Problem med att se videofiler från min nätverksdisk

Borrfors

Problem med att se videofiler från min nätverksdisk

Inlägg av Borrfors »

Jag undrar om det är någon gammal Ubuntu-Räv som har lust att berätta för en rykande färsking som undertecknad,  varför det inte går att kolla på  videofiler som jag har på min Plextor nätverksdisk. Jag försöker använda VLC player, men det fungerar bara om jag först kopierar ner filerna till min Linuxdisk. Kan detta ha att göra med olika typer av partitioneringar. Min Plextor disk är formatterad med NTFS.
Undrar samtidigt hur man installerar olika codecs. Totem Playern klagar på att det saknas codecs för varenda video jag försöker med.
Jag har försökt att finna codecs via Synaptics Package Manager, utan att lyckas.
Peter Borrfors
Okänd

SV: Problem med att se videofiler från min nätverksdisk

Inlägg av Okänd »

Codecsbiten kan du studera här inkl hur du installerar.

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/142

Det andra vete tusan.

Kör du Feisty så ansluter du då NTFS partitoner så här:

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/159

Välj det automagiska sättet...

EDIT

Hej o Välkommen förresten... ;)
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 24 gånger.
Borrfors

SV: Problem med att se videofiler från min nätverksdisk

Inlägg av Borrfors »

Hejsan
Tack för dina tips. Dessvärre hittade jag inte de paket som du hänvisade till. Gjorde det drastiska valet och blåste disken och installerade UBUNTU 7.04 i stället. Detta löste problemet med att spela upp DVD och videofiler i Totem. Dessvärre funkar det fortfarande inte att spela upp videofilerna direkt från min Plextordisk. (Aktivitetslampan blinkar på disken, men det är just det ända...).
Tack oxå för välkomnandet. Räkna med att jag kommer att terrorIsera detta forum med fler korkade frågor framöver. (Just nu känns det som om jag fått en flashback om hur det var att sitta och pilla med EDLIN i MS-DOS för drygt 20 år sedan. Det mesta av "Linux-tugget" är rena kinesiskan för mig...). Men man lär väl sig...förhoppningsvis. ;)
Ha det!
PB
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"