Seg webläsare
-
Seg webläsare
Hej
Jag har installerat Ubuntu 5.10 i går. sitter och leker med datorn och försöker mig på mina första stapplande steg i linuxvärlden.
Firefoxläsare (kanske all extern internettrafik?) går otroligt segt.
Är detta typiskt för Ubuntu/firefox?
eller har jag någon felaktig inställning?
Har varit och ändrat både här och var så möjligheten att jag justerat bort mig kan nog inte bortses från.
Jag har installerat Ubuntu 5.10 i går. sitter och leker med datorn och försöker mig på mina första stapplande steg i linuxvärlden.
Firefoxläsare (kanske all extern internettrafik?) går otroligt segt.
Är detta typiskt för Ubuntu/firefox?
eller har jag någon felaktig inställning?
Har varit och ändrat både här och var så möjligheten att jag justerat bort mig kan nog inte bortses från.
- Linus Mannervik
- Kontakt:
Seg webläsare
Jag har inte hört talas om problemet tidigare.
Är det programmet som helhet som går segt eller är det själva läsningnen/visningen av sidor?
Vilken version av firefox använder du? (hur gick det med uppdateringen som du skrev om i en annan tråd?)
Välkommen till "linuxvärlden"!
Är det programmet som helhet som går segt eller är det själva läsningnen/visningen av sidor?
Vilken version av firefox använder du? (hur gick det med uppdateringen som du skrev om i en annan tråd?)
Välkommen till "linuxvärlden"!

Seg webläsare
Du råkar inte ha modem-uppkoppling?
-
Seg webläsare
Problemet verkar vara kopplat till min router
D-link DI-624.
Den verkar inte gilla Ubuntu.
D-link DI-624.
Den verkar inte gilla Ubuntu.
Seg webläsare
Ah... Det känner vi igen...
Ok... Starta System -> Administration -> Nätverk. Ställ in statisk IP. Starta en terminal, och skriv sudo killall dhclient. Efter det, öppna (som root) /etc/resolve.conf, och ta bort nameserver-raden. Skriv istället nameserver 80.252.160.162
Det bör funka. Säg till om jag var för otydlig.
Ok... Starta System -> Administration -> Nätverk. Ställ in statisk IP. Starta en terminal, och skriv sudo killall dhclient. Efter det, öppna (som root) /etc/resolve.conf, och ta bort nameserver-raden. Skriv istället nameserver 80.252.160.162
Det bör funka. Säg till om jag var för otydlig.
Seg webläsare
Det är min ISP:s nameserver 
Har du någon annan du känner till, använd den. Men den där fungerar i alla fall, och det är den enda jag kan i huvudet.
Edit: problemet är alltså (om jag har rätt) att D-Link har någon slags halv-trasig DNS-server i många av sina routers som funkar i Windows, men aldrig annars.

Har du någon annan du känner till, använd den. Men den där fungerar i alla fall, och det är den enda jag kan i huvudet.
Edit: problemet är alltså (om jag har rätt) att D-Link har någon slags halv-trasig DNS-server i många av sina routers som funkar i Windows, men aldrig annars.
-
Seg webläsare
OK Telia har
195.67.199.27
195.67.199.28
195.67.199.29
Hur går man in som root?
Jag hittade filen men lyckades inte editera den.
195.67.199.27
195.67.199.28
195.67.199.29
Hur går man in som root?
Jag hittade filen men lyckades inte editera den.
Seg webläsare
Ett sätt är att trycka på alt-f2, och skriva "gksudo gedit /etc/resolv.conf". Då kommer du att bli frågad om ditt lösenord, och sedan kommer gedit att startas med de nödvändiga rättigheterna.
En annan lösning är att starta Nautilus, gå till /etc/, högerklicka på resolv.conf, välja "Öppna med..." -> "Öppna med annat program", Välj "Use a custom command", och skriv "/usr/bin/gksudo /usr/bin/gedit".
En annan lösning är att starta Nautilus, gå till /etc/, högerklicka på resolv.conf, välja "Öppna med..." -> "Öppna med annat program", Välj "Use a custom command", och skriv "/usr/bin/gksudo /usr/bin/gedit".
-
Seg webläsare
D-linken död helt efter en stund. Jag måste dra ur sladden för att få liv i den igen.
Döden hänger med även om jag bootar upp med WinXP efter en stund med Ubuntu.
Skit med D-link!! Jag har bara haft problem med deras produkter.
Nu kör jag direkt mot ADSL modemet och då fungera allt perfekt!!! Men då har resten av familjen inget internet :-(
Jag lyckades inte få routern att fungera med Ubuntu.
/etc/resolve.conf, har lyckats försvinna. Jag hittar inte filen längre.
Skit med D-link!! Jag har bara haft problem med deras produkter.
Nu kör jag direkt mot ADSL modemet och då fungera allt perfekt!!! Men då har resten av familjen inget internet :-(
Jag lyckades inte få routern att fungera med Ubuntu.
/etc/resolve.conf, har lyckats försvinna. Jag hittar inte filen längre.
- LadyFrost
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Seg webläsare
Om filen /etc/resolv.conf (utan E) inte finns är det bara att skapa den.
Såhär ser en /etc/resolv.conf ut hos mig:
och i filen /etc/network/interfaces (den ställde du in grafiskt) ser det ut såhär:
Såhär ser en /etc/resolv.conf ut hos mig:
Kod: Markera allt
nameserver 80.252.160.164
Kod: Markera allt
# The primary network interface
iface eth0 inet static
address 192.168.0.63
gateway 192.168.0.1
broadcast 192.168.0.255
netmask 255.255.255.0
ifup eth0
Frihet, jämlikhet, vänlighet. Det är väl inte så svårt?
Seg webläsare
[quote="CobraTroll"]D-linken död helt efter en stund. Jag måste dra ur sladden för att få liv i den igen.
Skit med D-link!! Jag har bara haft problem med deras produkter.[/quote]
Läs i routerns manual om hur du uppdaterar routerns firmware, det brukar lösa de mesta problemen.
Skit med D-link!! Jag har bara haft problem med deras produkter.[/quote]
Läs i routerns manual om hur du uppdaterar routerns firmware, det brukar lösa de mesta problemen.