta tror. Oavsett vilken typ av förening vi bildar om vi bildar någon så kommer utgifterna vara större än inkomsterna. Med en ekonomisk förening kommer vi då kunna få tillbaka på momsen. Den skulle underlätta eventuella ekonomiska kontakter med företag och myndigheter m.m.
Nog får man tillbaks momsen även som ideell förening? Det vill jag minnas att det var så.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev:
fonsterbage skrev: Undrar om inte ekonomisk förening skulle kunna vara något. Betydligt underskattad verksamhetsform som är enklare att bedriva än vad de flesta tror. Oavsett vilken typ av förening vi bildar om vi bildar någon så kommer utgifterna vara större än inkomsterna. Med en ekonomisk förening kommer vi då kunna få tillbaka på momsen. Den skulle underlätta eventuella ekonomiska kontakter med företag och myndigheter m.m.
Nog får man tillbaks momsen även som ideell förening? Det vill jag minnas att det var så.
http://www.skatteverket.se/fordigsomar/ ... 00579.html

;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Vilken form vi hamnar i kanske kvittar. Finner ni att ett aktiebolag är bäst och får LoCo't att tycka att det är en bra idé, så är det OK för mig. Huvudsaken vi kommer framåt. Utred detta och kom med ett förslag innan sommaren.  :) :) :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Här är momslagstiftningen direkt...

http://www.skatteverket.se/skatter/merv ... 03909.html

Hursomhelst så varför ska vi ha en förening som ska syssla med annat än ekonomin  ??? ??? ???

En "ideell (ekonomisk) förening" räcker ju.

Sen måste ju den förening som finns likvideras, ordföranden avsättas samt omvandlas med nya stadgar.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"