Funderar att byta från XP till ubuntu

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Funderar att byta från XP till ubuntu

Inlägg av vulfgar »

defatist skrev: Jag har nu bytt till svenska och fått till en upplösning som är bra, gjort 344 st uppdateringar.
Detta är med mina tidigare erfaringar helt otroligt. Tänker nu tanka hem Thunderbird kan man på något sätt importera det som som finns på XP.n?
Jag tog helt enkelt profil-mappen från Documents and settings och kopierade över den till mappen .thunderbird
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 12 gånger.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
defatist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av defatist »

Detta får jag helt enkelt inte att fungera.
Behöver nog lite utförligare instruktioner.
Är det ok att fortsätta på denna tråden?
Skulle vara fint att få in bokmärken från firefoxen oxså.
Senast redigerad av 1 defatist, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag har inte installerat thunderbird under windows nu, så jag får försöka plocka ur minnet. har för mej att mappen du ska kopiera ligger här c:\Documents and Settings\<anv namn>\Application Data\Thunderbird\Profiles där <anv namn> är ditt användarnamn i windows. Mappen som ska kopieras heter något i stil med xxxxxxxx.default där xxxxxxxx är en blandning av siffror och bokstäver. Mappen placeras sedan i /home/<linux anv>/.thunderbird där <linux anv> är ditt användarnamn i ubuntu. För att kunna se mappen .thunderbird så måste du ställa in visning av dolda filer. det är möjligt att du måste starta thunderbird först för att mappen ska skapas, jag minns inte riktigt.

Bokmärken i firefox ligger i windows i filen c:\Documents and Settings\<anv namn>\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\xxxxxxxx.default\bookmarks.html kopiera över den till mappen /home/<linux anv>/.mozilla/firefox/xxxxxxxx.default
Användarvisningsbild
defatist

Inlägg av defatist »

Tack för ditt svar ligger just nu och kör XP.n för att få färdigt lite arbete, så jag får vänta lite med dina råd. Så jag ber att få återkomma senare.Eller kan man från XP.n få över inställningarna till Ubuntun?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det är absolut enklast att göra det från ubuntu.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

magus skrev: Okej, tackar för informationen. Blir lite problem för min del då när hårddisken nu är uppdelad på tre partitioner typ 5GB, 35GB & 80GB.
Så jag kanske ska ta och göra om till 2x20GB samt en 80GB då?
Kom att tänka på nu ifall jag installerar och kör ubuntu ett tag med Windows kvar spelar det någon roll ifall ubuntu är installerat på någon annan partition än Windows?
Hej magus,

Ett alternativ kan ju vara att du laddar hem Ubuntu LiveCD och blir förtrogen med den. Ofta kan ju dom flesta basala funktioner som surfning, ordbehandling ... fungera direkt. LiveCD ändrar inget på din hårddisk. När du sedan tycker att du vill installera Ubuntu så kan du först defragmentera disken med Windows och sedan använda kommandot GParted från LiveCD. Med GParted kan du skapa en partition som du sedan lägger Ubuntu på.

När du är klar med partitioneringen bör du alltså ha åtminstone två partitioner på disken:
1. Din gamla Windowspartition. (Det bör förstås vara lite tomt utryme på den så att Windows kan "andas".)
2. En tom partition på minst helst 15G. På denna partition installerar du Ubuntu. (Klicka installationsikonen från LiveCD. (Ubuntu kommer då att själv dela upp denna partition i minst två delar, root och swap.) Vill man så kan man skippa GParted och köra både partitionering och installation av Ubuntu samtidigt.

Ett annat alternativ är ju Wubi som beskrivits i tråden här. Jag vet för lite om det för att kunna jämföra. En av dess fördelar verkar ju vara att man inte behöver partitionera. En fördel med att använda LiveCD och installation är att det finns många här i forumet som vet hur det funkar och kan svara på frågor.
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 13 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Dock kan man väl inte se om grafikdrivrutinerna fungerar med hjälp av en livecd? Ett annat alternativ är att installera ubuntu med hjälp av VMware, vet dock inte om detta är lätt eftersom jag inte har provat själv.

