Krash i uppstart av live cd:n

marcan

Krash i uppstart av live cd:n

Inlägg av marcan »

Boot processen krashar efter en stund när den försöker ladda xorg (jag ser att den startat Gnode Display Manager som känns relaterat). Jag har under tiden sett att den lyckats ladda det mesta annat som det står [Ok] på. Jag såg dock när text scrollade förbi att den inte hittade några filer som hade med ACPI att göra (tror jag). Men det stod ett par rader senare att ACPI module var laddad [Ok] ändå har jag för mig.

Hårdvara:
HP nc8430 Laptop
Duo Core, 2 gig minne, ATI X1600 mobility grafik

Känns som att det kan vara svårinstallerat om det inte ens startat...

Några idéer?
benji_boy

SV: Krash i uppstart av live cd:n

Inlägg av benji_boy »

Svår installerat vill jag iallafall inte påstå, sen finns det väll alltid plats för problem.

Har du testat att köra Grafiskt felsäkert läge, som man kan välja i menyn som bootar när man har skivan i och startar datorn?
marcan

Inlägg av marcan »

Nej, jag har inte testat det. Men om man startar med livecd:n så ska väl det, åtminstone enligt "web-manualen" som är med skivan, vara ett test huruvida ubuntu funkar på min hårdvara. Om jag nu startar i felsäkert läge så får jag ju inte testat om ubuntu kommer funka normal-läge. Jag vill ju naturligtvis inte installera och sedan köra ubuntu i felsäkert läge för evigt. Då kan det liksom kvitta.

Update: Nu har jag testat i "Graphic safe mode" (tror jag det hette). Samma resultat.

Hur kommer jag vidare?

Jag såg förresten att det finns en annan del i forumet om problem. Borde jag posta där i stället kanske?
Senast redigerad av 1 marcan, redigerad totalt 25 gånger.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

marcan skrev: Hårdvara:
HP nc8430 Laptop
Duo Core, 2 gig minne, ATI X1600 mobility grafik

Känns som att det kan vara svårinstallerat om det inte ens startat...

Några idéer?
Ja, själv sitter jag med en HP nx9420 Laptop Duo Core, 2 gig minne, ATI X1600 mobility grafik, tidigare idag hade jag ditt problem, men inte nu längre.
Du måste ladda hem alternate cd, inte live. Installera i textläge.
Seda kommer inte systemet att fungera heller, det krävs lite mer arbete.
Idag har jag testat en hel del, kommer inte ihåg allt, men kolla följande länk.
(C)
Jag följde följande instruktioner http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Feisty_Installation_Guide efter det att jag fått igång ett hälpligt X.
Tror att jag fick igång det med
(B)
sudo -s -H
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get install xorg-driver-fglrx
sudo aticonfig --initial
startx
kanske att jag gjorde detta först:
(A)
1. Installera från alternate cd, wait for the X server to crash.
  2. Press CTRL+ALT+F1 to switch to the console.
  3. Type sudo apt-get install xorg-driver-fglrx to download the official drivers.
  4. Run dpkg-reconfigure xserver-xorg, keep the defaults, but select "fglrx" instead of "ati" when it asks you what driver to use.
  5. Run startx
Hmm, känner mig lätt förvirrad nu

Kör A (ev B om inte X startar) sedan C, lycka till.
marcan

Inlägg av marcan »

Tyvärr är jag inte tillräckligt Linux-kompetent för att klara en textbaserad install :(

Jag har dessutom Windows installerat idag och vill göra en dual-boot. Hur jag ska lösa det med bara en textbaserad installation och med mina linux-kunskaper? Tja, det kan man fundera på... Det är därför jag frågar i det hår nybörjar-forumet ;)
TicToc

Inlägg av TicToc »

marcan skrev: Tyvärr är jag inte tillräckligt Linux-kompetent för att klara en textbaserad install :(

Jag har dessutom Windows installerat idag och vill göra en dual-boot. Hur jag ska lösa det med bara en textbaserad installation och med mina linux-kunskaper? Tja, det kan man fundera på... Det är därför jag frågar i det hår nybörjar-forumet ;)
Teckenbaserad är lika enkel som grafisk. I stället för att använda musen använder man piltangenter, mellanslag, tabb och enter. Den ordnar med multiboot utan problem.
Testa, lycka till!
marcan

Inlägg av marcan »

Alltså, i normalfallet gillar jag textkonsoller. Nackdelen med konsoller är att man alltid måste veta vilka kommandon man ska använda för att komma nånstans. Grafiska gränssnitt brukar ju ge en hel del ledtrådar på vad man kan/inte kan göra. Det brukar saknas i textgränssnitt. Om det nu inte råkar vara en wizard i textform i stället för den terminalliknande miljö jag föreställer mig?
TicToc

Inlägg av TicToc »

marcan skrev: Om det nu inte råkar vara en wizard i textform i stället för den terminalliknande miljö jag föreställer mig?
Den är i wizardform.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"