Floppydisk

anli

Floppydisk

Inlägg av anli »

Har 5 filer på disketten. 1.autoexec.bat MS-DOS-komandofil,1kb.2 readme.txt 3kb.3 w6119ims.2A0.txt 1kb. 4 awdfl770.exe ?kb. 5. w6119ims.2A0,2A0-fil 256kb.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Floppydisk

Inlägg av Retardedpope »

1. autoexec.bat MS-DOS-komandofil,1kb
Tyder på att det är meningen att man ska boota från disketten
2. readme.txt 3kb
I denna filen står det förmodligen hur du ska gå till väga. Tips: läs den (iaf det viktiga)
3. w6119ims.2A0.txt 1kb
textdokument... :|
4. awdfl770.exe ?kb
exekverbar fil... troligtvis programmet som kommer att uppgradera ditt bios
5. w6119ims.2A0,2A0-fil 256kb
2A0-fil... har aldrig hört talas om den sortens fil, men det har väl nåt med ditt bios att göra.

Det är alldeles uppenbart att det inte funkar att köra den i ubuntu och det är inte meningen heller.

[quote="anli"]Har botat floppyn men eftersom den inte kan automontera så har jag inte fått det att fungera.Problemet kvarstår ju med alla konstiga tecken och bokstäver under filerna på disketten ungefär som att linux inte acepterar filerna.[/quote]
Det verkar inte som att du lyckades boota från disketten... :/

Detta gör du genom att stoppa i disketten innan du startar datorn.
Är bios rätt inställt så är det bara att vänta.
Ser du nånting som har med ubuntu att göra så är bios inte rätt inställt.
Olika bios fungerar olika, men det brukar stå hur man ska göra för att komma till bios-inställningarna (bios-setup) precis när man startar datorn. Är du osäker kan du prova att trycka på delete, vilket verkar vara vanligt på äldre datorer (på datorn jag sitter på nu är det F2)
Om du är helt säker på att bios är rätt inställt, men det ändå inte fungerar... så kan jag nog inte hjälpa dig mer.

Bara så du vet: om du på något sätt lyckas fördärva ditt bios så kommer du inte att kunna sätta igång datorn... så det är helt på egen risk
anli

Floppydisk

Inlägg av anli »

Har varit in i bios många gånger för boota cdrom för att kunna köra t.ex livecd.Om jag bootar floppyn,sätter in disketten och startar om datorn så får jag bara upp "disk-error och måste då ts ut disketten och trycka på valfri knapp för att datorn ska kunna starta! Finns tydligen inte nån startfil på disketten eller så är det nåt spök med nån fil/anli
Användarvisningsbild
Retardedpope

Floppydisk

Inlägg av Retardedpope »

jaha ok då är det uppenbarligen något fel på disketten...
har du läst readme.txt?
Det brukar stå hur man ska göra och hur man löser kända problem... :/
om tanken är att man ska köra disketten ifrån windows eller dos så står det i readme.txt och om det är meningen att man ska boota från disketten så står det också i readme.txt...
Jag ska erkänna att jag inte brukar syssla med bootbara disketter (har installerat dos på en dator en gång, men det är allt), men det verkar som att det blivit något fel... jag vet inte vad som krävs för att få en diskett bootbar, men jag trodde att autoexec.bat var "startfilen"...

men läs readme.txt och se vad du kommer fram till...
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Floppydisk

Inlägg av ozamosi »

Jag har aldrig gjort något sådant, men det där ser inte ut att vara tillräckligt med filer.

awdfl770.exe är filen som kommer att utföra själva uppgraderingen, w6119ims.2A0 bör vara filen som awdfl ska slänga till BIOS. Du har inga filer som faktiskt bootar själva disketten.

Du behöver skapa en annan boot-floppy (går att göra i XP säger min kompis som sitter bredvid - jag vet inte), och boota från den. När datorn har bootat, ska du ta ut den disketten, stoppa in den du fick av din kompis, och sedan skriva cd a: följt av awdfl770.
Oscar
Kontakt:

Floppydisk

Inlägg av Oscar »

[quote="anli"]Om jag formaterar försvinner väl alla data? Har uppgradering av bios på disketten (förmodligen i DOS).[/quote]
Har du en BIOS-uppdatering på disken kör den förmodligen inte ens FAT, utan något eget kör anpassat för att köras med ditt BIOS.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Floppydisk

Inlägg av Retardedpope »

[quote="ozamosi"]och sedan skriva cd a: följt av awdfl770.[/quote]
hehe märks att ozamosi inte sitter i dos så ofta... :P (och varför skulle han?)
Koden bör se ut typ så här:

Kod: Markera allt

a:
dir
awdfl770.exe
observera att i dos spelar STORA och små bokstäver ingen roll
dir är bara till för att kolla så att du har rätt filer (typ för att dubbelkolla, så slipper det bli fel)
jag vet inte, men det är möjligt att man kan byta ut awdfl770.exe mot autoexec.bat. Det kanske till och med är meningen...

En .bat-fil är en "doskommando-fil" (tror att motsvarigheten i linux är .sh). Så det är möjligt att autoexec.bat exekverar awdfl770.exe och kanske även gör något annat viktigt...