Lycka till med ubuntu och linux!  :D
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
magus

Inlägg av magus »

Hej igen och tack för alla tips.
Nu har jag gjort ett första test med live-cd:n och det funkade väldigt bra inga problem alls med trådlösa nätverkskortet och ljudkortet t ex.
Det enda som inte fungerade (eller iaf av vad jag upptäckte nu) var tangentbordet (logitch PS/2) som var helt stendött.
Ska söka lite information nu om vad det kan bero på och sen testa igen :D
AMD Athlon Thunderbird 1,4Ghz | 512 ram | Nvidia Geforce 2 Gts/Pro | SB Live! 5.1 Digital
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Kul att det funkar bra. Tådlöst går galant så ditt system är redan vassare än mitt >:(  ;) Du löser säkert de kvarvarande problemen. Fråga bara vidare här i forumet annars.
Här står lite om keyboardproblem:
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-186689.html
Verkar som om en anledning till problem kan vara att systemet tror att keyboard är anslutet via USB. Ett sätt att prova lösa problemet är tydligen ta bort USB-kbd-mouse optionen i BIOS. Ett annat sätt man kan prova är visst att hacka lite på någon tangent under uppstart så att systemet inte glömmer var keyboard finns. (Urtypen för kvick-fix eller ...  ;)) Lämpligen hackas väl en "betydelselös" tangent som t.ex. <numlock> :)
Välkommen till Ubuntu och forum.

EDIT:
Jag gissar att du redan sett hårdvaruforum, där man också kan fråga och få fler tips. T.ex.:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,833.0.html
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 15 gånger.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

ycc skrev:Ett annat sätt man kan prova är visst att hacka lite på någon tangent under uppstart så att systemet inte glömmer var keyboard finns. (Urtypen för kvick-fix eller ...  ;)) Lämpligen hackas väl en "betydelselös" tangent som t.ex. <numlock> :)
Jag måste hacka lite på mitt tangentbord, så att datorn överhuvudtaget vill starta
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
magus

Inlägg av magus »

Hej igen!
Nu har jag installerat ubuntu, tog bort windows direkt ingen ide att hålla på och krångla med båda lika bra att testa på riktigt direkt.
Är väldigt nöjd såhär långt, inga större problem så här långt det lilla som har vart har jag lyckats lösa efter att ha kollat runt här på forumet.
Tangentbordet vill dock bara vara med alls, eller jag har lyckats få det att fungera men det gör bara det ifall jag har det urkopplat fram tills ubuntu har startat och inloggningsfönstret kommit upp och därefter sätter i det :D
det börjar bli lite jobbigt men det ordnar sig nog... hoppas jag.
Tack för alla tips härifrån det har hjälpt en massa och fått mig att byta till ubuntu!
AMD Athlon Thunderbird 1,4Ghz | 512 ram | Nvidia Geforce 2 Gts/Pro | SB Live! 5.1 Digital
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Verkligen kul att höra att det går bra för dig. Lycka till!
* Detta meddelande har granskats av FRA *
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Du hittade en finurlig väg runt problemet. Har du kunnat prova något annat tangentbord och se om problemet är kvar?
Ratski

Inlägg av Ratski »

defatist skrev: Detta får jag helt enkelt inte att fungera.
Behöver nog lite utförligare instruktioner.
Är det ok att fortsätta på denna tråden?
Skulle vara fint att få in bokmärken från firefoxen oxså.
använd alternativt foxmarks. finns att ladda hem från www.mozilla.com
Användarvisningsbild
defatist

Inlägg av defatist »

Jepp Foxmark har jag ochdet fungerar bra, men jag får fortfarande inte in
e-posten från XPn till Thunderbirden i Ubuntun.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Prova med att först starta TB i ubuntu och skapa ett konto. Stäng TB igen. Hämta din TB-profil från xp och kopiera så som jag skrev i ett tidigare inlägg. Nu har du 2 olika profiler och borde få upp ett val när du startar TB. För att slippa det så ta bort den profil du gjorde först, eller så flyttar du innehållet från din gamla profil - den du vill ha - till den nya och skriver över den. 

Det borde funka för dej när det funkade för mej.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"