[quote="ozamosi"]Du behöver skapa en annan boot-floppy (går att göra i XP säger min kompis som sitter bredvid - jag vet inte)[/quote]
Har jag aldrig gjort, men det måste jag prova... Gör förmodligen det efter att jag skrivit färdigt detta inlägg... Lyckas jag kan jag ju beskriva hur jag gjorde :)
Användarvisningsbild
Retardedpope

Floppydisk

Inlägg av Retardedpope »

[quote="monotux"]Har du en BIOS-uppdatering på disken kör den förmodligen inte ens FAT, utan något eget kör anpassat för att köras med ditt BIOS.[/quote]
Självklart är det FAT, om det ligger dos filer på disketten som dessutom går att se i windows måste det vara FAT eftersom att det är det ända filsystemet som stöds av dos och även det enda filsystemet som stöds av windows på disketter.
Oscar
Kontakt:

Floppydisk

Inlägg av Oscar »

[quote="Retardedpope"][quote="monotux"]Har du en BIOS-uppdatering på disken kör den förmodligen inte ens FAT, utan något eget kör anpassat för att köras med ditt BIOS.[/quote]
Självklart är det FAT, om det ligger dos filer på disketten som dessutom går att se i windows måste det vara FAT eftersom att det är det ända filsystemet som stöds av dos och även det enda filsystemet som stöds av windows på disketter.[/quote]
När jag gjorde en BIOS-uppdatering senast tankade jag ner en exe-fil i windows som kördes, och i processen skrev det programmet över allt innehåll på disketten och la in det som behövdes för att uppdatera mina BIOS - och detta kördes _inte_, jag repererar: _inte_ på fat.

BIOS är _INTE_ DOS.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Floppydisk

Inlägg av Retardedpope »

anli skrev:Har varit in i bios många gånger för boota cdrom för att kunna köra t.ex livecd.Om jag bootar floppyn,sätter in disketten och startar om datorn så får jag bara upp "disk-error och måste då ts ut disketten och trycka på valfri knapp för att datorn ska kunna starta! Finns tydligen inte nån startfil på disketten eller så är det nåt spök med nån fil/anli
Jag fick precis samma fel:
Disk I/O error
Replace the disk, and then press any key
Om du får detta felmeddelande så tyder det på att det är en bootbar diskett, för om det inte är det så får man felmeddelandet:
This is not a bootable disk. Please insert a bootable floppy and
press any key to try again ...
Min bästa gisnig är att det är fel på disketten, altså hårdvarufel, inte mjukvarufel. Jag använde nämligen en diskett som innan den blev bootbar fick windows att säga att den inte var formaterad rätt och vissa filer gick inte att kopiera från disketten...

Jag får väl leta upp en diskett som jag vet fungerar och försöka igen... och du borde prova att göra en ny diskett för biosuppgradering...

Om du funderar på att göra en annan bootfloppy, som ozamosi skrev, så är det bara att välja att formatera disketten, sedan kryssa i rutan Skapa en MS-DOS-startdiskett och avslutningsvis trycka på starta... sedan är det bara att vänta på att formateringen ska bli färdig och sen är det klart. Lätt som en plätt :P
Användarvisningsbild
Retardedpope

Floppydisk

Inlägg av Retardedpope »

[quote="monotux"]När jag gjorde en BIOS-uppdatering senast tankade jag ner en exe-fil i windows som kördes, och i processen skrev det programmet över allt innehåll på disketten och la in det som behövdes för att uppdatera mina BIOS - och detta kördes _inte_, jag repererar: _inte_ på fat.[/quote]
Dos är inte det enda sättet att boota en diskett på och eftersom att jag överhuvudtaget inte vet vad som fanns på din bios-uppgraderings-diskett, så kan jag inte utala mig om den använde sig av dos eller inte, men med tanke på vilka filer som ligger på anli's diskett så är det rätt uppenbart att den bios-uppgraderings-disketten använder både FAT och dos.
[quote="monotux"]BIOS är _INTE_ DOS.[/quote]
Nej självklart inte, men själva processen som uppgraderar bios kan köras i dos, vilket verkar vara fallet med anli's diskett.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Floppydisk

Inlägg av Retardedpope »

anli: jag tog en fungerande diskett och gjorde den bootbar, via windows XP och det fungerade utan några som helst problem... så leta upp en fungerande diskett och gör en ny bios-uppgraderings-diskett :D
anli

Floppydisk

Inlägg av anli »

Vilken fil jag än går in på så får jag till svar: "arkivtypen stöds inte".
Användarvisningsbild
Retardedpope

Floppydisk

Inlägg av Retardedpope »

[quote="anli"]Vilken fil jag än går in på så får jag till svar: "arkivtypen stöds inte".[/quote]
Lite oklart vad du menar, men jag antar att du menar att du har monterat disketten i ubuntu och dubbelklickar på de innehållande filerna. Jag antar också att disketten du monterade är den icke fungerande bios-uppgraderings-disketten...

Ta en fungerande diskett och gör en ny bios-uppgraderings-diskett av den och boota sedan ifrån den.
anli

Floppydisk

Inlägg av anli »

Tackar för all hjälp med "floppydiskett"!!! Ett sant nöje att få vara med i ett sånt forum/MVH/anli.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Floppydisk

Inlägg av Retardedpope »

anli: lyckades du uppgradera ditt bios?
anli

Floppydisk

Inlägg av anli »

Jag skippade biosuppgraderingen tills vidare!
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"